Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag funderar på ifall det finns några fina XC stigar runt Skuleberget/Högakusten. Är det cykelförbud där? Någon som har någon erfarenhet? Vart kan man bo? Är tält aktuellt etc?
Det verkar som att man får lov att cykla inom området, men finns det någon som vet någfra lämpliga stigar osv.? Tack för tipset om Naturvårdsverkets webbplats=)
Nu är detta visserligen en gammal tråd, men jag kan inte låta bli att tipsa eftersom jag bor i Örnsköldsvik.
Jag var nyligen vid Rotsidan (ligger vid Nordingrå) som ligger vid havet. Det är ett naturreservat där det finns 6-7 km med flata klippor med en hel del små hack uppför och nerför, och en del större sådana också. Jag kom på att där måste det vara sjukt kul att cykla MTB! På en del ställen finns partier med runda stenar av lite större modell där det nog är VÄLDIGT svårcyklat, men det är bara bära cykeln de 10-20 metrarna! Här kommer en bild på hur det ser ut.
Jag längtar tills vi skaffat cykelhållare till bilen så man kan dra dit och åka!
Ett annat ställe att cykla på är Höga Kusten-leden mellan Harnacken och Hamptjärn i Örnsköldsvik. Har sett en hel del folk som cyklar MTB där. Över myrarna är det spångat och fint så det är inga problem. Om man tar sig till Småtjärn (ovanför Hamptjärn) finns en hel del stigar att välja på och eftersom många cyklar där tror jag det är okej. Överhuvudtaget området i Svedjeberget bjuder på många cykelstigar som lämpar sig för MTB! Stigningarna kan vara jobbiga, men desto roligare på nervägen!