• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Tiiiiiiiiiiiiiiid !!!!

Jag har märkt en sak, att jämt "har man inte tid" är alldeles för vanlig känsla.
Jag är med vänner o tex bereder skinn, och känner efter några timmar att , nä nu måste jag åka hemmåt..
Känner mig stressad i alla lägen, vill vidare och är rastlös...
Måste lära mig att bara få finnas till, utan alla krav som trycker på, kunna ha tråkigt !?
Kämpar med detta varje dag, men det känns som det går åt rätt håll, var hos en vän där vi skrapade hinnor, kött från hjortskinn som ska bli kläder och tiden gick, det tog flera timmar medans vi samspråkade om allt mellan himmel o jord, det kändes bra!
Fanken, hoppas ni kan peppa mig att köra vidare på det temat att göra något som tar lång tid utan att man känner sig stressad, ge gärna tips hur man ska tänka!
Peter skuggan, en som vill göra så mycket men inte "har tid"....
 
Det finns (nästan) inga måsten!

Jag var på en coachingutbildning för ett par år sen, där han som körde den levde efter devisen "det finns bara två måsten, att välja eller dö", och "allt du gör, gör du för att du vill det just då". Dessa visdomsord föröker jag leva med, det är inte lätt men livet blir lite enklare.......

//Jocke
 
Jag var på en coachingutbildning för ett par år sen, där han som körde den levde efter devisen "det finns bara två måsten, att välja eller dö", och "allt du gör, gör du för att du vill det just då". Dessa visdomsord föröker jag leva med, det är inte lätt men livet blir lite enklare.......

//Jocke
Tack jocke !, ska försöka tänka på det sättet, det där att det finns inga måsten är väldigt svårt att följa, men det måste gå ....på något sätt...
 
Det kan vara svårt att leva för nuet men precis MÅSTE tänka positivt. Det är viktigt, som tex boken alt filmen "the secret" säger (välditg amerikansk). Rastlöshet kan vara något annat för mig men bästa boten mot stress är iaf att andas. Vad det sen egentligen beror på att man stressar eller oroar, om man tänker efter. Många intressen. Men tid är tid och inget annat. Faktiskt. Ehh. Länstyrelsen ger speciellt stöd åt glesbygdsprojekt, menar att det kansk eär kul om det kan bli "värsta grejjen".
 
Tack jocke !, ska försöka tänka på det sättet, det där att det finns inga måsten är väldigt svårt att följa, men det måste gå ....på något sätt...

Hehe... "men det måste gå"
Kanske att börja med ett steg: jag vill att det skall gå. ...på något sätt...

Det är inte svårt, det är inte lätt. Varje gång man hör sig själv eller någon annan, eller varannan gång, eller ibland, eller sällan. (Allteftersom man vill. ;) )

Man kan exakt då man hör sitt "måste" fundera på vad som händer i tanken, känsla och inte minst i kroppen om man byter detta "måste" mot ett vill.

Det är kul! Jag vill!
 
Att lära känna sina "egna" behov och strunta fullständigt i vad samhället och andra kräver att du ska tycka, tänka och göra, kasta loss kedjorna runt alla måsten.....
 
Vi e alldeles för tids fixerade , måsten och krav...

Därför äger jag inga klockor alls i mitt hem.
enda klockan e min mobil ( som oftast stängs av innanför dörren)
 
Belöning

När jag tränade och tävlade mycket i landsvägscykling hade jag aldrig några problem med att "slösa" 6 timmar på en träningsrunda. Tvärtom kändes det verkligen som jag hade gjort något av min tid. Däremot har jag alltid haft svårt med icke-fysiska hobbies och sysslors som att jag borde göra något annat, att jag slösar tid och får en obehaglig känsla i kroppen av att just inte ha tid. Men jag har funderat på att det kanske beror på att jag inte får någon automatisk belöning av icke-fysiska aktiviteter så som man får när fysisk aktivitet kickar igång endorfiner och goda hormoner. Men på sistone har det blivit lite bättre då jag har börjat att tänka att jag är rätt så duktig på att göra vissa saker, som t.ex. att fundera kring packning och utrustning. Med denna form av belöning blir det lättare känner jag och jag tror även att det händer något rent fysiskt. Så tipset blir att erkänna att du tycker vissa saker är roliga och att du faktiskt är rätt duktig på det så skapar denna belöning en känsla som bedövar stressen av att du borde göra något annat.
/Matias
 
Senast ändrad:
Jag var på en coachingutbildning för ett par år sen, där han som körde den levde efter devisen "det finns bara två måsten, att välja eller dö", och "allt du gör, gör du för att du vill det just då". Dessa visdomsord föröker jag leva med, det är inte lätt men livet blir lite enklare.......

//Jocke

Jag är lite anti mot coacher men undrar på vilket sätt hjälper det där dig. Ok, vi kommer att dö och vi gör val hela tiden och vi får ta ansvar för detta. Sen då?
 
Om vi bortser dö-delen av uttrycket så pekar det på att du har val. Det pekar på dig som aktiv, som agent. Detta är i någon mening en motsats till att vara utsatt för ett ickeförhandlingsbart "måste" som bara kommer utifrån. Valsituationen visar att du, om inte alltid så i alla fall ibland har ett annat val. De andra valmöjligheterna är kanske ännu sämre än ditt "måste", men hur som helst så pekar betoningen av "val" att det finns alternativ, kanske sämre, kanske bättre. Och när du väljer aktivt, blir du inte utsatt för ett måste. Valet ligger närmare det "vill" jag inledde med än det "måste" som trådskaparen ville undvika.

Så tänker jag om uttrycket som coachen kom med. Kanske flummigt i dina anticoachöron, men för mig gör det någon slags skillnad faktiskt. Språket skapar skillnad för mig.

Vi är ju alla olika gubevars. :) Bra det!

(Vulgärversion av språkets påverkan. Jag säger nu till dig att du inte skall tänka på deklaration, punktering, mjölksyra, separation... Och nu sekunden senare frågar jag om du eventuellt råkade tänka på någon av ovanstående. :) )
 
Jag är lite anti mot coacher men undrar på vilket sätt hjälper det där dig. Ok, vi kommer att dö och vi gör val hela tiden och vi får ta ansvar för detta. Sen då?

Det handlar väl om att man skapar sina måsten på egen hand, det handlar om att vällja vad du egentlligen vill göra. Jag försöker främst använda detta i arbetslivet, där det handlar mycket om att prioritera sin tid på ett sätt som funkar. Man gör det som är viktigt för dig, det man känner är rätt. Tror jag att jag menar.......;)