Tips om nationalparken Yosemite (USA)

Hej!
Jag ska till San Francisco och tänkte åka till nationalparken Yosemite i början/mitten av juli. Vi har inte bokat något i förväg eftersom resan blev planerad ganska sent. Är det någon som varit i Yosemite och vet hur läget är? Går det överhuvudtaget att bara komma dit och tälta? Är det något speciellt man ska tänka på?

Om någon har andra bra tips om San Francisco med närområde så är det också himla trevligt!
//Karin
 
Karin81; sa:
Hej!
Jag ska till San Francisco och tänkte åka till nationalparken Yosemite i början/mitten av juli. Vi har inte bokat något i förväg eftersom resan blev planerad ganska sent. Är det någon som varit i Yosemite och vet hur läget är? Går det överhuvudtaget att bara komma dit och tälta? Är det något speciellt man ska tänka på?

Om någon har andra bra tips om San Francisco med närområde så är det också himla trevligt!
//Karin

Jag var i Yosemite oktober 2004. Det var stört omöjligt att få tillstånd att annat än dagsturs-vandra i området kring Half-Dome. Vi åkte från Berkeley på vinst och förlust och då vi inte fick något tillstånd att trekka kring Half-Dome körde vi en bit norrut till Hetch-Hetchy. Där var det inga problem att vandra och övernatta med tält i backcountry-området. Vandringen började med att en stor damm korsades, men när vi väl tagit oss en halv dagsmarsch i nordvästlig riktning omgavs vi av vildmark. Vi vandrade en två-dagars rundtur och fick avnjuta coyote-vargarnas ylanden under nätterna. Kan klart rekommenderas.

Då det gäller San Francisco-området i allmänhet kan Highway One rekommenderas och speciellt Big Sur. Området strax väster om Berkeley har också ett stort naturvärde och Tilden Park kan nås med cykel från universitetsområdet.
 
Kan också rekommendera en tur söderut längs kusten till Monterey. Det speciella med Monterey är att kontinentalsockeln går nästan ända inne vid land, så det finns ett rikt djurliv här. Akvariet i Monterey är väldigt sevärt. Missa inte heller den lilla staden Carmel, där Clint Eastwood är (eller har varit) borgmästare.

I själva SF finns annars hur mycket som helst att göra och se, Golden Gate Park med den japanska trädgården, Fishermans Warf, de gamla spårvagnarna mm.

Mvh
/Per
 
Har också varit runt lite i Kalifornien och Highway 1 bör man åka lite på, den är sevärd hela vägen mellan LA och San Fransisco, och det vore nog fel att inte åka över Golden Gate om man ändå är ute och åker. På andra sidan GG finns en park, Muir Woods vill jag minnas, men sequoior (STORA träd). Bör också ses.

MEN, jag har inte varit i Yosemite, ännu, och jag tror absolut att det är sevärt. Kanske borde det få högre prioritet än kusten, även för den som inte specifikt är intresserad av klättring. För den som är klätterintresserad är det förstås en av de mest spännande platserna i världen...
 
tjonsson; sa:
Då det gäller San Francisco-området i allmänhet kan Highway One rekommenderas och speciellt Big Sur. Området strax väster om Berkeley har också ett stort naturvärde och Tilden Park kan nås med cykel från universitetsområdet.

Väster om Berkeley? Där ligger väl ändå en bukt sist jag var där :)... Fast ärligt talat, Tilden Park är väl inte direkt någon höjdare i sammanhanget?

Marin County (direkt norr om San Franscisco) är mycket vackert med dramatisk kust och böljande gröna kullar.

Monterey, Big Sur och Highway 1 är redan omnämnda. Yosemite är grymt, om man så bara kommer så långt som att stå nere i dalen är det värt det. Glöm inte motsatta (från Half Dome) sidan av dalen, grym utsikt.

Allmän inspiration för Californien kan du hitta på

http://www.terragalleria.com/california/

Där finns det bl.a. en subsection för Bay Area.

Trevlig resa!
 
Per Ö; sa:
tjonsson; sa:
Då det gäller San Francisco-området i allmänhet kan Highway One rekommenderas och speciellt Big Sur. Området strax väster om Berkeley har också ett stort naturvärde och Tilden Park kan nås med cykel från universitetsområdet.

Väster om Berkeley? Där ligger väl ändå en bukt sist jag var där :)...

Hoppsan! Öster om Berkeley ska det, så klart, vara.

Fast ärligt talat, Tilden Park är väl inte direkt någon höjdare i sammanhanget?

Nej inte i jämförelse med Yosemite och kanske inte om man bara är på genomresa. Men som friluftsområde under en längre vistelse (i Berkeley eller Oakland) är Tilden Park en pärla. Men det var inte vad trådskaparen frågade efter, så jag kan inte annat än hålla med dig Per.
 
Karin81; sa:
Hej!
Jag ska till San Francisco och tänkte åka till nationalparken Yosemite i början/mitten av juli. Vi har inte bokat något i förväg eftersom resan blev planerad ganska sent. Är det någon som varit i Yosemite och vet hur läget är? Går det överhuvudtaget att bara komma dit och tälta? Är det något speciellt man ska tänka på?

Om någon har andra bra tips om San Francisco med närområde så är det också himla trevligt!
//Karin

Har aldrig varit i Yosemite, men väl en hel del andra nationalparker i USA. Troligtvis är det kört att få tillstånd till en flerdagarstur i de mer populära områdena, men endagarsturer kräver inte tillstånd och vill du ta en flerdagarstur går det säkert bra i de mindre hypade områdena i parken.

Camping i naturen (outback) är kopplat till flerdagars tillstånden för vandring. De vanliga bilvänliga campingplatserna brukar ha ett stort antal icke-bokningsbara platser. Se till att kom på förmiddagen om ni vill ha plats i högsäsongen. Ta dessutom med ett mjukt liggunderlag för campingarna är stenhårda.

En bra portal för alla nationalparker i USA är:
http://www.nps.gov/

Trevlig tur!
 
Vill bara göra alla uppmärksamma på nationalparkerna Seqouia NP och Kings Canyon NP. De ligger också i bergskedjan Sierra Nevada i Kalifornien. Här växer, till volymen, världens största träd - Seqouia träden. Störst är General Sherman. En stubbe på 11 meter, höjd på dryga 80 m och en volym på runt 1300 m2. Hittar du en gran på 3 m2 i Sverige har du hittat ett jätteträd, bara som jämförelse. Några av dessa jättar växer i Yousemite också.
 
Tack, och en fråga till...

Tack för alla tips! Man blir verkligen grymt ressugen när man ser bilderna som finns på länken. Är det förresten någon som har provat ridturerna i Yosemite? Vi är lite sugna men jag är rädd att det kan bli en "många turister rider i grupp och stannar vid speciella ställen där man ska ta sina bilder"-tur...

/Karin
 
Planerar in en resa till USA i september-oktober i höst. Har aldrig varit i USA tidigare så det ska bli en upplevelse i sig, men framförallt ser jag fram emot att få chansen att besöka några av dom oerhört fina nationalparkerna. Yosemite ligger i toppen på min lista men jag har lite funderingar ang. tillstånd osv... Hur fungerar det?

Jag hade tänkt vandra upp för Half Dome, det ska tydligen kunna genomföras på ca 10 timmar, förutsatt att man står nedanför berget när man börjar räkna tiden (?). Detta "tillstånd" som man måste ha, är det för att få vistas i parken över huvud taget, eller är det vissa delar som det berör? Hur långt innan måste man boka "tillstånd" för att få tillträde tro? Handlar det om dagar innan man tänker åka dit eller veckor, månader?? Då jag ännu inte vet något datum för när själva resan till Yosemite kommer bli av känns det lite svårt att boka detta nu och istället bli någonting som jag gör när jag vl befinner mig i Usa i september, men är det då försent? Hösten brukar väl va högsäsong för klättring m.m. i området?

Känner ingen som varit där heller så jag söker all information och alla tips jag kan få av er som varit där. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GomerL Önskar tips på dagsturer i Zillertal Trekking 1
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
William The Bear Har DU tips om Val Gardena? Trekking 10
MAW Patagonien tips? Trekking 0
nollett Tips på leder i Provence? Trekking 3
Trixsey2 Utrustningsfrågor och tips - Vandring över Japan Trekking 0
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2

Liknande trådar