"Tillverkarens" ansvar?

Kanske en dum fråga, men ställde du den till Haglöfs redan kanske? "Nej, jag har inte kvar kvittot tyvärr och minns faktiskt inte i vilken butik jag köpte jackan men har knappt använt den sen köpet, hur ser ni på saken då? Finns det inget ni kan göra, eller har ni något förslag på reparation?"
Har man tur finns det ibland vilja att hjälpa lite utöver vad man egentligen måste, om man frågar vänligt.

Jag beskrev läget på samma sätt som jag gjort för er. (Inte använd etc.) Jag fick en del kontrollfrågor och man återkom och sade att man inte kände till några tillverkningsfel och jag bad då att få reklamera. Det var då jag fick till svar att jag måste ha kvitto och gå via återförsäljaren. Då blev jag sur och skrev att jag tyckte det var mycket begärt att man skulle ha kvittot kvar efter 3 år. Samtidigt frågade jag handläggaren om han hade kvitton på det han köpt för 3 år sedan (och det var ju inte särskilt diplomatiskt.)

Nu struntar jag i Haglöfs i fortsättningen men jag får en känsla av att tillverkarna hittat ett smart sätt att slippa en stor andel av reklamationerna genom att de flesta slutkunder sitter i min sits - att dom inte har dokumentationen kvar.

Skall man tro de svar jag hittills fått i tråden så är jag relativt ensam med det här beteendet så det är ju bara att ändra på det eller att bita i det sura äpplet!

Jag beskrev läget på samma sätt som jag gjort för er. (Inte använd etc.) Jag fick en del kontrollfrågor och man återkom och sade att man inte kände till några tillverkningsfel och jag bad då att få reklamera. Det var då jag fick till svar att jag måste ha kvitto och gå via återförsäljaren. Då blev jag sur och skrev att jag tyckte det var mycket begärt att man skulle ha kvittot kvar efter 3 år. Samtidigt frågade jag handläggaren om han hade kvitton på det han köpt för 3 år sedan (och det var ju inte särskilt diplomatiskt.)

Nu struntar jag i Haglöfs i fortsättningen men jag får en känsla av att tillverkarna hittat ett smart sätt att slippa en stor andel av reklamationerna genom att de flesta slutkunder sitter i min sits - att dom inte har dokumentationen kvar.

Skall man tro de svar jag hittills fått i tråden så är jag relativt ensam med det här beteendet så det är ju bara att ändra på det eller att bita i det sura äpplet!
Tack för förklaring, då har jag inga andra förslag, och förstår situationen bättre.
Jag brukar själv vara noga med att spara kvitton på dyrare saker eller om jag tycker de har en viktig funktion som måste fortsätta funka (både friluftsprylar, skor, verktyg/maskiner, mm), och/men som en del tidigare föreslagit, kanske kan man hitta infon online eller via sina kortköp om man har tur. Kanske kan det i vissa fall räcka som "inköpsbevis", men det kanske inte hjälper dig just nu om du inte kommer ihåg exakt när och vilken butik.
Ibland köper jag utrustning begagnat, och beroende på vad det är så har tillverkaren inte varit så petig med kvitto vid garanti- eller supportärenden, men då har det varit fall då det har funnits serie- eller tillverkningsnummer så de kan se ålder eller någon viss tillverkningsbatch.
Jag lider med dig, klart snopet, och/men då har du nog gjort vad du kan göra, och tillverkaren hade i detta fall ingen lust till goodwill. Trist, men kanske så de tycker att de arbetar affärsmässigt. Vad vi än tycker om det, som kunder.

Just lättviktsregnkläder är en sån där skräpprodukt i min erfarenhet. Alltså de håller inte speciellt länge. De regnjackor jag haft har alla slutat fungera genom delaminering eller annat, långt innan själva jackan var utsliten.
De slits inte bara av användning utan det pågår nån slags kemisk nedbrytning. Därför hade jag nog tänkt att jag fick skylla mig själv om en oanvänd jacka var dålig efter 3 år.

Andra exempel på saker som åldras i garderoben är ju kängor och batterier.

Visserligen borde tillverkarna av ansvar för miljö och konsumenter producera saker som håller bättre, men då blir det inga lättviktsregnjackor alls gissar jag..

Har den delaminerat eller är det impregnering som slutat fungera? Har den hängt bredvid något som du har tvättat med vanligt tvättmedel?
Kanske kan du tvätta den med milt flytande tvättmedel och sedan torktumla den och se om den blir bättre?
Annars kan du kanske impregnera den efter ovan behandling.
Om det är membranet som släppt är det ju värre.. Kan ibland räddas med försiktig användning av strykjärn.
För framtiden så är det bäst att långtidsförvara lättviktsregnplagg nytvättade.

De flesta märken jag handlar friluftsprylar av hjälper en utan att fråga efter butik och kvitto. Men finns nån här på utsidan som lyckats reklamera en lättviktsregnjacka som var över ett år gammal?

Jag förstår om du väljer att lämna ett märke du inte är nöjd med, men jag tror inte gräset är så grönare på andra sidan, jag tror de flesta tillverkare gör som Haglöfs. TIllverkare vill ju sälja till återförsäljare som säljer till kund. Har tillverkaren en egen webshop så bör man ha kvar sitt kvitto därifrån.
En dyrköpt lärpeng men spara kvitton, oavsett om de är på papper eller digitala för att kunna bevisa dina köp framgent.

/Patrik

Du behöver inte konstruera en hypotetisk verklighet för att stärka din argumentation och du har fortfarande inte svarat på de ursprungliga frågorna.

Det är ju just av de anledningarna jag tog upp som tillverkaren inte vill hålla på och krångla med inbyten och reparationer.

De är intresserade av att tjäna pengar, de säljer via återförsäljare just för att slippa hantera direktkontakten med kunder. Återförsäljarna har sitt prispåslag som är tänkt att täcka såna saker.

Du har inget avtalsförhållande med tillverkaren, du har ingått ett köpeavtal med återförsäljaren, de i sin tur har ett avtal med tillverkaren. Ditt köpeavtal med återförsäljaren är vad som reglerar dina rättigheter.

Jag sparar alltid kvitton på saker som är så pass dyra att jag tror att jag kommer behöva reklamera. Det är en självklarhet för mig, eftersom det har alltid krävts kvitto för att få byta in saker. Och jag kontaktar alltid inköpsstället om jag vill reklamera eller byta något, om det inte nu råkar vara så att det följt med en tillverkargaranti på köpet (men en tillverkargaranti är ett frivilligt åtagande från tillverkaren, och tenderar att dra upp priset ganska bra).

Det är ju just av de anledningarna jag tog upp som tillverkaren inte vill hålla på och krångla med inbyten och reparationer.

De är intresserade av att tjäna pengar, de säljer via återförsäljare just för att slippa hantera direktkontakten med kunder. Återförsäljarna har sitt prispåslag som är tänkt att täcka såna saker.

Du har inget avtalsförhållande med tillverkaren, du har ingått ett köpeavtal med återförsäljaren, de i sin tur har ett avtal med tillverkaren. Ditt köpeavtal med återförsäljaren är vad som reglerar dina rättigheter.

Jag sparar alltid kvitton på saker som är så pass dyra att jag tror att jag kommer behöva reklamera. Det är en självklarhet för mig, eftersom det har alltid krävts kvitto för att få byta in saker. Och jag kontaktar alltid inköpsstället om jag vill reklamera eller byta något, om det inte nu råkar vara så att det följt med en tillverkargaranti på köpet (men en tillverkargaranti är ett frivilligt åtagande från tillverkaren, och tenderar att dra upp priset ganska bra).

Har inte alla produkter på svenska marknaden en tillverkningsgaranti, alla produkter har en varudeklaration som säger vad som är i korven samt strömförbrukningen på tv`n. Eller att membranet i jackan klarar en viss vattenpelare utan genomträngning. Menar du en förlängd garanti som vissa kan ha livstids garanti på kniven till första ägaren.

Senast ändrad:
Du handlar av butik, digital eller fysisk, du får kvitto. Kvitton är värdehandligar, förvara den uppklistrade på ett A4 i en pärm märkt frilutsprylar. Gallra varje år, så enkelt är det.

Du handlar av butik, digital eller fysisk, du får kvitto. Kvitton är värdehandligar, förvara den uppklistrade på ett A4 i en pärm märkt frilutsprylar. Gallra varje år, så enkelt är det.

Varning för lim och kvitton dock.. De där kvittorna som kommer ur kassaapparaten tål inte alla slags lim. Eller plast för den delen. Det kan bli svart. Häftpistol är säkrare!

Jag slänger ner dem i en papplåda. Tar ett tag att hitta om jag behöver nått, men det är ju rätt sällan också. Sparar alla kvitton på friluftsprylar, kanske kommer jag nån gång plåga mig med att räkna ihop dem alla..

Jag får tacka för att du utbildar mig i hur en tillverkare tänker:
Dom vill inte ha med slutkunder att göra därför att det är krångligt, dom vill tjäna pengar och dom behöver ett bindande avtal för att agera.

Otur att jag inte visste det när jag drev tillverkning av en nischad produkt som raskt blev störst på marknaden i Sverige och Norge. Då hade jag fått det mycket bekvämare (men frågan är väl om produkten hade blivit störst med ett sådant förhållningssätt.)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg