Tips för juni vandring i norrbotten.

Hejhej.
Jag ska för första gången ut och vandra längre än en dag, siktar på ungefär en vecka i norrbotten.
Skulle vara väldigt tacksam för alla tips jag kan få. Som det står i rubriken kommer den ske någon gång i juni. Jag har skrivit ihop en packlista, skulle vara jätte trevligt om ni lite mer erfarna vandrare skulle kunna hjälpa en en grönis från Stockholm att kunna njuta av en vandring genom att hjälpa mig sätta ihop en bra packlista och kanske ge lite tips på tält och ryggsäckar, förmodligen kommer jag gå själv så ett enmanna tält skulle va bra. Som tält tänkte jag ta ett MSR Hubba och ryggsäck vet jag inte men funderar på Vaude Astra 65L, vet inte om den e tillräckligt stor.

Sak / Antal

Stora saker
Tält/ / 1
Ryggsäck / 1 /
Vattentät påse/ 1/
Liggunderlag / 1/
Sovsäck / 1 /

Kök

Gas/Bensinkök/ 1/
Kastrull/ 1/
Stekpanna/ 1/
Kniv/ 1/
Kåsa/ 1/
Gaffel/ 1/
1,5 L pet / 1/
0,5 L pet / 1/
Tändstål / 1/
Soppåse / 3st

Kläder
Skor /1par/
Handdu// 1/
Jacka/ 1/
Vind,regn,vadar byxor /1/
Tjocktröja /1/
T-shirt / 2/
Underställ / 2Par/
Sockor / 2 Par/
Skärp / 1/

Hygien
Tandborste/1/
Tandkräm/ 1 /
Deo/1/
Tvål/schampo/1/
Liten Handduk/1/
Toapapper

Övrigt
Klocka / 1/
Tändstickor /2/ Phscchhh
Kompass/1/
Karta/1/
Solglasögon/1/
Snöre / 1/ Phscchhh
Multiverktyg / 1
Svart sopsäck/1
Lyckta/ Ficklampa
Anteckningsblock / 1
Penna /1
Fiskeutrustning ca 0,8kg

Tack på förhand

avslutad210712

Gäst
Vad skall du med en ficklampa i norrbotten i juni då det är ljust dygnet runt?

Tänkte om man ville läsa i tältet när det regnar, för då e det väll rätt mörkt? Men annars vet ja inte.

Om du ska vandra i norrbottensfjällen i juni skulle jag nog försöka lägga vandringen så sent i juni som möjligt så att snön hinner tina undan. Någon form av skavsårsplåster skulle jag nog slänga med i packningen också, liksom mössa och vantar. Det kan bli riktigt kallt på nätterna.

Vad menas med Phscchhh? Och behöver du verkligen deo om du vandrar ensam?

Om du ska vandra i norrbottensfjällen i juni skulle jag nog försöka lägga vandringen så sent i juni som möjligt så att snön hinner tina undan. Någon form av skavsårsplåster skulle jag nog slänga med i packningen också, liksom mössa och vantar. Det kan bli riktigt kallt på nätterna.

Vad menas med Phscchhh? Och behöver du verkligen deo om du vandrar ensam?

Okej jo det kanske till och med blir i början av agusti, kan inte riktigt spika en tid eftersom ja har lite andra saker som sker och jag vet inte riktigt när. Ja det e nog bra ja! Om man skulle ha med sig en liten sjukvårds låda kanske, va skulle man trycka ner i den i sådana fall?
Tänkte att det kunde va bra med en deo eftersom ja kommer på ngt sätt antingen tåg, buss eller flyg ska tillbaka till stockholm igen.

Phscchh kan betyda lite allt möjligt.

Vet inte om skor menas med kängor du ska vandra i, men förutom ett par riktigt bra sådana tycker jag du ska ta med dig ett par lättare skor typ crocs... riktigt skönt att ha när man ska in och ut snabbt ur ur tältet på kvällen tex

Jag brukar ha med gasbinda,plåster,kompress,tejp.

Lycka till på din vandring

Jag brukar ha starka smärtstillande, diarrépiller och febernedsättande i medicinlådan. Skulle ha skippat t-shirts och byta gaffel mot sked, nöjt mig med en liten handduk. Tycker packlistan ser bra ut. Phscchhh är viktigt antar jag.

Gustav Cronhamn

Håller med dem andra vad gäller handduk, sked, deo m.m. Men några saker jag reflekterade över, vad ska du med snöre till? Du har fler möjligheter med eltejp. Vad ska du med 2 petflaskor och vattenpåse till? Hela norrland är fullt med vatten så det behöver du inte släpa på. Sen är vandrarens största ``måste´´ sak en kniv, varför? Varför behöver man ett multiverktyg om man har en kniv eller tvärtom?

Jag har aldrig med mig en kniv i fjällen om jag inte ska klättra då det är en säkerhetsfråga.

/Lycka till
Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net

Några stora starka säkerhetsnålar, en grov nål som du kan sy tandtråd med om du skulle behöva laga det som gått sönder, ett par meter gaffatejp runt vandringsstaven.
Skulle rekommendera augusti helst.......

Vet inte om skor menas med kängor du ska vandra i, men förutom ett par riktigt bra sådana tycker jag du ska ta med dig ett par lättare skor typ crocs... riktigt skönt att ha när man ska in och ut snabbt ur ur tältet på kvällen tex

Jag brukar ha med gasbinda,plåster,kompress,tejp.

Lycka till på din vandring

Jo ja tänkte ha ett bar rejäla kängor, sen kanske ett par gamla springskor som man lätt kan kliva ner i.

Brukar du ha någon sax eller liknande med dig?

Håller med dem andra vad gäller handduk, sked, deo m.m. Men några saker jag reflekterade över, vad ska du med snöre till? Du har fler möjligheter med eltejp. Vad ska du med 2 petflaskor och vattenpåse till? Hela norrland är fullt med vatten så det behöver du inte släpa på. Sen är vandrarens största ``måste´´ sak en kniv, varför? Varför behöver man ett multiverktyg om man har en kniv eller tvärtom?

Jag har aldrig med mig en kniv i fjällen om jag inte ska klättra då det är en säkerhetsfråga.

/Lycka till
Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net

Vattentäta påsen tänkte jag ha om jag skulle behöva vada över någonstans så jag kan hålla ryggsäcken och andra saker torrt.

Jag brukar ha starka smärtstillande, diarrépiller och febernedsättande i medicinlådan. Skulle ha skippat t-shirts och byta gaffel mot sked, nöjt mig med en liten handduk. Tycker packlistan ser bra ut. Phscchhh är viktigt antar jag.

Okej, vad skulle man ha istället för t-shirt i sådanna fall, bara understället hela tiden eller?
Tack för tipsen!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viljan82 Tips på vandring 4 dagar i början på juni önskas Fjällvandring 1
KarlK86 Tio dagars vandring i början juni!? Tips Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
friluftsrookie Tips på vandringar istället för Sarek i juni Fjällvandring 6
svanbom Nikkaoulukta-Keb-Abisko i mitten av Juni. Tips! Fjällvandring 14
fredl Riksgränsen / Kiruna 22-28 Juni, tips önskas! Fjällvandring 7
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
SaL Tips på 7dagarsrutt i mitten av juni? Fjällvandring 5
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg