Vaude Space II
Lina_Nilsson; sa:
Har någon något tips att ge? Har funderat på Vaude Space II. Kan någon säga något om detta?
Hej,
Har själv ett sådant tält som jag nu använt flitigt under tre säsonger, uteslutande vid paddelturer och tältning på klipphällar.
Tältet håller - med tanke på priset - förvånansvärt hög kvalitet, tål ihållande regn och blåst mycket bra.
Tältet är lätt att resa och kräver inte så mycket plats. Visst, det är självstagande och kan lätt flyttas omkring, men absiderna är dock inte självstagande. Dessa måste spännas ut och förankras med linor för att fylla sin funktion. Två personer av normallängd (< 185 cm) bor ganska komfortabelt; inne i tältet får man plats med en hel del prylar på respektive sida av liggunderlagen och det finns en praktiskt ficka fastsydd på innertältet i varje hörn, plus en liten hylla i taket. Absiderna rymmer c:a tre fullpackade IKEA-kassar vardera om man staplar dem på varandra, fast lite bökigt blir det då att kliva in och ut.
MEN,
* glöm matlagning i absiden. Fungerar kanske till nöds men inget jag skulle rekommendera. För trångt!
* myggnätet tenderar att slitas hårt om det får ligga löst och slänga på marken.
* innertältet har en alldeles för brant vinkel och ingången sitter för lågt - obekvämt för långa personer att kliva in och ut. Är jag ensam i tältet ligger jag (som är 191 cm) komfortabelt på diagonalen.
Är vi däremot två i tältet pressar mina fötter mot innertältet som dessutom hänger bara några centimeter från ansiktet.
* kanalerna till tältstängerna på yttertältet är av någon slags "mesh-väv" och går sönder efter ett tag. Fixas lätt med silvertejp men ändå... De kanaler som finns på t.ex. Vaude Ferret III är betydligt bättre och hållbarare.
Alltså, ett för sitt pris funktionellt tält men inget för personer över medellängd och inget tält som man vill ha med sig om man blir inblåst på någon kobbe i ihållande ruskväder under någon längre tid.
Mvh,
Janne
[Ändrat av jabe05 2003-08-11 kl 16:56]