Tierra Dhaulagiri

Hej!
Nu är jag i valet och kvalet som många andra. Jag ska köpa mig en skaljacka. Den ska vara lätt och stryktålig lätt att packa kunna användas året runt.
Har fastnat lite för Tierras Dhaulagiri. Är det någon som har någon erfarenhet av den?

Alternativ skulle kanske kunna vara någon paclite modell. Men jag är osäker på kvalitén. Kollat på arc´teryx Alpha jackor, men hur är stryktligheten och är dom långa nog att kunna användas på vintern? kanske åka skidor med? Men jag kommer framförallt använda jackan sommartid/höst på fjällvandringar.

Jag vill gärna höra era erfarenheter, och vad ni har för tips.

Tierra Dhaulagiri är tveklöst en grymt läcker jacka. Har själv varit och ryckt i den ett antal gånger. Har dock ännu inte kunnat motivera utbyte av min Tierra Pacman jacket, som nog varit med om lite mer än den egentligen är tänkt för, men ändå klarat allt med glans. Enda nackdelen är att huvan inte rymmer någon hjälm, men annars är det en i alla avseenden suverän jacka. När den inte används tar den ingen plats och väger typ inget. Dock främst för vår/sommar/höst, även om jag med gott resultat använt den som skidjacka vid ett par tillfällen tillsammans med lite grövre mellanlager.

Tierra gör enligt min erfarenhet riktigt bra grejor som man tenderar att uppskatta mer ju mer man använder dem. Någon här på forumet som har andra erfarenheter?

Tack för svaret. Låter ju som på dig att du är nöjd med tierra jackor i alla fall. Synd att ingen annan verkar ha någon erfarenhet av dem. Eller bara inte vill skriva något.

Tack själv... :) Jo, det är jag allt. Lite underligt, man tycker ju det borde vara flera som använder Tierras grejor...

Jag kollade lite på den men valde Outdoor Research mentor jacket i stället eftersom den var lättare och hade bättre lösning på ventilation. Har alltså ingen erfarenhet av Dhaulagiri, men gore pro shell tycker jag fungerar bra i min OR-jacket. Det handlar nog mycket om tycke och smak och gillar du den så slå till.

Rea på

Naturkompaniets hemsida. Förra årets modell kostar där 3500.

Köpte precis en. Det är typ samma modell men med röda dragkedjor. Själva tyget är lite prassligare och mindre matt i färgen än årets men annars är det samma.

Va noga med att du beställer en med ett M i början av namnet och inte ett W. Har tydligen med man eller kvinno modell att göra nått som inte jag fatta..... Men de va bara att lämna in den i närmaste butik och beställa en ny. jaja man lär sig alltid nåt.

Anders

Hej Martin

Jag har väldigt bra koll på de här jackorna

Viktigt för dig att veta om du funderar på förra årets modell som reas på Naturkompaniet är att det INTE är samma material i yttertyg och att den har partier med Gore-Tex Soft Shell över axlar och armbågar/ärmslut
Den är inte alls lika smidig och väger 120g mer än årets

Mitt råd är definitivt att satsa på årets modell! Den är en GRYMT mycket bättre jacka som dessutom fungerar året runt bättre än fjolårsmodellen pga av den blir lite svalare utan Soft Shell partierna

mvh Johan

Tack för alla tips, men jag hittade en Arc´teryx alfa jacka på rea som jag slog till på. Jag trivs jättebra med den, och den har fungerat mycket bra i vinter. Hoppas att jag ska bli nöjd med den på sommaren också. Den ska bland annat få följa med ut på resa i asien. Det ska nog bli bra hoppas jag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
tommy.paulsson.5 Tierra Kläder 1
Swift Tierra Ace Pant Kläder 6
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
nuddis Tierra Roc Blanc Pants Kläder 3
Elle_belle Tierra Roc Blanc W Kläder 0
gimholt Ersätta skalställ (Tierra Conrad Kain) Kläder 1
Jerker86 Tierra Whitehorn Kläder 0
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
hannulan Tierra Roc Noir Kläder 7
Nautilus Tierra Prime jacka dark lime? Kläder 0
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
murkla Tierra Kläder 0
Ullarulla Fråga om Tierra Pacman Jacka och regn? Kläder 12
Curium Tierra Scirocco Jacket Kläder 3
69-hard Tierra Cho Oyo Kläder 1
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
lolipopan Tierra Prime Jacket Kläder 1
realout Tierra Piedra Pant Kläder 0
oskarfk Ny skaljacka, Tierra Snoowie/Intrepido? Kläder 1
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
rand Tierra Prime- Omdömen! Kläder 10
PJE Tierra softshell Kläder 12
Mr.Plow Åsikter om Tierra. Kläder 13
Aico Tierra - størrelser Kläder 0
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
puttepatrik77 Tierra Kläder 8
Runner75 Tierra Sälka på sommaren Kläder 5
avslutad_221205 Tierra Powder? Kläder 1
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
pasta Tierra Adrenaline PacLite jacka? Kläder 1
Tomas J Tierra Conrad Kain jacka? Kläder 10
bushmaster84 tierra sarec Kläder 2
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
lusth Tierra Kläder 7
rlindqvi Tierra Conrad Kain vs. Haglöfs Helium eller Heli ? Kläder 5
axel_broman Klättermusen/haglöfs/tierra Kläder 7
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
Niclas Tierra Yukon Kläder 0
arghe Tierra vs Marmot Kläder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg