Tillverka ångspärr?

1300; sa:
Hallå därute!
Jag köpte en Ajungilak Denali Artic i höstas. Sovsäcken har ingen ångspärr och jag är därför mån om att införskaffa eller tillverka en, det blev en hel del is under två nätter i -30 graders kyla.

Är det någon i den allsmäktiga massan som vet något eller har något tips?

Tackar ödmjukast på förhand.
/Triac
Jag har en Ajungilak Tyin Arktic sedan två vintrar, alltså viktklassen lättare än Denali, och utan fuktspärr. Var ute 10 dygn senast runt nyår med cirka -25. Var någonstans på säcken menar du att det bildades is under natten? Den isbildning jag brukar råka ut för är dels högst upp runt loftet på säcken, dels här och där på ovansidan av säckens utsida, samt vid fotändens utsida. Kondensen från kroppen fryser till is när den träffar tyget på säckens utsida, som sitter som en påse runt säcken. Men inte inuti själva säcken. Isbildningen runt loftet beror på att man ligger där och andas när man sover. Det går inte att komma undan det, men med en "haklapp" fäst i öglor (som jag antar även sitter på Denali?) minskar den isbildningen. Isbildningen på säckens ovansida skrapas bort manuellt så gott det går och när man fortsätter att vara lite aktiv i säcken, dvs. ligger kvar i säcken och fixar med frukostbestyren, sitter upp och kurar i säcken osv. så utvecklar man mycket mer värme än när man sover och mycket fukt ångar bort. Jag upplever det inte som ett stort problem, särskilt som man ofta är så uppvärmd efter dagens vedermödor att säcken snabbt värms upp när man lägger sig. Finns möjligheten att göra upp eld så torkar säcken upp snabbt. "Fuktspärr", dvs. plastsäckar har jag provat en gång och det räcker. Det låter ju väldigt smidigt som "joru" skrev att låta en plastsäck fånga upp fukten och bara vända den ut och in och låta frysa och väck med fukten. Och kanske det passar en del, men inte mig. Jag upplevde det som instängt och äckligt. När jag vaknade tidigt på morgonen och kände att jag borde gått på toa tre timmar tidigare, och satt fast insnärjd i plastsäcken blev det rena paniken. Och understället helt fuktigt. Nä, jag föredrar att låta säckens utsida fånga upp fukten. Jag kan förstå nödvändigheten av fuktspärr om man som Skinnarmo skidar iväg till en pol. Då får man ta obehaget. Men det är väl inte så vanligt att folk befinner sig över trädgränsen, utan möjlighet att torka upp säcken ordentligt över en eld då och då, under längre perioder än någon vecka. Eller?????

Isbildningen

Du preciserar "problemet" på ett bra sätt. Vad jag syftade på var isbildningen på ovansidan mellan fyllning och yttertyg.
Tråkigt i sammanhanget, så blev det bara två nätter runt nyår, någon längre erfarenhet kan vi inte tala om här. Jag har för avsikt att bege mig ut på turer i extrem vinterkyla i framtiden, därav mitt försök att vara "framsynt" och förbereda mig på bästa sätt när det gäller val av utrustning. Så då var det bara att fråga "de som vet bättre".

Den första natten i tält medförde knappast några större ismängder att tala om, men under bar himmel i minus 32 hände det saker. Vid morgonkvisten hade ett lager av is bildats på insidan av yttertyget, som dock kunde kunde skakas av så att isen låg "fritt" i luftrummet mellan fyllning och yttertyg.
Jag kan inte påstå att komforten blev lidande under den korta turen, men frågan är vad som händer på en veckotur med sträng kyla d.v.s. under minus 30 (förresten när kan man börja tala om sträng kyla?).
Enligt vissa experter så blir isproblemet en faktor att räkna med för komforten på längre turer i sträng kyla. Vid någon gräns bildas is i fibrerna, fukten orkar inte ut till yttertyget och då lär sovsäckens egenskaper fösämras, fast en så stor och tung säck som Denali Artic lär det ta tid, hur lång vet jag inte.
Jag tänker prova ångspärr nästa vinter, under en veckotur, sen får jag se om den är oumbärlig eller onödig.

Tack för synpunkterna.
/Triac

Re: Isbildningen

1300; sa:
Enligt vissa experter så blir isproblemet en faktor att räkna med för komforten på längre turer i sträng kyla. Vid någon gräns bildas is i fibrerna, fukten orkar inte ut till yttertyget och då lär sovsäckens egenskaper fösämras, fast en så stor och tung säck som Denali Artic lär det ta tid, hur lång vet jag inte.
Jag tänker prova ångspärr nästa vinter, under en veckotur, sen får jag se om den är oumbärlig eller onödig.

Tack för synpunkterna.
/Triac
Det hela kanske är självreglerande? När isolationen försämras, ökar värmetransporten genom säcken och kondenspunkten flyttas utåt. Eftersom varm luft tar upp mer fukt så kanske säcken torkar upp bättre. Ren spekulation.
Något som kan bidraga till fukt i säcken kan ju också vara att man har för mycket kläder på sig. Ju tjockare isolering, ju längre in i säckväggen hamnar kondenspunkten och alltså vattnet. Låt säcken värma, se spekulationen ovan.
/Hans

Is i säcken

En av mina otrevligare upplevelser inträffade på en av mina första vinterturer i Härjedalen 1987. Efter några dagar ute i sträng kyla minns jag hur jag en kväll i -30 drog fram yttersäcken (jag använde dubbla säckar) och det krasade av is i syntetfyllningen. Säcken var stel som en pinne och gick knappt att dra ut i sin fulla längd. Jag behöver väl knappast tillägga att sömnen inte blev något vidare den natten.

Till nästa tur fixade jag en fuktspärr, och har sedan dess sluppit is i sovsäcken.

Peter

Re: Isbildningen

1300; sa:
Du preciserar "problemet" på ett bra sätt. Vad jag syftade på var isbildningen på ovansidan mellan fyllning och yttertyg.........Den första natten i tält medförde knappast några större ismängder att tala om, men under bar himmel i minus 32 hände det saker. Vid morgonkvisten hade ett lager av is bildats på insidan av yttertyget, som dock kunde kunde skakas av så att isen låg "fritt" i luftrummet mellan fyllning och yttertyg.
Tack för synpunkterna.
/Triac
Ja att det bildas is inuti själva säcken låter inget vidare. Vid runt -25 dök inte det problemet upp. Kanske det är vid -30 problemgränsen går för säckarna. Min polare använde ett Grevling sovsäcksskydd. På morgnarna var det fullt med is mellan säcken och sovsäcksskyddet, vilket först verkade otrevligt. Den isen var dock bara att skaka och pilla ut, och det satt då inte is på själva sovsäcken. Om den extra isolationen räcker för att förflytta fryspunkten ut från själva säcken vid mer sträng kyla vet jag dock inte. En del andra jag talat med upplever ett sovsäcksskydd som en kondensskapande styggelse.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg