Du frågade efter fjälltält och då tycker inte jag att man kallt kan räkna med att hitta skydd på kalfjäll eller enkelt gå hem mitt i natten och mörker. Jag är lite skadad efter att ha råkat ut för årets väderförändring. Från att ha solat i riset på eftermiddan, datum ca 10:e september och i Jämtland, till att det är byvindar på 26 m/s, regn och kolmörker. Det hade varit förjäkla jobbigt om man hade fått vira in sig i tältet och ligga ute hela natten. Jag tror att vi var i tältet runt 14 timmar i sträck. Där var det ganska nära, några kilometer, till en raststuga men absolut inte aktuellt att packa ihop och vandra i det vädret och mörker. Är lite domedagsprofet men innan dess har jag bara haft rejäla busväder, inget så man tror att tältet ska lyfta med folk i alternativt blåsa sönder
Skönt att höra. Jag har tänkt att planerar man lite i förväg bör man kunna hitta någon form av skyddande omgivning även i dom mest platta landskapen om vädret ser risigt ut. I värsta tänkbara scenario blåser tältet sönder mitt i mörka natten, då tar ja på mig pannlampan och går hem/närmsta stuga inte värre än så. Brukar sällan hålla mig längre än en dagstur från stugor/vägar etc. Ändå är detta scenario högst osannolikt.