Jag beskrev läget på samma sätt som jag gjort för er. (Inte använd etc.) Jag fick en del kontrollfrågor och man återkom och sade att man inte kände till några tillverkningsfel och jag bad då att få reklamera. Det var då jag fick till svar att jag måste ha kvitto och gå via återförsäljaren. Då blev jag sur och skrev att jag tyckte det var mycket begärt att man skulle ha kvittot kvar efter 3 år. Samtidigt frågade jag handläggaren om han hade kvitton på det han köpt för 3 år sedan (och det var ju inte särskilt diplomatiskt.)
Nu struntar jag i Haglöfs i fortsättningen men jag får en känsla av att tillverkarna hittat ett smart sätt att slippa en stor andel av reklamationerna genom att de flesta slutkunder sitter i min sits - att dom inte har dokumentationen kvar.
Skall man tro de svar jag hittills fått i tråden så är jag relativt ensam med det här beteendet så det är ju bara att ändra på det eller att bita i det sura äpplet!
Tack för förklaring, då har jag inga andra förslag, och förstår situationen bättre.
Jag brukar själv vara noga med att spara kvitton på dyrare saker eller om jag tycker de har en viktig funktion som måste fortsätta funka (både friluftsprylar, skor, verktyg/maskiner, mm), och/men som en del tidigare föreslagit, kanske kan man hitta infon online eller via sina kortköp om man har tur. Kanske kan det i vissa fall räcka som "inköpsbevis", men det kanske inte hjälper dig just nu om du inte kommer ihåg exakt när och vilken butik.
Ibland köper jag utrustning begagnat, och beroende på vad det är så har tillverkaren inte varit så petig med kvitto vid garanti- eller supportärenden, men då har det varit fall då det har funnits serie- eller tillverkningsnummer så de kan se ålder eller någon viss tillverkningsbatch.
Jag lider med dig, klart snopet, och/men då har du nog gjort vad du kan göra, och tillverkaren hade i detta fall ingen lust till goodwill. Trist, men kanske så
de tycker att de arbetar affärsmässigt. Vad
vi än tycker om det, som kunder.