Tips på billig utemat i ICA hyllan!

Varma koppen!

Varma koppens fruktsoppor!

Har själv ej testat hur de smakar men nästa gång jag ska ge mig ut på vandring så kommer det garanterat hänga med. Även Ekströms fruktsoppor är riktigt goda!

Knorrs Spaghetteria har jag tagit med mig nån gång och det är ju smaskens! Två sådana påsar gör att man verkligen står sig länge!!

Att ha med sig konserver och sådant föredrar jag inte! Ens lathet riskerar att man stoppar i sig det kallt och det är inte så bra. Köp därför pulver!

Mvh
Anders H

varför inte konserver

Det som gör mig skeptisk till konserver (och även vinflaskor) är att förpackningen, dvs skräpet väger för mycket. Jag är t ex sjukligt förtjust i makrill i tomatsås på knäckemackan när jag är ute i naturen. Det är dock såpass tråkigt att släpa på tomma plåtburkar att jag ofta hellre tar med annat pålägg. Vid vandring alltså.

Som alla andra tycker jag Spaghetteria är en suverän lunch och lägger hellre mer krut på middagen. Då blir det gärna snabbmakaroner eller pulvermos kombinerat med egentorkat och pulverjox. Har man bara med kryddor och vitlök så blir det gott nästan hur man än gör!

Jag brukar även ha med färdigpackad havregrynsgröt med torkade bananer och russin till frukost. Det är gott även utan mjölk och vad-man-nu-annars-har-till.

Varning

>Det är en påse om ca 150g (ca 500 - 600 kcal) >innehållande både pasta och pulver som man rör ner i 5 >dl vatten och 5 min senare har du en ganska god färdig >pastarätt. Finns 6 varianter, kan rekommendera Parmesana >och Carbonara.

De är goda! Men jag vet inte vad du har hittat för varianter alla jag har sett i butiken ligger på ~450kcal
vilket gör att man måste äta 2-3 stycken påsar för att få i sig tillräckligt med energi.

haha

Det ær alltså inte bara jag som lider :)

Spaghetteria ær snorenkelt att tillaga och det går åt lite brænsle. Men inget man længtar efter.

Jag førordar helt klart hemtorkad mat. Går inte det så kan man faktiskt åstadkomma underverk om man planerar maten tidigare æn 2 dagar føre avresa...

Tips: kolla gærna tillagningstid på er mat. Synd att spara in på matvikten bara før att bæra mer brænsle.

Spaghetti i termosen

För er som är så förtjusta i Knorrs Spaghetteria kan jag bara ge ett gammalt tips: Tillaga i termosen!

Istället för att sitta där på lunchen och vänta på att köket ska koka upp vattnet, sen i med påsen, vänta några minuter till och krångla med disk efteråt låt grejerna tillaga sig själva i termosen medan du går!

Koka upp vattnet redan till frukost (om du känner för det), i med vattnet, spaghettin och såsen i termosen, på med termoslocket och skaka. Låt det sedan ligga där och "gucka till sig" tills det är dags för lunch, vóila: bara att hugga in!

Samma princip kan med fördel användas för allehanda soppor, gröter och andra geggiga rätter. Men ta med en extra termos för ändamålet.

/ G

Re: Spaghetti i termosen

tigertamjaren; sa:
För er som är så förtjusta i Knorrs Spaghetteria kan jag bara ge ett gammalt tips: Tillaga i termosen!

Känns som om det fins en viss risk för matförgiftning, iofs. Magsjuka på fjället är inte kul.

Thermos mos

GustavOh; sa:
Känns som om det fins en viss risk för matförgiftning
Well, om du vill slippa detta, häll i pastan och såsen en halvtimme innan lunch.

haskell; sa:
En termos tar plats och väger en massa... :)

Som sagt, jag skulle inte rekommendera någon att äta eländet, men om någon absolut propsar, varför inte göra det enkelt för sig?

Normalstorleken på Thermos Original (0,75 l) väger c.a. 1/2 kilo, jäpp det är en del, men hur många hekto bränsle spar du in på detta sätt? En hel del!

;)

/ G

[Ändrat av tigertamjaren 2003-07-02 kl 17:18]

Re: Thermos mos

tigertamjaren; sa:
Normalstorleken på Thermos Original (0,75 l) väger c.a. 1/2 kilo, jäpp det är en del, men hur många hekto bränsle spar du in på detta sätt? En hel del!
För att det viktmässigt ska löna sig att släpa med en halvkilostermos så måste man m.a.o. spara in ett halvt kilo bränsle bara på luncherna. På hur många turer gör man det? Du behöver ju faktiskt värma upp lika mycket vatten som vid vanlig tillagning. Med gas skulle jag nog inte nå "break-even" förrän tidigast efter 4-5 veckor...
Om man dessutom snålar vid tillagningen och, i extremfallet, använder en "Pot Cozy" eller ett liknande hembygge lär du behöva tillaga ett hundratal luncher innan du "tjänar in" termosvikten. På en lång tur kan det dock finnas andra incitament för att plocka med termosen. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tips på god varm energidryck - pulver Friluftsmat 16
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
Ismo Jojkman Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg