Till sommaren planerar jag och sonen uppleva Sarek för andra gången.
Har goda erfarenheter av att be om tips här på utsidan, så inför planerandet av denna kommande 7-8 dagars tur vänder jag mig återigen till forumet.
Planen är att bila till Kvikkjokk och ta helikopter till Staloluokta.
Vandring rakt österut mot Rissajavrre och ner i Njoatsosvagge.
Några speciella vad längs denna del?
Om vädret tillåter: topptur upp på Vassjabakte eller Tsahtsa.
Går det vada vattendraget mellan Gasska och Lulep Njoatsosjavrre?
Vidare genom Njoatsosvagge längs stigen på kartan ungefär till Tjievrrajauratjah, där vi om vädret är nådigt bestiger Bårddetjåhkkå.
Tältplatser, vada Luohttojåhkå, vada Sähkokjåhkå...? Hur snåriga är snåren i Njoatsosvagge?
Jag såg att Fowwe tog denna väg ner (se bild), vi tänker gå samma väg upp (och ner).
Lämplig väg, eller?
Via Pårek sameviste tillbaka till Kvikkjokk.
Jag välkomnar alla tips längs vägen, särskilt angående större vad eller andra hinder som kan vara bra att känna till. Tips på alternativa toppturer och andra fina platser är också intressanta.
/ David
Har goda erfarenheter av att be om tips här på utsidan, så inför planerandet av denna kommande 7-8 dagars tur vänder jag mig återigen till forumet.
Planen är att bila till Kvikkjokk och ta helikopter till Staloluokta.
Vandring rakt österut mot Rissajavrre och ner i Njoatsosvagge.
Några speciella vad längs denna del?
Om vädret tillåter: topptur upp på Vassjabakte eller Tsahtsa.
Går det vada vattendraget mellan Gasska och Lulep Njoatsosjavrre?
Vidare genom Njoatsosvagge längs stigen på kartan ungefär till Tjievrrajauratjah, där vi om vädret är nådigt bestiger Bårddetjåhkkå.
Tältplatser, vada Luohttojåhkå, vada Sähkokjåhkå...? Hur snåriga är snåren i Njoatsosvagge?
Jag såg att Fowwe tog denna väg ner (se bild), vi tänker gå samma väg upp (och ner).
Lämplig väg, eller?
Via Pårek sameviste tillbaka till Kvikkjokk.
Jag välkomnar alla tips längs vägen, särskilt angående större vad eller andra hinder som kan vara bra att känna till. Tips på alternativa toppturer och andra fina platser är också intressanta.
/ David