Hej!
Jag ska också cykla i Nordamerika, fast i slutet av februari. Los Angeles - N.Y har jag tänkt mig.
Är också tacksam för tips.
Vem har de bästa kartorna/guiderna för USA? Vilka sorters vägar ska man hålla sig till? Hur är möjligheterna att campa i naturen? Hur bemöts man av folk?
Även saker som vart man gör av sitt bagage vid besök i storstäder/affärer/toalettbesök. Kan man låta väskorna sitta på? (har självklart värdesakerna på mig). Någon cykel ni kan rekommendera?
Är väldigt mycket nybörjare när det gäller långfärdscykel, så alla tips är av värde.
MVH/ David
USA är perfekt för cykling. Lyckas du bara tråckla dig igenom L.A så kommer du att få en behaglig resa. Kan emellertid vara ett frågetecken angående din färd över Klippiga bergen vilket du antagligen kommer att göra i mitten av mars. Du får kasta ett öga på väderkanalen med jämna mellanrum då vädret kan vara nyckfullt just där.
Vägarna är nästan alltid breda och med rejält tilltagna helstreckade vägrenar. Om det saknas alternativa vägar är det dessutom tillåtet att cykla på motorvägarna, vilket framförallt gäller i västra USA.
Det finns "State parks" som erbjuder billiga campingplatser för cyklister, s.k. "Hike & Bike". I västra USA kan det handla om 3 - 5 dollar natten på dessa platser, men det kan variera. Gå in på ett turistkontor eller "Chambers of commerce" där du får all tänkbar information och även detaljerade delstatskartor som de delar ut gratis. Du kan alltid ta för givet att besöka dessa så fort du kommer in i en ny delstat så får du mycket värdefull information.
Ett annat och helt suveränt alternativ är cykelorganisationen "Warmshowers.org". Gå in på deras hemsida och bli medlem (gratis) så kan du söka värdfamiljer under resans gång. Jag har haft mycket stor nytta av denna organisation.
Ett annat alternativ är att knacka på hos ambulansstationer och brandstationer och fråga om du får tillåtelse att slå upp ditt tält på området. Inte sällan slutar det med att du blir inbjuden att sova inomhus. Du får åtminstone låna duschen och dricka ett par kubikmeter kaffe i en skön fåtölj i tv-rummet under kvällen...
Amerikanarna är otroligt gästvänliga, trevliga och nyfikna på ett skönt sätt. Du behöver inte vara rädd för att lämna cykeln obevakad utanför en affär, men känner du dig osäker brukar det sällan vara ett problem att få parkera den i entrén.
USA är ett fantastiskt vackert land och dessutom billigt att färdas igenom om man struntar i restauranter och hotell. Jag brukar exempelvis äta en skål med nudlar på bensinstationerna eller affärerna när det är dags för påfyllning. Med lite vilja grejar du det på mindre än 10 - 15 dollar om dagen.
Hur har du planerat din färdväg? Gissar att du tar en något sydligare rutt med tanke på att du ger dig iväg i februari, men har du tid och möjlighet ska du försöka lägga in South Dakota i rutten. Black Hills, Mt Rushmore, Badlands, prärien och så mycket mer. Delstaten har allt.
Kör hårt!
/Anders Forselius