Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag

Jag ska nu äntligen till fjälls med mina två äldsta söner, 3- och 5 år gamla. Vi ska mestadels bo i vår stuga nära Hemavan, men tänkte också göra någon övernattningstur på en natt eller kanske två. Ett annat barnlöst par kommer också med och hjälper till lite (Frugan blir hemma med 4-månaders bebisen.). Barnen har visat sig gå bra i terräng och kan nog gå en 5-10km per dag iallafall.

Det jag skulle behöva lite hjälp med nu är:
  1. Exempel på packlistor
  2. Klarar barnen sig med enkel barnsovsäck och täckjackor? Nyinköp är uteslutet. Begagnat kanske till billig penning. Det stora problemet här är att sovsäckarna tar så stor plats i min ryggsäck.
  3. Turförslag i närheten av Hemavan och Mo i Rana

De turer jag tänkt mig är:
- Upp på Gieravardo och Jofjället (2km från stugan)
- Svartisen från sydsidan
- Ruttjebäcken med övernattning kring rödingsfjället
- Kanske någon fin tur kring Okstindarna

Vägval

Har varit en del i fjällen med mina tre barn från att de var 1 år. Min erfarenhet är att du bör välja lätt terräng, stig och lite uppförsbackar. Att gå i snår och ris med barn på 3 o 5 år har jag dålig erfarenhet av, tänk dig själv att gå med ris och snår upp till låren hela tiden. Räkna med att du bitvis kan behöva bära 3 åringen på dina axlar, eftersom du har hjälp kommer nog båda barnen att vilja ha bärhjälp.

Min efarenhet säger hellre 5 km än 10. Barn trivs ofta med att går runt och göra egna små upptäkter, satsa på barnens uppleverlser, de är ofta nöjd med turer på bara några kilometer. Jag har oftast haft med mig både gympaskor (självklart blöta efter några minuter :) ) och stövlar till barnen. I år skippar jag stövlarna och kör enbart med gympaskor till barnen.

Kan det vara idé att ta linbanan upp i Hemavan och gå ett tur efter kungleden? Då slipper du stigningen upp på kalfjället.

Låt gärna barnen själva bära en ryggsäck (lätt), jag har hört maximalt lika många kilo som man är gammal. Jag har alltid gått under något, en bra idé är att de får bära skrymmande utrustning. 5 åringen bär sitt liggunderlag och sovsäck, 3 åringen liggunderlag. Det kan vara så att du klarar dig med två liggunderlag och barnen sover med fötterna mot varandra. Barn bör bära så mycket att det blir lagomt tungt, är det för lätt springer de gärna fram och tillbaka.

Jag tror mycket väl att barnsovsäckar och täckjacka som du lägger över räcker. Jag förutsätter då att de sover i långkalsong/tröja/sockar ev. vantar/mössa.

Att ta med
- Skor m. påsar alt. stövlar
- två-tre par strumpor
- Underställ (sova i och ombyte när (inte om) de övriga kläderna torkar)
- Regnkläder (underställ och regnkläder är perfekt alternativ när kläderna är blöta)
- Extra omgång kalsonger/blöjor
- Våtservetter
- Påsar (för ev. "olyckor" så du kan föra tillbaka illaluktande kläder)
- Tjocktröja (täckjacka fungerar nog ännu bättre)
- Tunna byxor (gärna två par)
- Tunn långärmad tröja (gärna två)
- Hyfsat vidtät jacka
- Keps
- MYGGMEDEL
- Mössa/vantar
- God mat
- Överraskning, vid varje måltid, godis, torkat kött, citronmosse, chokladmosse etc.
- Godis, nötter, russin, torkat frukt - regelbundet hela dagen

Mina barn går oftast i gympaskor, tunna byxor, tunn tröja (underställströja), vindjacka och keps. Är det varmt åker vindjackan av.

Nu har vi inte tältvandrat med våra barn ännu, men vi har sovit en hel del i tält (dock ej i fjällen). Än så länge har det inte varit nån som helst idé med sovsäckar. H som är snart 3 år sparkar alltid av sig alla täcken hemma, sovsäck kan vi glömma än på länge. Därför har hon fått sova i vinteroverall, rejäla täcktossar och vintermössa, och tjockt ylleunderställ under. Och har det varit riktigt kallt har vi satt på mera kläder under overallen. Har funkat bra ner till +5 grader i alla fall.

Nu sist åkte jag tåg ensam med barnen, och med tältpackning. Då fick H sova i thermobyxor och thermojacka, med tossar och ylleunderställ och tjock mössa. Det kändes bättre med tvådelat eftersom jag hade ganska slimmad packning, då kunde jag variera klädseln under dagen mera. Med overall är man ju mera begränsad.

Lille O var ett halvår senast vi tältade. Då sover han med mig iklädd ylleunderställ och en tjock mössa. Och raggsockor. Jag sover rejält påklädd och så med sovsäcken öppen som täcke.

Har också funderat på det här med sovsäckar till små barn. Lillkillen ska börja på utedagis i november där de sover ute. Jag har kollat på olika säckar bla Ajungliaks säck men det står aldrigt några temperaturangivelser. Jag funderar därför på att ta en vintersovsäck för vuxen och vika den dubbel så att hälften av säcken får tjäna som förstärkning till underlägget. Är det en knasig idé? Kanske inte så funkis i fjällen eftersom det är (den varma) sovsäcken som tar mest plats...

Jag tycker det låter som en jättevettig idé till dagis.

Fast jag har hört precis tvärtom, att juniorsäckarna tar mycket mer plats än vuxensäckar och ofta väger mer också. Men då tror jag folk pratar om de allra finaste vuxensäckarna (typ western mountaineering).

Tack för fina tips! Speciellt packlistan. Nu har jag något att jämföra med.
Jag var inne i en fransk affär nyss, Decathlon. De hade också billiga barnsäckar (ca 45€ st för en 5+ säck), men jag avstod. Snart är de stora och då vill jag spara pengarna till en rejäl dunsäck istället. Jag funderar också på overall för treåringen, men han kommer nog bli avundsjuk på storebror.

Vad gäller barnens packning har jag nog varit för snäll under marschträningen. Det verkar ju att 5-åringen nästan kan bära hela min UL-packning för en dagstur (ca 6kg på sommaren med en dags mat.) ! En ide kan ju vara att han får bära allt godis. Det kanske kan motivera. Det är lätt hänt att de kränger av ryggsäcken när de blir lite trötta. Min uppfattning är att problemet med att få barnen att gå främst är psykologiskt. Fysiskt klarar de bra mycket. Att få dem att gå i rätt riktning kan också vara en stor utmaning. Skattjakt kan funka bra. Fördelen med tält och barn är ju att man kan tumma lite på det där med riktningen. Man behöver ju inte ha något givet mål. Det är ju dock uppskattat om man kommer tillbaks hem med barnen också.

Jag ska nog ta fasta på tipset att gå i lättare terräng också, kanske ta liften upp, eller bilen till Laisaliden.

- Hyfsat vidtät jacka
Mina barn går oftast i gympaskor, tunna byxor, tunn tröja (underställströja), vindjacka och keps. Är det varmt åker vindjackan av.

Det där med vindjacka var en detalj som jag nog saknar. Iallafall en lätt vindjacka. Är det någon som har ett bra tips på sådan i storlek 110-125?

Nästa sommar tänkte jag att vi ska göra en kortare tur i Helags. Då tar vi bilen så långt som möjligt och går en kort bit ut på fjället och slår upp ett basläger där. Sen gör vi vad vi känner för, dagsturer kanske. Det känns som att det är bra att låta det vara så kravlöst som möjligt, särskilt när man har en 1½-åring med sig. ^_^

Så gick det

Jag ska tacka för alla tips och kommentarer i denna tråd.
Jag kan nu berätta att vi hade en mycket bra vecka i fjällen, om än med vissa psykologiska utmaningar. Här kan ni läsa om vår endags tälttur:
http://thebearablelightness.blogspot.com/2010/09/kids-on-mountain.html

Vi gjorde också en mycket lyckad dagsutflykt till Svartisen i Norge. Helt fantastiskt. Här fick vi dock bära 3-åringen lite för att vara säkra på att hinna med båten hem.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
Askel Barnsovsäck ner till 0°C Barn och friluftsliv 8
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
MBac Mat till barn ute, idéer sökes! Barn och friluftsliv 43
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
Ringnes Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 46
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
seniorecho Resa till Vancouver Barn och friluftsliv 5
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5
kilen Myggmedel till barn under tre år? Barn och friluftsliv 8
TB Fjällbyxa till barn (140 cl)? Barn och friluftsliv 11
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg