Tips inför solovandring

EmSt; sa:
Har Raskesven kollat in eller funderat över fotogentillsats till sin lykta ?
// EmSt
Jo, jag har kollat in och funderat. Om jag använt fotogen till köket kanske jag reflekterat mer över tillsatsen. Men jag använder gas eller bensin till köket (eller ved) när jag är ute och vill inte bära med mig även fotogen enkom för lanternan. En fyllning av fotogentillsatsen brinner i 8 timmar, medan stearinljusen varar nio timmar, så man tjänar ingen brinntid per ljusbyte. Enkelt med bara stearinljusen, men kanske tillsatsen är praktisk för den som använder fotogen till köket.

Raskesven

mycket om mycket

Tyvärr blir det ju mörkt så jädrans tidigt på hösten. Det är det största bekymret tycker jag, i alla fall om man går mellan stugor, och gärna vill hitta fram innan det blir kolmörkt. Det kan bli ett extra stressmoment, och det vill man ju inte ha på sin semester!

Har du tält så slipper du ju mycket av det problemet. Men - förbered dig för många ensamma timmar i tältet! Ta med en eller flera böcker, alternativt ladda ned talböcker till din mp3-spelare (detta skall jag själv köpa och göra till nästa vandring). Ta med mycket godis, och då menar jag mycket!

Sover du i tält, passa ändå på att göra dagsbesök i stugorna du passerar! Förutom att det är säkerhetsmässigt vettigt, så träffar du förhoppningsvis några att prata med en stund, något som du säkert vill göra efter all ensamhet.

Min mobil fungerade oftast på min tur i östra skarvheimen i Norge för några veckor sedan. Vet ju inte vart du skall gå, men antagligen får du mindre civilisation än vad jag hade, och då är det ju kört. Kolla upp täckningen!

Mina fötter höll nu senast i en vecka, förutom sista dagen, då jag hade gått i blöta strumpor dagen innan. Skulle bytt till torra sockor tidigare!

Jag tejpade fötterna i förebyggande syfte varje dag. Lite tejp här och där på utsatta ställen, det tog 3 minuter varje morgon, och det skall jag absolut fortsätta med.

Sedan vill jag instämma i det som alla säger: slarva inte med pauser och mat!! Omdömet försämras kolossalt, och du kan t ex få för dig att vada på ett riskabelt ställe, bara för att du inte orkar leta längre. Inget är viktigare än att du kommer hem igen!!

Lycka till och ha en bra tur.

Solovandra är skönt. Man behöver inte ta hänsyns till någon annan än sig själv angående hur långt, hur fort hur länge man går och när man ska rasta. Detta är väldigt skönt när man som jag gärna stannar och fotar. Men det är lätt att drabbas av lappsjuka. Årets vandringsplan var att jag och kompis skulle upp till Sarek i slutet på Augusti men nu har han fått förhinder så det blir förmodligen en solo tur i Abisko området. Det känns lite tryggare än Sarek.
Den största nackdelen med soloturer är föruton säkerheten att man får bära all gruppmatriel själv. Kök, tält, förstahjälpen med mera som man brukar dela på i gruppen bir nu att snällt stoppa i egen säck.

Du har inte sagt var du skall vandra men finns det viss täckning så ta definitivt med dig mobilen. Om det händer något allvarligt så har du åtminstonde en möjlighet som du inte har annars. I Jämtlandsfjällen finns det täckning över stora delar av fjällen. Men det får inte skapa en falsk säkerhet med det där kan man styra mentalt.

Våran svenske överlevnadsexpert Lars Fält lär ha sagt att den bästa saken att ta med i en eventuell överlevnadssituation är just mobilen då det bara är att ringa 112 i 95 % av Sverige.

Något annat att tänka på är att ta det lungt och kanske inte ge dig ifrån lederna. Man kan känna sig ganska liten och utsatt om man är ovan så det kan vara svårt att veta hur man reagerar vid tex konstant spöregn och åska. Vandrar du på leder i någorlunda besökta områden så är det alltid någon som kommer förbi. Utanför lederna är det inte mycket folk.

Tacksam för alla tips.

Jag funderar på Helags och sylarna och där är det täckning mest hela vägen med Telia. Dock bara norska?? radiostationer, på min radio i alla fall. ;)

En alternativ plan är att börja lite smått och ta en titt på Fulufjället igen men denna gång gå oledat till de djupare dalarna och kanske få syn på något skyggt djur :)

Men någonstans i Jämtland trakten lutar det åt nu.

Angående lyktan så kör jag på gas till köket och tänkte precis som raskesven att bära extra bränsle istället för ljus verkar bara tungt. Vet nu inte hur mycket bränsle det går i en sådan tillsats och däremed inte hur vikten blir motsvarnade ljusen. Men ljusen kändes lätta.

Nu ser jag fram emot min tur ännu mer efter alla bra tips som kommer :)

// EmSt

Fotogen

EmSt; sa:
// EmSt

Jag har en sån. Fördelen gentemot stearinljus är att den funkar bättre i kyla. När det är riktigt kallt så blir inte aluminiumhylsan i stearininsatsen tillräckigt varm, vilket gör att ljuset inte skjuts uppåt. Efter en stund slockanr lyktan.

Med fotogen har man inte det problemet, däremot så ökar lågans storlek när fotogeninsatsen blir varm. Så dra inte ut mer veke om du tycker lågan är för liten direkt efter det att du tänt på, vänta en stund så ökar storleken.

Jag har fotogen i köket, så det är smidigt att ha samma bränsle till bägge. Lätt att få tag på också.

Ang. ensamvandring. Gå på eller nära leder eller trafikerade ställen (typ rapadalen). Då har du inte så långt att linka om du vrickar foten.
[Ändrat av Vandrare 2004-08-01 kl 17:13]

Språkvård.

EmSt; sa:
Färdplanen kanske man skulle dela med sig av ;) till sina bekanta och familjen.
// EmSt

Lite off topic, men av språkligt intresse för mig: "lämna efter sig" vs. "dela med sig av" - kan man inte lämna ett meddelande efter sig?

Med tack för språklig upplysning,
/Georg

:)

Re: Språkvård.

sachsaren; sa:
EmSt; sa:
Färdplanen kanske man skulle dela med sig av ;) till sina bekanta och familjen.
// EmSt

Lite off topic, men av språkligt intresse för mig: "lämna efter sig" vs. "dela med sig av" - kan man inte lämna ett meddelande efter sig?

Med tack för språklig upplysning,
/Georg

:)

Det beror väl på när i tiden man gör det som jag uppfattar det. Meddelar man färdplanen medan man planerar den eller strax innan man åker delar man med sig av den.

Lämnar man den så att den läses efter man har åkt ha man lämnat ett meddelande efter sig.

Så tolkar jag det i alla fall :)

// EmSt

Re: Fotogen

Vandrare; sa:
EmSt; sa:
// EmSt

Jag har en sån. Fördelen gentemot stearinljus är att den funkar bättre i kyla. När det är riktigt kallt så blir inte aluminiumhylsan i stearininsatsen tillräckigt varm, vilket gör att ljuset inte skjuts uppåt. Efter en stund slockanr lyktan.

Med fotogen har man inte det problemet, däremot så ökar lågans storlek när fotogeninsatsen blir varm. Så dra inte ut mer veke om du tycker lågan är för liten direkt efter det att du tänt på, vänta en stund så ökar storleken.

Hur mycket bränse rymmer den? Kanske inte blir så tungt att bära med sig ändå.

// EmSt

Ensamvandring

Hej Emanuel.
Jag förstår din osäkerhet. Förra hösten gick jag för första gången själv i fjällen. Jag valde området runt Sylarna. Tyvärr så regnade det kraftigt nästan hela veckan. SDå var det underbart att någon gång besöka någon fjällstation och ta en dusch o bastu med efterföljande middag. Oj vad man uppskattade riktig mat då. Du behöver inte vara orolig att gå själv. Det var nästan mer folk där än på kungsgatan i stan, lite överdrivet. Om du nu ska gå i september, vad sk du då med en tung fotogenlampa till. Ska du inte sova de få timmar det är mörkt. Jag hade en liten Petzlampa och den använde jag någon gång.

Jag kommer att gå i samma område i år igen i början av september. Har försökt att få någon med mig men jag har tydligen fel kompisar så det blir en ensamvandring igen. Kanske att vi ses. När ska du gå?
Du får gärna höra av dig om du vill ha mer konkreta tips.
Lycka till

Alla är vi olika. Men ska du bara vara ute säg en vecka och vill få ut mesta möjliga av din första solovandring, skulle jag avråda från besök på stugor och fjällstationer innan veckan är över. Det bryter mycket av den känsla som uppnås efter en tid just av att vara solo i naturen. Varma duschen och maten uppskattas också mer, när den väl kommer. Dessutom skulle jag rekommendera att inte vandra leder, utan lägga upp en egen rutt, med närhet till leder. Trevligt och kul att vandra och se saker där inte så många andra vandrar.

Raskesven

Solovandring

Hej.
Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Helt klart att man inte ska besöka stugor varje kväll. Men någon gång och den gången är det trevligt. Jag gick 2 dagar vid sidan av lederna med karta o kompass. Håller med om att den känslan är obeskrivlig. Man slipper ju då reta sig på alla som stressar mellan stugorna med en minimal packning på ryggen. Första dagen jag gick så föll jag in i stressen trots att jag hade betydligt tyngre packning.
Se upp med mobiltelefonen, de flesta telefonerna klarar inte fukt, vilket det kan bli mycket av. Jag råkade tappa min i en bäck och trots att den bara låg i vattnet någon sekund så försvann den de flesta funktioner. Jag lyckades få iväg ett meddelande hem om missödet.
Sägas kan också att det finns lika mycket åsikter om vandring som det finns folk.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg