Re: Mitt tycke
Mats R; sa:
Jag har en Garmin GPS map 60 CS. Den är bra. Har "inte helt vita karor" som ibland kan trilskas i överföringen mellan dator och GPS. Det är Garmins Friluftskartan, enda alternativet i GPS:en för det här ändamålet. Detaljering som blå kartan. Rent generellt tycker jag det är ganska struligt att hålla reda på ytterligare en pryl. GPS:en ersätter inte vanlig karta för mig under skridskotur. Så mycket litar jag inte på den, och displayen ger för dålig översikt.
Med karta och kompass brukar jag klara mig fram. Och då är vi inne på karta. Nyligen har jag blivit begåvad med tyvekkartor. De är mycket mer användbara än någon GPS.
Jag tycker du ska fundera en extra gång över vilka syften du har med GPS:en. Träningskamrat? - välj Garmin Forerunner 305, dålig på att läsa karta? mycket på sjön? saknar annan höjdmätare? prylintresserad? OK, då är 60 CS bra.
Jag har inte tänkt att ersätta karta med GPS. Jag använder normalt SSSKs Jubileumskarta i Tyvek, även om jag tycker dom är otympliga. Mina syften med att skaffa en GPS är
- ökad säkerhet. Lättare att bestämma position och önskad färdriktning speciellt i mörker och dimma. Jag märkte senast att det blev svårare att navigera när mörkret föll. För ett par år sen råkade vi ut för dimma mitt ute på Kudoxafjärden och då hade jag haft stor nytta av en GPS.
- kommunikation. Det går att ange t ex svag is, områden med skravel, etc med större noggrannhet och kommunicera detta till andra
- dokumentation av färdväg. Detta är väl numera standard inom SSSK där färdrapporter kompletteras med färdväg plottad från GPS utlagd på karta. Det förhöjer nöjet tycker jag och tjänar även som ledning för andra som planerar att göra turer i samma område.
- det är kul med prylar. Jag tycker helt enkelt att efter 35 års skrinnande med karta och kompass så är jag värd en kul pryl.
GPS är väl numera standard inom SSSK. Nu åker jag sällan med SSSKs turer men sist jag åkte med SSSK (för ett par år sen) så var det ett helt gäng gubbar som kollade på sina GPSer och verkade tycka det var himla intressant.
Förresten kan jag nämna att jag åkte långfärdsskridskor första gången 1969, det år du du Mats enligt din profil är född. Så du behöver inte ifrågasätta mina motiv eller mitt kunnande avseende kartläsning.
Under de 35 år av långfärdsåkning jag kan överblicka så har kunnande, åkteknik, utrustning och kommunikation utvecklats hela tiden, och väldigt många gör numer färder rutinmässigt som förr endast en liten elit utförde. Min inställning är att man ska utnyttja de möjligheter som denna utveckling ger, och det inkluderar prylar som GPS.
Så jag tänker, nu när läget är lite insnöat, ta mig in till affären och införskaffa en pannlampa och en GPS. Petzl Myo Led 5 verkar intressant, Garmin GPS map 60 CS oxå. Om nån är intresserad så kan jag redogöra för mina erfarenheter efter användning.