Gick för första gången ofrivilligt runt förra helgen.
Det blåste ca. 12 m/s väst, rätt grov sjö med korta branta vågor som bröt ibland.
Målsättningen med dagen var att öva upp hanteringen av grov sjö samt träna att surfa med vågorna.
Hela detta i min hemmavik som är öppet mot nordväst. Viken är ganska långrund och resonemanget var att skulle något hända tar det bara några minuter tills man är inblåst i viken och har grund under fötterna.
Paddlade ut några hundra meter, vände och surfade in med vågorna. Ibland lite vinglig men det gick.
Sen fick jag felskär i en brytande våg och gick runt. Tafatt försök med en eskimosväng, men glöm det, så det blev en wet exit. Klädseln (torrbyxa + semidry jacka) höll initialt tät.
I dessa vågor var det inte helt enkelt att tömma kajaken och vända den rätt. Sen instigning som man har övat, skillnaden bara att man slog runt några gånger pga. vågorna. OK, krypa till korsett och använda paddelflottör, som log fint och torrt i dayhatchen bakom sittbrunnen. Tills jag hade petat ut flottören var dayhatchen vattenfylld. Blåser upp flottören, sätter den på min grönlandspaddel och fixar en hyffsat skaplig insteg. Nice tänker jag tills nästa större våg sliter flottören från min paddel. och nästa wet exit är ett faktum. Semi dry kläderna är i detta laget helblött.
Vid strandpromenaden står lite folk och verkar oroliga, jag signalerar att läget är under kontroll. De skakar på huvud, tur att jag inte hör vad de säger.
Så jag hivar upp mig på kajaken och ligger kvar i några minuter tills man var inblåst i viken.
Tömmer kajaken helt på vatten, paddlar sen tillbaka till platsen där jag sjösatte tidigare. Efter en kort promenad var man hemma, blött, en paddelflottör fattigare, rejält nerkyld och med mosat självförtroende.
Min analys på alla felen man gjorde:
-Gå ut ensam ut i dessa förhållanden är inte helt smart.
-Att inte klara en stabil eskimosväng är inte bra, att försöka sig på en självräddning i så pass grov sjö kräver erfarenhet.
-Semidry kläder kan du glömma när vattentemperaturen ligger under 10C, efter några minuter i vattnet är man dyngsur. Det var inte mycket vatten i men isoleringen är inte någon höjdare direkt. Torrdräkt är klart säkrare.
-Paddelflottör och länspump ska sitta lättillgängliga på utsidan och inte ligga under en lucka, den vattenfylls direkt.
-Paddelflottör (Smart track) sitter inte helt säker på grönlandspaddel och bör säkras med gummisnodd eller dyl. (Hittade förresten flottören igen när jag paddlade igår, nu har jag två)
-Öva självräddning i poolen eller när det är varmt, fint och lugnt ger en falskt trygghetskänsla. Över man den inte under tuffa förhållanden, kommer den knappast fungera när man verkligen behöver den.
-Däcklinorna på min kajak är inte helt optimalt, den har pga. dayhatch bara på ena sidan bakom sittbrunnen en lina för att fästa paddeln under. Inga problem med det i lugna förhållanden, men behöver man lite extra stabilitet så behövs båda linor eller ett paddelfäste.
- Bra att man under hyffsat säkra förhållanden blir påmind om sina begränsningar och kan jobba med att förbättra sig (och sin utrustning).
Tacksam för era synpunkter samt förslag hur man kan förbättra sin "krishantering" i (eller utanför) kajaken.
Nedan en bild från min Gopro, har filmat hela "eländet"
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=20973&stc=1&d=1446495289
Och så såg det ut innan man gick runt
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=20974&stc=1&d=1446495289