Lite tips
Har gjort två solovandringar i Sarek, 2001 och 2003. Under båda vandringarna har jag skrivit dagbok. Där kan du säkert få några bra tips. Dagböckerna och min utrustningslista och planering kan du hitta på min hemsida
http://fjallen.nygardh.net. Något jag själv har lärt mig är att ha något extra smaskigt att mumsa på på kvällen, som komplement till mysbelysningen.
Här kommer några allmänna reflektioner angående säkerhet, eftersom du inte kan förlita dig på att någon annan kan hjälpa dig och mobilen bara är dövikt eftersom det ändå antagligen inte finns någon täckning:
Självklart är det inte riskfritt att vandra solo, eller i grupp heller för den delen, men det är antagligen betydligt farligare att gå genom stan till jobbet än att gå solo i fjällen om man har fjällvana och inte utsätter sig för onödiga risker.
På den solovandring som jag gjorde 2001 så såg jag alt. träffade folk alla dagar, så för att man vandrar solo så är man inte ensam i fjällen för det (om man håller sig till de vanligare vandringsstråken, vilket jag gör).
"Risken" vägs med råge upp av att man får uppleva att det är en själv det beror på, kunnande, fysik, omdömme etc. inte på samhällets skyddsnät. Att rå sig själv och kunna uppleva naturen på naturens villkor, få tid att fundera över sitt liv, stilla kvällsstunder vid lägerplatsen, nya bekantskaper med folk man stöter på, att inte vara "tillgänglig", mm. späder bara på upplevelsen.
Nu vill jag naturligtvis inte sporra någon som är ovan vid friluftsliv och fjällvandring att ge sig av solo, men heller inte avråda någon som känner sig redo att testa sig själv och sitt psyke (är vädret dåligt länge kan "lappsjukan" drabba vem som helst) att ge sig ut själv.
Känner du för att vandra själv... GÖR DET!!!
Slutligen några råd (gäller all typ av vandring):
* Känn dig själv, vad du klarar och inte klarar (Ärlighet)
* Lägg en rutt med goda marginaler både vad gäller tid och säkerhet.
* Träna innan!!!! med ryggsäck, kängor. (skavsår, ryggont och träningsvärk mm. kan man klara av hemma)
* Lämna en färdplan med din rutt inritad, inklusive alternativa vägar, hos en anhörig (rita in alla eventuella avstickare du har planer på) och
HÅLL DIG TILL DEN!!!
* Det är inte fegt att vända om förhållanden blir dåliga, det är
smart!!
* Tänk innan du handlar!!!!
Lycka till med din solovandring Emanuel!
MVH ///Claes