Jag har en Ajungilak Tyin Arktic sedan två vintrar, alltså viktklassen lättare än Denali, och utan fuktspärr. Var ute 10 dygn senast runt nyår med cirka -25. Var någonstans på säcken menar du att det bildades is under natten? Den isbildning jag brukar råka ut för är dels högst upp runt loftet på säcken, dels här och där på ovansidan av säckens utsida, samt vid fotändens utsida. Kondensen från kroppen fryser till is när den träffar tyget på säckens utsida, som sitter som en påse runt säcken. Men inte inuti själva säcken. Isbildningen runt loftet beror på att man ligger där och andas när man sover. Det går inte att komma undan det, men med en "haklapp" fäst i öglor (som jag antar även sitter på Denali?) minskar den isbildningen. Isbildningen på säckens ovansida skrapas bort manuellt så gott det går och när man fortsätter att vara lite aktiv i säcken, dvs. ligger kvar i säcken och fixar med frukostbestyren, sitter upp och kurar i säcken osv. så utvecklar man mycket mer värme än när man sover och mycket fukt ångar bort. Jag upplever det inte som ett stort problem, särskilt som man ofta är så uppvärmd efter dagens vedermödor att säcken snabbt värms upp när man lägger sig. Finns möjligheten att göra upp eld så torkar säcken upp snabbt. "Fuktspärr", dvs. plastsäckar har jag provat en gång och det räcker. Det låter ju väldigt smidigt som "joru" skrev att låta en plastsäck fånga upp fukten och bara vända den ut och in och låta frysa och väck med fukten. Och kanske det passar en del, men inte mig. Jag upplevde det som instängt och äckligt. När jag vaknade tidigt på morgonen och kände att jag borde gått på toa tre timmar tidigare, och satt fast insnärjd i plastsäcken blev det rena paniken. Och understället helt fuktigt. Nä, jag föredrar att låta säckens utsida fånga upp fukten. Jag kan förstå nödvändigheten av fuktspärr om man som Skinnarmo skidar iväg till en pol. Då får man ta obehaget. Men det är väl inte så vanligt att folk befinner sig över trädgränsen, utan möjlighet att torka upp säcken ordentligt över en eld då och då, under längre perioder än någon vecka. Eller?????1300; sa:Hallå därute!
Jag köpte en Ajungilak Denali Artic i höstas. Sovsäcken har ingen ångspärr och jag är därför mån om att införskaffa eller tillverka en, det blev en hel del is under två nätter i -30 graders kyla.
Är det någon i den allsmäktiga massan som vet något eller har något tips?
Tackar ödmjukast på förhand.
/Triac
Tillverka ångspärr?
- Trådstartare ejmedlem2
- Start datum
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Att tillverka den ultimata vadar/vandrar- staven | Utrustning allmänt | 24 | ||
Att tillverka en vandringsstav. Hur göra? | Utrustning allmänt | 26 |