Det är lugnt - jag försökte bara gå till botten med frågan för att ev. hitta fördelar, som också jag kan ta vara på
.
Förra sommaren fanns t ex i min dotters matlag en mjölkallergisk tjej, och hade jag inte med stor möda lyckats sätta ihop en gemensam matsedel, så hade ett sådant system verkligen underlättat. Jag kan också tänka mig, att man kunde renodla systemet stenhårt i en större grupp, och på det viset spara på kok/ätkärl, ända ner till en gemensam vattenkokare. Men då fick man verkligen äta ur påsarna, annars kan man ju göra exakt samma sak i vars och ens ätkärl (förslagsvis insvept i den tömda plastpåsen för "ångeffektens" skull).
För mig personligen skulle det dock vara en alltför stor uppoffring i förhållande till den lilla viktbesparingen. En kåsa/ätskål vill jag nog ändå ha med, till morgonflingor och annat kallrört, men fr a just för att kunna laga fler saker samtidigt. Min egen är av alu och och passar i mynningen på kokkärlet, så "våningskokning" och varmhållning funkar perfekt.
Men egentligen innehåller ju uppslaget två av varandra oberoende fiffigheter:
Den ena är att använda plastpåsar i st f kärl. Ger fördelar under vissa omständigheter, men själv kommer jag nog inte förbi trivsel- miljö- och emissionsaspekterna.
Den andra är att komponera goda maträtter, som går att att tillaga gemom "hetvattensvällning".
Den delen tycker jag är det bästa med det hela, för sådan matlagning spar verkligen tid, bränsle och svårare disk.
Så - fram för fler inspirerande "svällnings"-recept! Så må läsarna tillaga dem i vad de vill