Ännu ett svar...
Ja, flera har rekommenderat ylleställen eftersom de aktiviteter du beskriver är rätt lugna. Ullmax har fått väldigt bra rykte på Utsidan, och vill du "testa" ett underställ, så är det klart billigast.
Har själv hunnit beta av ett femtontal olika underställ, eftersom jag tycker det kan vara så otroligt dålig komfort om man har osköna kläder närmast huden. Lägga stora pengar på skaljacka? Nä, men prova ut rätt underställ, jo...
Materialet är förstås viktigt, men bra passform ska man inte bortse ifrån. Prova olika modeller innan du väljer, så du inte får för korta/långa ärmar, eller att det glipar i ryggen när du böjer dig fram över skidorna (hunden?). Testa också med den tröja du ska ha utanpå. Vissa material "klibbar fast" i varandra, så att det känns bylsigt att röra sig trots bara underställ+tröja.
Bästa passformen på mig har Houdinis underställ, men de är relativt tjocka för att vara syntetställ. Materialet, Polartec Powerdry, tycker jag dock är skönt och har bra svettransport. Craft är billigt(ast?), men i mitt tycke är det materialet för oskönt, blir kallt och blött när man svettas.
För riktigt svettiga aktiviteter är brynjestickning nog bäst, själv kör jag Brynjes. Ett alternativ kan vara att köra brynja innerst och ylle utanpå.