• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Tiiiiiiiiiiiiiiid !!!!

Om vi bortser dö-delen av uttrycket så pekar det på att du har val. Det pekar på dig som aktiv, som agent. Detta är i någon mening en motsats till att vara utsatt för ett ickeförhandlingsbart "måste" som bara kommer utifrån. Valsituationen visar att du, om inte alltid så i alla fall ibland har ett annat val. De andra valmöjligheterna är kanske ännu sämre än ditt "måste", men hur som helst så pekar betoningen av "val" att det finns alternativ, kanske sämre, kanske bättre. Och när du väljer aktivt, blir du inte utsatt för ett måste. Valet ligger närmare det "vill" jag inledde med än det "måste" som trådskaparen ville undvika.

Så tänker jag om uttrycket som coachen kom med. Kanske flummigt i dina anticoachöron, men för mig gör det någon slags skillnad faktiskt. Språket skapar skillnad för mig.

Vi är ju alla olika gubevars. :) Bra det!

(Vulgärversion av språkets påverkan. Jag säger nu till dig att du inte skall tänka på deklaration, punktering, mjölksyra, separation... Och nu sekunden senare frågar jag om du eventuellt råkade tänka på någon av ovanstående. :) )

Knappast flummigt. Bara väldigt självklart typ "ta kontroll över ditt liv" snack.

Det känns som de flesta individualister i det västerländska samhället redan vet detta sen om de lever efter det är en annan sak.
 
Tiden är demokratiskt fördelad

Vi har alla 24timmar om dygnet till förfogande,fattig som rik.Och du kan inte spara en enda timme till nästa dag,eller ta ut nån i förväg.
Så visst har du tid,som alla andra.
Jag har inte ro att hålla på med nåt tidskrävande timme ut och timme in,typ skrapa skinn,måla hus,men ibland får man ju ta sej tid för sånt ändå.
Sen kan man ju ha klar nytta av att se över sina "tidstjuvar",ex vis onödiga TV-program,onödigt internet surfande (häpp,klirr i glashuset),onödigt långa nonsenkonversationer,handla när alla andra gör det och måsta köa,etc etc.
Kolla vad som faktiskt känns angeläget för en att lägga tiden på.
Det är inte så dumt att göra "dygnsschema" över en vecka eller så,och kolla vad man faktiskt spenderar sin tid på.
Brukar leda till omprioriteringar.