Taskig doft
Jag har ett gamalt craftunderställ som jag haft i tio år. Det är ett sådant där klassiskt blått med klatschiga vita ränder på ärmarna. Under många år tycker jag det har luktat skumt, egentligen redan omedelbart efter att det kom ut ur tvättmaskinen. Jag har alltid trott det berott på att jag ett år efter en veckovandring glömde tvätta det helt och knödde ner det i en tät plastpåse som fick ligga och jäsa på vinden ett halvår eller så. Att det helt enkelt skullle fått en överdos alltså. Men så fick jag reda på att de kan, och skall, tvättas i 90 grader. Vips blev det som nytt! Jag tillhör annars det befolkningssegmentet som tycker tvättråd är krångliga och tvättar allt i 60 grader. Hur stor skillnad kan det göra? Men det gör det alltså. Alltså, för att få bort doften - tvätta i 90 grader. T-shirtarna (Crafts) skall visserligen tvättas i 60, men man kan ju testa om inte de pallar med en liten 90-tvätt lite då och då.
Har ni förresten testat en kul sak. Efter tvätt av ett underställ eller en syntet t-shirt, testa att centrifugera den lite extra. Där jag bodde förut fanns det en sådan där gammal härk till centrifug som man toppmatade som drog igång med ett tjut och inte stoppade förrän man kastade sig på nödstoppet. Det skoj med underställen är att de är nästan snustorra efter bara en minut. Rätt skoj att slänga in sketna kläder, tvätta en stund, ta ut drypande våta, centrifugera kortare tid än det tar att leta upp nödstoppet, och sedan kunna ta på sig kläderna omedelbart. En bra illustration av att syntet inte suger upp något vatten, till skillnad från bomull.
Kalle