Tack Pelle! Jag håller med om att vandring är en del av äventyret. 19km(som det står i STF:s hemsida) är väl inte så farligt kanske. Problemet är att jag åker buss hela vägen från Kiruna flygplats till Nikkaluokta och ankomststiden är kl.16.30 enligt busstabellen.Om man då börjar vandringen 19km tar det ca.5 timmar (eller ännu mer då man har stora ryggsäck och man känner inte till vägen) kan det kanske bli lite sent till Kebnekaise fjällstationen. Ja jag vet solen går ner runt midnatt men ändå...
Har funderat på att åka helikopter eller båt när jag reser mot fjällstationen och vandra när jag går hemåt efter ett par dagar, då kan jag planera tiden och ryggsäcken är också lättare då...
Vad tycker du?
Har du själv vandrat till fjällstationen från Nikkaluokta och hur känns det?
Intressant diskussion! Och där finns nog en del inlägg som inte är så allvarligt menade........
Jodå, jag har gått här ett flertal gånger och kan hålla med om att det i viss mån är en transportsträcka. Men allt kanske inte måste vara så spännande? Jag föredrar som sagt att närma mig fjällen i ett makligare tempo, där det finns tid för egna tankar också. Men jag moraliserar inte över andras val, även om jag vidhåller att bullret är ett växande problem i fjällvärlden. Och det gäller i hög grad för det här området.
Du får säkert en jättefin tur oavsett hur du väljer! Försök att få några dar runt Keb så att du kan pricka in en dag med fint väder för toppturen.
Hälsn Pelle