Njaeee, det skulle jag nog inte bekymra mig för. Sanningen är väl snarare så, att man får vad man betalar för (även om det är sanning med modifikation), oavsett om den är vattentät eller ej. Jag är (mycket) inne på en annan sajt, (Fotosidan.se), där finns det mycket kompetent folk som kan svara på allt som är fotorelaterat. Fråga mig gärna hur jag vet ;-).Wow tack för alla svar! Har kollat lite på de tips ni gett och nikon coolpix AW 130 verkar väldigt prisvärd!
Jag har inte superbra koll på att jämföra prestanda och så, är det så att de icke-vattentäta kamerorna har bättre bildkvalité än de vattentäta? Alltså att man får "mindre" kamera för pengarna om den är vattentät?
Jag fick bl. a en jämförelselänk, där man jämför just Nikon AW 130 med Olympus TG-4. Och mycket riktigt, man får en mer kompetent kamera i Olympusen (man kan fota i RAW), och det finns möjlighet till manuella inställningar, något som inte finns i Nikonen, men så kostar den mer också, (om man inte köper den på nätet utomlands, men inom EU, naturligtvis;-)).
Själv blev jag nog lite sugen på Olympusen, faktiskt.
Här är jämförelselänken. Själv får jag läggas pannan i djupa veck nu )) ;-).
Edit: Här är en länk till en sajt där någon har fotograferat och filmat under vattnet med Olympusen. Känns som att det täcker mina behov, (med god marginal). Observera att en del bilder (och videoklippen) är tagna med extra tillbehör, men i alla fall.
Lycka till i valet (och kvalet) ;-)).
Senast ändrad: