Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning?
- Trådstartare Rasku89
- Start datum
Jag tycker nog inte att Fjällrävens dunsovsäckar är speciellt prisvärda. Sarek three seasons verkar vara samma som säljs under namnet Singi three seasons, dvs TLimit -8C, 600CUIN 90/10 dun vilket är en relativt låg dunkvalitet i en dyr sovsäck. För en prislapp på närmare 4000 kr kan du hitta bättre sovsäckar från andra kända tillverkare som ex Marmot, Western Mountaineering, Roberts, Cumulus mfl.
Ex Marmot Sawtooth har ungefär samma egenskaper som Fjällräven Sarek three seasons (vikt, tempområde och dunkvalitet 650CUIN) till en betydligt lägre kostnad. Vill du ha en bättre sovsäck i högre dunkvalitet (800CUIN) som är ändå mer komprimerbar och lite varmare får du ex en Marmot Helium till samma pris som Fjällräven säcken ovan. I mina ögon ett betydlligt bättre köp.
Tack! Ska kolla upp detta. Lutar mot en helium eller en WM ultra lite 😊
Jag rekommenderar Cumulus. Tillverkar högkvalitativa sovsäckar från Polen för ett rimligt pris. Definitivit mer prisvärda än de du hittar i vanliga butiker som Naturkompaniet, Addnature, Outnorth mm, om du frågar mig. Jag själv använder Panyam 450 vilket har en komforttemperatur på -6 men jag har endast använt den ner till nollan i tunt underställ vilket har fungerat utmärkt. Tar upp väldigt lite volym i ryggsäcken och väger lite drygt 800g i vanligt utförande. Med andra sovsäckar har jag haft problem med att dragkedjan lätt fastnar i inre eller yttre tyget vilket alltid är lika oroväckande vid tunnare tyger. Det har Cumulus löst genom att ha ett fantastiskt plasthölje över dragkedjan som puttar undan tyget vilket gör att det inte fastnar. Det har fungerat överraskande bra och jag behöver inte längre aktivt tänka på att vara försiktig när jag ska dra upp eller ner dragkedjan. Här har du en video när jag försöker demonstrera funktionen, lite svårt att göra det med en hand dock. Här är med två händer. Alla modeller har inte den här funktionen men Panyam 450 har den bland annnat och deras Lite-serie om jag inte minns fel.
Fotdelen är utformad så att den inte sjunker ihop vilket de kallar shark-fin foot box: Det har fungerat utmärkt men inget jag känt som ett problem hos tidigare sovsäckar däremot föredrar jag den här designen.
Här är ett album där du kan se sovsäcken packad, förvaringspåsen och en linjal och sko för skala (linjalen är 27cm och jag har skostorlek 43).
Sovsäcken finns att köpa direkt från Cumulus hemsida eller genom svenska återförsäljaren Backpackinglight.se.
Hoppas det var till någon hjälp!
Fotdelen är utformad så att den inte sjunker ihop vilket de kallar shark-fin foot box: Det har fungerat utmärkt men inget jag känt som ett problem hos tidigare sovsäckar däremot föredrar jag den här designen.
Här är ett album där du kan se sovsäcken packad, förvaringspåsen och en linjal och sko för skala (linjalen är 27cm och jag har skostorlek 43).
Sovsäcken finns att köpa direkt från Cumulus hemsida eller genom svenska återförsäljaren Backpackinglight.se.
Hoppas det var till någon hjälp!
Senast ändrad:
Tack! Ska kolla upp detta. Lutar mot en helium eller en WM ultra lite 😊
Två mycket bra sovsäckar av hög kvalitet. Marmot EN-testar sina, medan WM har sin egen metod.
Några skillnader att beakta, WM Ultralite har krage vilket M Helium saknar. M Helium i de senare årsmodellerna har dubbla dragkedjor för enklare insteg och ventilering vid varmt väder...små praktiska skillnader.
Den stora skillnaden som du dock måste beakta är skillnaden i innermått (måtten från likvärding långa säckar, dvs Helium Regular och Ultralite M (ligglängd drygt 180cm):
WM Ultralite , axlar/höft 59"/51"
M Helium, axlar/höft 63"/58"
Jag som är i-vändare vill inte ha en för klaustrofobiskt skuren sovsäck, så Ultralite är för trång för mig. Det är även viktigt att säcken inte sitter för tight på dig då det innebär att loftet kan pressas samman och du förlorar både bekvämlighet och värme, så ta dina mått innan du väljer sovsäck om du inte har möjlighet att provligga först.
Jag som är i-vändare vill inte ha en för klaustrofobiskt skuren sovsäck, så Ultralite är för trång för mig.
WM Alpinlite är lika tjock som Ultralite fast rymligare (och givetvis lite tyngre). Vet dock inte om den finns att få tag på i Sverige.
Haglöfs LIM Dun +1 gillar jag. Under 500 gram. Är den för kall tar jag en Roberts jag köpte från Polen. Jag är ivändare och gillar rymliga säckar.
Thure
Hur funkar LIM +1 för oss som sprattlar en del?
Får man fråga om din längd/vikt utan att bli för påträngande?
Funderar på att köpa en nämligen.
Ex Marmot Sawtooth har ungefär samma egenskaper som Fjällräven Sarek three seasons (vikt, tempområde och dunkvalitet 650CUIN) till en betydligt lägre kostnad. Vill du ha en bättre sovsäck i högre dunkvalitet (800CUIN) som är ändå mer komprimerbar och lite varmare får du ex en Marmot Helium till samma pris som Fjällräven säcken ovan. I mina ögon ett betydlligt bättre köp.
Jag har en Marmot Sawtooth som jag är myckt nöjd med. Köpte den för ett antal år sedan och nu var det ett tag sedan jag använde den, men när den använts har den varit suverän. Både varm och god, hyfsat låg vikt (strax under 1400 gram) och komprimerad är den lätt att stuva både i ryggsäcken och i kajaken.
Jag tog regularmodellen, är ca 183 cm lång och väger runt 77 kg, och säcken passar bra att sova i utan att få cellskräck. ;-)
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg