Tips på bra vandringskängor

Jag har ett par Lundhags Ranger High och måste säga att dom fungerar ypperligt. Grymt stabila. Lite klumpigt och lite tunga, men å andra sidan så använder jag bara dom när det är kallt, blöt, vinter, dålig väder eller dålig terräng. Ska du ha dom ofta och även vid bra väder så vill jag betona att du behöver ett par smidiga och lätta kängor. Jag har används mina i ett par år nu och jag antog när jag köpte dom att dom skulle bli mindre "klumpig" än dom just nu är efter att jag gått in dom.

Jag har inga erfarenheter av andra kängor så ta inte mitt ord för hårt. Men gentemot stövlar är dom guld värda iaf=)

Annars är nog det främsta tipset att köra på dom som känns bra.

Nya Haglöfs kängan (Haglöfs GRYM) verkar vara något alldeles extra, http://www.petesy.co.uk/?p=2515. Har tydligen vunnit en hel del priser redan. Dock så verkar den inte vara lanserad och saluförd i Sverige ännu. Någon som vet när?

Mer info från Haglöfs:
"Under Outdoor-mässan i tyska Friedrichshafen i juli presenterade vi flera produktnyheter inför vår/sommar 2010. Redan innan produkterna nått ut till konsumenterna fick vi ett tydligt kvitto på att satsningarna ligger rätt. Vid mässan vann Haglöfs priset ”Outdoor Industry Award” för vår nya trekking-sko Grym. Priset, som delas ut av European Outdoor Group, en sammanslutning av ett 40-tal av världens ledande outdoor-företag, tilldelas de bästa outdoor-produkterna i Europa utifrån kriterier såsom innovationsgrad, design, kvalitet, materialval, funktionalitet och hållbarhet m.m. Samma sko tilldelades tidigare i år även utmärkelsen ”Best Scandinavian Outdoor Product 2009/2010” av Scandinavian Outdoor Group."

ImgWriterBLOB.asp

Större:
http://www.haglofs.se/imgdb/download.asp?ImgDBID=21732&Bildtyp=product&ArtNr=491300

Senast ändrad:
Jepp, lundhagare (eller ännu hellre jornkängor om du kan få tag i dem) är fina.

Ska du ha lundhagare kan jag rekomendera "scout"; enkla och inga onödiga krusiduller samt att det håller ner priset lite gran. Framförallt är det rena läderskaftet en stor fördel tycker jag, ingen polstirng och eller annat skräp.

De dyrare kängorna som Lundhags, Meindl eller liknande är ju dokumenterat bra.
Allt beroende på vilken fot man har.

Men är det någon som testat de lite billigare höga kängorna som tex Pinewood?
Jag har testat dem i butiken och de verkar vara av hyfsad kvalitet, är lätta, stabila och ganska sköna.

Nu tänkte jag på dem som inte vill lägga ut så mycket pengar eller på de som alltid vandrat med stövlar (som jag) och kanske vill prova om kängor passar deras fötter.

Första vandringen i Sarek för en 25 år sedan vandrade jag med cellgummikängor och de passade inte alls mina fötter sedan dess är det stövlar som gäller. Numera finns ju membrankängor som verkar sköna så det börjar bli dags att prova kängor igen.

Ursäkta halvkapningen, men det kan ju vara intressant med de lite billigare kängorna för ca
1000 - 1500:- också.

Jag är väldigt nöjd med mina Meindl Island Pro, Använder dem främst på mina fjällvandringar. Skyddar mina fötter mycket bra. Inga som helst skavsår har jag fått, trots många vandringar på tuffa underlag.
Enda nackdel är möjligen att de är relativt tunga jämfört med en del andra kängor. Vikten har dock inte stört mig.

Lycka till!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg