Tips kring fjälltält

Du frågade efter fjälltält och då tycker inte jag att man kallt kan räkna med att hitta skydd på kalfjäll eller enkelt gå hem mitt i natten och mörker. Jag är lite skadad efter att ha råkat ut för årets väderförändring. Från att ha solat i riset på eftermiddan, datum ca 10:e september och i Jämtland, till att det är byvindar på 26 m/s, regn och kolmörker. Det hade varit förjäkla jobbigt om man hade fått vira in sig i tältet och ligga ute hela natten. Jag tror att vi var i tältet runt 14 timmar i sträck. Där var det ganska nära, några kilometer, till en raststuga men absolut inte aktuellt att packa ihop och vandra i det vädret och mörker. Är lite domedagsprofet men innan dess har jag bara haft rejäla busväder, inget så man tror att tältet ska lyfta med folk i alternativt blåsa sönder :)

Skönt att höra. Jag har tänkt att planerar man lite i förväg bör man kunna hitta någon form av skyddande omgivning även i dom mest platta landskapen om vädret ser risigt ut. I värsta tänkbara scenario blåser tältet sönder mitt i mörka natten, då tar ja på mig pannlampan och går hem/närmsta stuga inte värre än så. Brukar sällan hålla mig längre än en dagstur från stugor/vägar etc. Ändå är detta scenario högst osannolikt.

Bra att ja är lite kortare då. :)

Skönt att höra. Jag har tänkt att planerar man lite i förväg bör man kunna hitta någon form av skyddande omgivning även i dom mest platta landskapen om vädret ser risigt ut. I värsta tänkbara scenario blåser tältet sönder mitt i mörka natten, då tar ja på mig pannlampan och går hem/närmsta stuga inte värre än så. Brukar sällan hålla mig längre än en dagstur från stugor/vägar etc. Ändå är detta scenario högst osannolikt.

Tillbaka till tälten så ser ju faktiskt Moment riktigt intressant ut får kika lite mer på det.

När man arbetar med riskhantering säger man att en risk är en kombination av sannolikhet och konsekvens. Om sannolikheten är låg, men konsekvensen stor kan risken därför vara stor. Jag brukar börja med att bedöma konsekvensen för att därefter titta på sannolikheten - det ger en försiktigare "approach" till den eventuella risken än att göra tvärt om.

Jag frågade efter ett fjälltält ja. Tältet kommer i första hand att användas i svenska fjäll på och i närhet till ledsystemet. Det skulle självklart inte vara roligt att råka ut för ett sådant oväder i ett tält som inte klarar av det. Det jag menar är skulle det vara rent livsfarligt? Jag försöker inte vara extrem på något sätt. Men som det är nu släpar jag runt på ett tält som väger 1-2 kg mer än det behöver bara för att det klarar alla väder inkl arktiska snöstormar. Och dom kilona har i alla fall inte givit mig någon glädje än, dvs. det är död vikt. Skulle då hellre haft 2 öl med mig ;)

När man arbetar med riskhantering säger man att en risk är en kombination av sannolikhet och konsekvens. Om sannolikheten är låg, men konsekvensen stor kan risken därför vara stor. Jag brukar börja med att bedöma konsekvensen för att därefter titta på sannolikheten - det ger en försiktigare "approach" till den eventuella risken än att göra tvärt om.

Jag håller helt klart med.

Nytt Tarptent Cloudburst 3 i tunnelutförande

Jag utväxlade ett mejl häromdagen med Henry Shires på Tarptent angående en modifikation jag vill göra för att få mitt gamla Clousburst 2 mer kalfjällsfäigt. Han nämnde då att de har en ny modell på gång:
Cloudburst 3

Det ser ju rätt trevligt ut, 1,4kg är tungt för ett enmanstält, men det intressanta är hur designen närmar sig t ex Hilleberg Nallo, men ända 900g lättare. Är man flera blir ju ett sådant här tålt grymt lätt per person och vikten är ju ändå så pass låg att man till nöds kan ha det själv.

Ett annat alternativ i det ultralätta spektrat som ändå lär vara bra vindsäkert är : GoLite Shangri-La 2.. Jag har för mig att Roger Brown använde det när han gick Nordkalottleden. Man får komplettera med ett myggnät inuti. Bra pris just nu: 150$.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg