Det inlägget begrep jag inte, men en av anledningarna till att jag har ett sovsäcksöverdrag med mig på tur är för att inte sovsäckens fotände skall bli blöt när den trycks mot innertältet på natten. En annan fördel är när jag sover i tält i mycket sträng kyla. Då är det ofta frusen kondens på insidan av innertältet när jag vaknar. När jag startar köket för att göra frukost smälter denna kondens och riskerar att droppa ned på sovsäcken. Tack vare sovsäcksöverdraget kan jag stanna i sovsäcken även om köket är igång utan att riskera att blöta ner den.Jag har aldrig testat ett sovsäcksöverdrag för att jag inte tror på den idén pga naturlagarna med hur fukt skapas när varm och kall luft möts - då blir det fukt om det inte ventileras bort och då förhindrar sovsäcksöverdraget fukten att ventileras bort.
Bättre då att köpa en bättre sovsäck!
Om vi utgår ifrån att kroppen är som ett uppvärmt hus med isolering och isoleringen är då sovsäcken.
När man bygger hus så har man då en luftspalt mellan isolering och ytmaterial (träpanel etc) för att transportera bort kondensen som uppstår när varm och kall luft möts och den uppvärmda inomhusvärmen söker och tar sej igenom isoleringen.
Då möts uppvärmd luft med kall luft i luftspalten som då blir kondens och via naturlagarna så stiger varm luft uppåt och då ventileras kondensen ut via takfotsventilationen.
Samma naturlag gäller när man ligger i en sovsäck och har man då ett sovsäcksöverdrag så ligger man ner.
Hur ska då värmelagen transportera ut kondensen rakt upp?
Har man då ett svindyrt sovsäcksöverdrag som andas "enormt" så andas det inte tillräckligt för att andas ut all kondens när det är 1-2 plusgrader pga att man sover inte stående!!
Ju kallare det blir, ju mer kondens behöver andas ut.
Så är naturlagarna!!
Låt det ventilerande tältet bli ert sovsäcksöverdrag om ni ska samarbeta med naturlagarna.
Tips önskas på sovsäcksöverdrag
- Trådstartare Still Alive
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar
- Börjat av Patriksson
- Svar: 4
-
-
-
-
Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen?
- Börjat av DoktorGlas
- Svar: 7
-
-
-
-
Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning?
- Börjat av fnöskticko
- Svar: 5
-
-
-
-
-
-
-
Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare
- Börjat av randomnilla
- Svar: 26
-
Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt!
- Börjat av Vimes
- Svar: 41
-
-
-
-
Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning
- Börjat av Vagabond78
- Svar: 2
-
-
Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs?
- Börjat av Stadsmulle
- Svar: 2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-