TiomilaSkogen

va der vid nyår hos en vän. en raststuga vi foten av fulufjället va tänk först, men omständiheterna ville annat. så de vart ett mysit litet vedeldat hus mitt ute i ingestans, (enligt mig,) istellet. en gång om året fylldes dock så väl bygd som väg av stimm å stohej, å de var vid svenska rallyt. som tur va så går inte rallyt av stapeln runt nyår. så nu var dalaskogen tyst. heelit

å har fanns både de ena å andra menade kompisens föräldrar. -Varg vid brevlådan, utbrast jag med lyriska ögon, ner fadern berättade om viltet i trakten. å så var fallet, 40 meter från der jag nu satt inne i värmen å gottade mig å åt macka me rökt rådjurssadel, hade en varg en tidig morgon stått å glott på tidningshämtaren.

Under min vandring i området, efter att först ha spårat åtskilliga lodjurslöpor, den ena allti svårare än den annra, å efter upptäckten av två lodaglegor, kom jag så ner till "den långa sjön". de hade blitt mörk, så de klara kalla vädret, vilket jag innan svurit över, uppskattades nu, eftersom det tillät mångubben att lysa upp min väg i den mån han förmådde.

två vargar hade dygnet innan valt samma väg som jag nu tog, utmed sjösidan på isen. å givetvis syntes her å var rävens spår, hack i häl på vargarna. så himla tjusit å gå der i månskenet, va de asså.

sen kom flera andra varglöpor från andra sidans, å sköt upp i skogen tillsammans med de jag gått med nån kilometer. jag fortsatte isen bort till sjöänden. lycklig över att för första gången fått ta del av ett skede i en ulvs gårdag..hihi

ps. lodjursspåren var minst två dygn gammla, hittade inga färska spår i området. har hört man inte får spåra färska spår av visst vilt, vet dock ej inte vilka stordäggdjur de handlar om. nån som vet?? ds

Är detta vargspillning?:

cpic40475e7e62905.jpg

Kortet togs under en vandring genom Tiomilaskogen i gränstrakterna Värmland/Dalarna under början av november. Den karaktäristiska avsmalningen finns där fast den inte syns så tydligt på kortet.

Angående förbud att spåra så tvivlar jag på det. Det är inte ens förbjudet att använda peijlingsutrustning för att spåra rovdjuren.

Raskesven

jadu

jag har allri hittat på nån vargspillning. just den typen av spillning, me lite bär, fast, kanske me litet hår, har ja dock stått me pannan i djupa väck över X antal gånger :) hur stor var den?? hehe.. ne men asså, finns la ett par djur jag skulle kunna tänka mig; björn, räv, tjäder å så varg då kanske. gråben gnager ju faktist lite bär iblann oxå. (enlit litteraturen)

mvh
/henke

Tjäder är det inte. Ej heller björn. Lite stort för räv. De tre nämdas spillning känner jag igen. Så vad kan det vara annat än varg? Men man vill ju gärna veta. Högen ovan låg fem meter bakom kåtan när vi klev upp på morgonen, men vi såg likadana bärgarnerade högar under samtliga 10 dar vandringen varade. Vissa med tydliga hårrester, andra utan detsamma. Mård? Lite stort där också tycker jag.

Mvh Raskesven

go kväll

ja ne tjäder har jag oxå komme fram te att de int e. läste lite i boken "nordens däggdjur" hunddjuren å mårddjuren verkar vilja placera sin skit högt, på speciella stellen, medans björnen släpper den, ner den e nödi :) så här står de om bjärven;
spillningarnas utseende är beroende av vad björnen ätit. de kan vara korta, korvformade, om björnen förtärt kött och hår, utflytande efter växtdelar och lösa med tydliga rester efter bär eller myror om sådana utgjort den dominerande födan.
jag tror på björn.
fast e de der gråa på bilden rest av en gammal nedbruten skit, å då att djuret i fråga använder sig av denna toalett vid fler än ett tillfelle, å de bruna skiten ligger på en nån upphöjning elle liknande, å att avsmalningen finns der, kan de mycke väl vara!? hehe.. jag vet inte du. mårdens å rävens skit är 1 dm lång, rävens ca 1,5 -> 2cm tjock å mårdens runt 1cm tjock.

sov så nätt
/henke

Men goossar, vargen är ju ett rovdjur och äter väl inte lingon, eller?

Kan det inte vara den tidigare aldrig skådade boreala jättetapiren som har lämnat dessa märken efter sig?

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-03-05 kl 09:23]

Du såg inte om där fanns spår efter fjädrar eller små däggdjursben? Räv och mård äter ju hel del fåglar och smågnagare och även mer bär än vad vargen gör. Att ni såg samma typ av spillning under de dagar ni var ute tyder ju på att det var ganska vanligt förekommande. Min gissning är nog räv eller mård. Rävspillning kan ha en ganska karakteristisk doft. Men det är ju klart då får man köra ner trynet i skiten och dofta.:)

Spåra vilt

När man ska spåra vilt så ska man bakspåra dvs spåra bakåt för att inte störa (jaga) viltet.
Och vad gäller lingon och grönsakar kan rovdjur mycket väl äta annat än kött tex gräs mm....

Re: vargspårtecken

gerhard53; sa:
Gå in på
svenska rovdjursföreningen
http://www.rovdjur.w.se/
och
grimsö forskningsstation
http://www-grimso.slu.se/

Ta kontakt med Mats Rapp eller Åke Aronsson, sveriges bästa vargspårare.

De om några kan hjälpa er så slipper ni spekulera.

MVH
Rolf
Jag skrev till Åke Aronsson, och bifogade fotot nedan:

cpic40966f6c1ab3e.jpg

Han tyckte det var svårt att säga säkert, men lutar mest åt räv eftersom det verkar för smått för att komma från varg.

Nåja, nya tag:)

Raskesven

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg