Time-out från klättring - bästa komplementträningen?

(En häst kostar mer än några kilar och kammar).

Nja, det där är inte självklart. Priset på en häst kan stundom var väldigt lågt, definitivt under slaktvärdet, det har jag själv hört på stallbacken... även om det säkert yttrades av en billig ryttare.

(Nu är det troligen så att priset på kilar och kammar också kan vara lägre än skrotvärdet - men det är nog VÄLDIGT ovanligt.)

Om man rider för Göteborgs fältritttklubb kostar en termin (60-minuterspass) med 12 i gruppen drygt 4000:-. Det är minst sex gånger billigare än att äga en egen häst... ;)

1) Om fingrarna känns OK så tycker jag du skall köra en stenhårt fokuserad period med fingerbräda. Med böjda armar bör armbågarna klara träningen.

2) Allmän konditionsträning. En stor motor är en bra motor.

3) Bålträning, särskilt nedre rygg och rumpa. Nästan alla klättrare är helt odugliga på hålla ihop kroppen. Marklyft är tidseffektivast av det jag testat.

Fingrarna känns helt ok, och jag skulle säkert bli en bättre klättrare genom lite campus. Däremot tror jag inte alls att jag skaffar mig ett längre och mindre smärtsamt klätterliv med campus. I övrigt håller jag med. Gymträning med fria vikter och bra instruktion är något jag funderar på. Men jag har en gnagande känsla av att väldigt många PT är bra på att få folk att bygga muskler eller tappa vikt, inte nödvändigtvis att de förstår sig på idén om långsiktig träning eller för den delen klättares behov. Tips på motsatsen (i Götet) mottages.

Ridning är säkert, likt motorcross eller segling, något som skulle ge mig fet träningsvärk omgående. Däremot tror jag att man skulle få lägga väl mycket tid på rena teknikaspekter, och styrke/hälso-vinsten med dylik träning tror jag inte matchar mer specifik träning, i alla fall inte i relation till den tid man får lägga.

Hur gör man förresten simträning kul? Kommer att kunna simma gratis genom jobbet i höst, så det är ett skäl till att prova, Men det är ju såååå trist att ligga och räkna längder.

Nä, kör inte campus om du har trassligt i armbågar och axlar.

Gör följande:

a) Leta reda på en flat list 10-20 mm.
b) Leta reda på vikter och en slinga.
c) Häng i listen med eller utan vikter hängande. Tag listen i öppen krimp eller med öppen hand. Häng 5-15 s. Upprepa till dess du hängt en totaltid på ungefär 50-60 s.
d) Öka hängtid eller vikt eller båda och upprepa a-c 2-5 ggr i veckan.

3 månader senare har du fått bestående förbättringar av underarmsmuskulatur.

Det finns hörlurar för den som badar i vatten!

Vill du köra seriös rehab/prehab så tycker jag du ska kontakta en leg. sjukgymnast.

Simning är kul, särskilt under vattnet, fråga Annelie
Pröva att ligga och köra 25:eek:r och, efter ett tag, 50:eek:r under vattnet med så få ben- och armtag som möjligt. Då blir det inte tråkigt.

En gång i tiden körde vi något som kallades "Motala-gnet", det var insimning, någon kortare serie och sedan t ex 8000m i sträck. Det man fick göra var att ligga och fundera på vilka längder som var primtal ;-)

Apropå simning och distanser så tycker jag en av svårigheterna är att komma ihåg vilken längd man är på... Jag blandar alltid ihop det så jag inte minns om jag är på sjuttonde längden, eller om det är sjutton längder jag simmat.
Troligen är bästa simmarknepet där att komma ihåg vilka riktningar som är udda och vilka som är jämna... Har av nån anledning aldrig tänkt på det, eller så hjälpte det inte av nån anledning.

Ett bra(?) knep för att hålla simningen kul är att dela upp varje hundring i ett av sina levnadsår, dvs, första hundra meterna tänker du igenom ditt första levnadsår, andra hundringen ditt andra osv osv. Ju äldre man blir, desto längre måste man simma. När man börjar närma sig de senaste tio åren så kan man också dela upp varje 25-meter i ett kvartal, för att ge lite extra krydda...

Vad gäller simning så känner jag här att jag måste reda ut ett allvarligt missförstånd:
Enligt min erfarenhet finns det absolut inget som kan göra simträning roligt. Nada! Beklagar, men det är meningslöst!

De tips på uppglättning av denna träningsform som avgivits torde snarast bevisa min tes. Det är kört! Bra träning och intressant sport men så tråkigt att man riskerar att dränka sig i desperation. Tro mig, jag har de senaste 20 åren gjort ett antal försök att ta upp denna träningsform för diverse patetiska tankar på triatlon och andra simutmaningar.. men alla försök har slutat med uttråkning på det självdestruktivas gräns. Simmare är en avart inom människosläktet som inte ska jämföras med normala friska människor. Jag springer hellre ett marathon på en travbana, det är så oändligt mkt mer varierande.

Alla simglädjetips som ges kan tyvärr beskrivas på samma sätt som en frustrerad bekant beskrev sina frustrerade träningspass efter en viss ålder: -Som att homestyla en rivningskåk!

;)
(..och som ni eventuellt förstår av mitt inlägg umgås jag med en o annan simmare, de är rätt trevliga.. men hm.. ja..ni vet: hamstern har dött men hjulet fortsättar att snurra, kan man säga.. )

Vad gäller simning så känner jag här att jag måste reda ut ett allvarligt missförstånd:
Enligt min erfarenhet finns det absolut inget som kan göra simträning roligt. Nada! Beklagar, men det är meningslöst!

De tips på uppglättning av denna träningsform som avgivits torde snarast bevisa min tes. Det är kört! Bra träning och intressant sport men så tråkigt att man riskerar att dränka sig i desperation. Tro mig, jag har de senaste 20 åren gjort ett antal försök att ta upp denna träningsform för diverse patetiska tankar på triatlon och andra simutmaningar.. men alla försök har slutat med uttråkning på det självdestruktivas gräns. Simmare är en avart inom människosläktet som inte ska jämföras med normala friska människor. Jag springer hellre ett marathon på en travbana, det är så oändligt mkt mer varierande.

Alla simglädjetips som ges kan tyvärr beskrivas på samma sätt som en frustrerad bekant beskrev sina frustrerade träningspass efter en viss ålder: -Som att homestyla en rivningskåk!

;)
(..och som ni eventuellt förstår av mitt inlägg umgås jag med en o annan simmare, de är rätt trevliga.. men hm.. ja..ni vet: hamstern har dött men hjulet fortsättar att snurra, kan man säga.. )

Skönt att höra erfarenheten tala. Kanske ska jag fokusera på yogan då... ;-)

Vad håller simning så kan det vara tråkigt och jobbigt och enahanda.
Men jag tycker att det också kan vara ganska meditativt. Då får man inte liga o fundera över vilken längd nån är på.
Värm upp ett par längder och sätt sedan ett timerlarm på suunton (det har du väl ;) ). sen är educapa att hålla tempot och fundera på vad som vill dyka upp.

Jag har hört att Daniel Bidner brottades som komplementträning. Förökdp få det bekräftat f.n.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickom Undersökning kring klättring Klättring allmänt 0
PiBe Söker bok för klättring i Stockholm Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg