mycket om mycket
Tyvärr blir det ju mörkt så jädrans tidigt på hösten. Det är det största bekymret tycker jag, i alla fall om man går mellan stugor, och gärna vill hitta fram innan det blir kolmörkt. Det kan bli ett extra stressmoment, och det vill man ju inte ha på sin semester!
Har du tält så slipper du ju mycket av det problemet. Men - förbered dig för många ensamma timmar i tältet! Ta med en eller flera böcker, alternativt ladda ned talböcker till din mp3-spelare (detta skall jag själv köpa och göra till nästa vandring). Ta med mycket godis, och då menar jag mycket!
Sover du i tält, passa ändå på att göra dagsbesök i stugorna du passerar! Förutom att det är säkerhetsmässigt vettigt, så träffar du förhoppningsvis några att prata med en stund, något som du säkert vill göra efter all ensamhet.
Min mobil fungerade oftast på min tur i östra skarvheimen i Norge för några veckor sedan. Vet ju inte vart du skall gå, men antagligen får du mindre civilisation än vad jag hade, och då är det ju kört. Kolla upp täckningen!
Mina fötter höll nu senast i en vecka, förutom sista dagen, då jag hade gått i blöta strumpor dagen innan. Skulle bytt till torra sockor tidigare!
Jag tejpade fötterna i förebyggande syfte varje dag. Lite tejp här och där på utsatta ställen, det tog 3 minuter varje morgon, och det skall jag absolut fortsätta med.
Sedan vill jag instämma i det som alla säger: slarva inte med pauser och mat!! Omdömet försämras kolossalt, och du kan t ex få för dig att vada på ett riskabelt ställe, bara för att du inte orkar leta längre. Inget är viktigare än att du kommer hem igen!!
Lycka till och ha en bra tur.