Tips önskas, repbroms för topprep

På de flesta klättergym kräver de repbroms (är iaf min erfarenhet), dels för att HMS sliter betydligt mycket mer på repmanteln, dels för att det lär bli betydligt många fler olyckor om de tillåter säkring med HMS.

Jag kan göra ett förtydligande kring det här uttalandet, då alla inte verkade hänga med på vad jag menade. När jag säger att de på de flesta klättergym kräver repbroms för att det sliter mer på rep och för att de förmodligen skulle bli fler olyckor om de tillät säkring med HMS är det alltså anledningarna som jag blivit angiven när jag frågat om det.

Huruvida HMS sliter mer på rep än en broms eller inte låter jag vara osagt, däremot kan jag tänka mig att det skulle kunna leda till fler olyckor om man tillät säkring med HMS-knut. Jämför man prestandan när man har HMS:en/repbromsen på plats lär det inte göra någon skillnad, men min högst personliga åsikt är att det är knepigare att få till en HMS än en repbroms! Må vara att inget av dem är raketvetenskap, men likväl tycker jag HMSen är snäppet knepigare, vilket också borde leda till fler olyckshändelser.

Men det är också så att det är dunderlätt att kontrollera om hms-en fungerar, plus att du kan nästan hantera den hur som helst (hand upp eller ned) och ändå få tillräcklig bromskraft! Det är många som monterar sina repbromsar bak o fram och upp och ner. Det kan vara svårt att upptäcka - men det är ganska lätt att se om man har en hms eller bara - ingenting .

Precis,

Men det är också så att det är dunderlätt att kontrollera om hms-en fungerar, plus att du kan nästan hantera den hur som helst (hand upp eller ned) och ändå få tillräcklig bromskraft! Det är många som monterar sina repbromsar bak o fram och upp och ner. Det kan vara svårt att upptäcka - men det är ganska lätt att se om man har en hms eller bara - ingenting .

och så funkar den till alla rep, tjocka och tunna, enkel-, dubbel- och twinrep... och att fira sig själv eller kompisen med... och så kan man som sagt aldrig glömma den hemma, definitivt värd att lära sig.

Ciao!

Uffe

Han menade att du inte skall köpa en broms som är sämre än atc xp-liknande modellerna :) Svårformulerad mening...

Som sämst (köp inge sämre än) skall du köpa en tub (aka atc) fast med räfflor åt ena hållet. (Det vill säga en broms med hf och lf)

Antalet nedfirningar på ett klättergym lär bli långt mycket fler på kort tid än vad många privata rep hinner bli på en livstid. Dessutom blir det mycket korta firningar vilket borde innebära att samma del av repet riskerar slitas ofta. Givet att många tenderar att fira lite väl snabbt dessutom så har du ett finfint recept på trasiga rep. Jag vill tro att ansvariga på samtliga klättergym i Sverige är måna om säkerheten och vill tillse att deras utrustning håller högsta möjliga kvalitet och samtidigt som den inte ska behöva bytas ut orimligt ofta.

Därmed inte sagt att säkring på HMS-knop är dåligt som säkringsmetod. Tittar man på SKF's dokument kring säkringsarbete så tar den upp HMS-knopen med lite do's & dont's. Den är definitivt bra att kunna när det skiter sig ute på berget och man plötsligt är för många om för lite utrustning för att göra det den vanliga vägen.

Utbildningen för grönt kort ska ju ha ett standardiserat innehåll. Såvitt jag förstår utgår den ifrån vanlig ATC men man tittar även på andra säkringsmetoder. Det kan ju vara bra att fråga instruktörerna om just HMS.

Varför gillar ingen Yo-Yo?

En smula OT kanske, men jag undrar varför ingen tycks gilla Camp Yo-Yo?
Själv tycker jag att den är suverän i sin självlåsande enkelhet! Visst, det är lite bökigt innan man får in det rätta handgreppet för att snabbt ge ut och ta in rep, men det tycker jag det är med Grigri också. De få gånger jag 'tvingats' klättra med säkringsman som jag inte litar på till 100,0% har jag satt en Yo-Yo på honom i stället för Grigri...

Yo-Yo - en 'idiotsäker' konstruktion utan rörliga delar. Annat är det med min Grigri 2. Den blev jag tvungen att byta ut p.g.a. något konstruktionsfel.

För att svara på ursprungsfrågan, dvs tips på broms FÖR TOPPREPSKLÄTTRING INNE, så tycker jag att en självlåsande broms är helt självklar. Typ Grigri, eller något i den stilen. Hur Grigrin presterar på dubblerep, isiga rep, lead, osv, är ju inte direkt relevant om man tittar till originalfrågan. En självlåsande broms (eller assisted breaking som det väl heter) minskar radikalt risken för markfall på topprep, förutsatt att du trätt den korrekt.

Jag använder alltid grigri för topprep, men i princip aldrig annars. Nackdelen (bortsett från priset) är således att du kanske lägger dig till med dåliga vanor och inte vet hur man bromsar med en ATC när du senare börjar men någon annan sorts klättring. Men det är ju en annan historia.

För att svara på ursprungsfrågan, dvs tips på broms FÖR TOPPREPSKLÄTTRING INNE, så tycker jag att en självlåsande broms är helt självklar. Typ Grigri, eller något i den stilen. Hur Grigrin presterar på dubblerep, isiga rep, lead, osv, är ju inte direkt relevant om man tittar till originalfrågan. En självlåsande broms (eller assisted breaking som det väl heter) minskar radikalt risken för markfall på topprep, förutsatt att du trätt den korrekt.

Tillåt mig citera orginalfrågan!

[...] tanken är väll att kombinera funktion och pris så att man inte målar in sig i ett hörn och måste köpa en till senare för att man fattas nått. Men inte heller go overkill. =)

Personligen tycker jag att Grigrin faller på den biten.

Men grigri är sjukt onödig för topprepsklättring om man har gått en grön kort kurs. Plus att grigri bara fungerar med vissa repdiametrar..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fridaelinor Klättring i Barcelona - tips önskas! Klättring allmänt 1
jonand_lm.se Tips om klättring Ecuador och Peru önskas Klättring allmänt 2
highlandpark Tips önskas om klättersele Klättring allmänt 12
Tips för bestigning av Kebnekaise önskas... Klättring allmänt 4
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
gahne Råd och tips om Ailefroide Klättring allmänt 7
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
jomeon02 Tips på bultade multipitch i Norge. Klättring allmänt 20
SMR Tips på klippklättringskurser Klättring allmänt 9
Jonas__E TV-tips Klättring allmänt 53
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Iotef_kc Klättringsresa tips Klättring allmänt 2
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
Smultronfagre Tips inför klättringsroadtrip USA Klättring allmänt 5
zardoz Tips för USA resa. Klättring allmänt 6
johnliungman Tips på klättercamp i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
fredrik.markussen Tips om sele Klättring allmänt 11
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
johnliungman Tips på långa tradturer i alperna? Klättring allmänt 6
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
Visenten Några tips för utepremiär i Stockholmstrakten? Klättring allmänt 20
Charli28 Tips om bra bok om teknikövningar Klättring allmänt 8
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
desmo79 Tips på långa och enkla leder i USA (västkust) Klättring allmänt 11
utemänniska Tips på bra klippor i Sverige för engelsmän Klättring allmänt 5
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
mariap Chiang Mai och Krabi?? tips?? Klättring allmänt 2
michaelsson Tips på en varm vinter-klätterresa Klättring allmänt 0
svebur Någon med tips om Ponte Brolla? Klättring allmänt 3
adventure_transport DOLOMITERNA-via ferratta tips! Klättring allmänt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg