Tierra Conrad Kain vs. Haglöfs Helium eller Heli ?

Hejsan !

Är som många andra och söker en ny skaljacka för "all round" bruk. För tillfället har jag TNF Mountain Jacket som funkar helt bra i skidbacken och på gatan men inte är den bästa för vandring etc.

Jag skulle gärna fråga alla sakkunniga människor som eventuellt jämfört Tierras Condrad Kain med Haglöfs Helium eller Heli jackorna ?

Alla synpunkter tas med tacksamhet emot !.

Problemet är att varken t.ex. Tierra eller Klättermusen säljs här i Finland så det är en aning svårt att själv jämföra.

mvh,

Robban

Re: Varför inte vandring?

anders_lofgren; sa:
Vad är det som gör TNF Mountain Jacket olämplig för vandring tycker du?

Den väger ganska mycket och har ett tjockt och
varmt foder. Annars är den bra.

Jag tycker att Haglöfs brukar ha bätre passform
för mig. Bättre huva och fickor. Dessutom bättre
rörlighet i armarna, mindre lyft när man har armarna över huvudet. Men vad som passar dig kan du bara avgöra själv.

Tierra

Jag är mycket nöjd med min Conrad Kain som jag använder året runt under allt från fjällvandringar på sommaren till toppturer på skidor på vintern.

Den enda invändningen jag har är att huvan är för liten för att ha hjälm under, men Tierra har andra modeller med större huva.

Väven i jackan har fungerat mycket bra och jag upplever den som slitstark. Form och funktioner fungerar mcyket bra för mig. Min jacka är dessutom förlängd i ärmarna och även den skarvningen håller bra.

Jag tycker det är en prisvärd jacka!

Foder?

Har den ett tjockt och varmt foder? Så vitt jag vet så har den en löstagbar fleece?? Mountain jacketen är väl en vanlig skaljacka i göör-tex?

http://www.barrabes.com har nu lagt in en stor del av haglöfs vinterkláder i sitt sortimang, samt kór mycket haglöfs-banners etc. Kanske du finner deras priser báttre án i Finland?

Min favorit, som tidigare nämts är dock spanska Grifone. Vad ságs exempelvis om fóljande barrabes-beskrivning av deras Latok XCR superlátta skaljacka (0,5 kg, verkar som du ár ute efter en látt jacka)?:

GORETEX XCR ASCENDOR 2L TECHNICAL JACKET.
Multi-activity technical jacket constructed in Gore-Tex XCR 2L. Ultra-light thanks to its Ascendor 2-Layer fabric construction. Mid-length cut which is slightly longer at the back for added protection of the lumber region. The sleeves are stitched to the yoke for extra mobility and are slightly pre-shaped. Adjustable Velcro cuffs. Large capacity adjustable outer hood with chin guard. All zips are waterproof and made of polyurethane. Two high set pockets to avoid discomfort when wearing a harness. Breathable pit-zips. Lower elasticated adjustable drawcords. Its minimum weight means it is ideal for mountaineering, ice climbing, ski touring, alpine skiing, etc. What the Latok really stands out for is its combination of durability, lightness, versatility and at a more than reasonable price. It looks great as urban wear and is at the same time aggressive. The wide cut armpit design guarantees freedom of movement for climbing without causing the garment to ride up. Climbers will also appreciate its polyurethane watertight zips and its comfortable cut for energetic movements. In good weather you won’t realize it’s in your backpack, but you’ll feel safe knowing you have a formula one garment hidden on your back. This jacket probably offers the best quality/price ratio that can be found on the market.

http://www.barrabes.com/barrabes/product.asp?dept_id=76&pf_id=9875&opt=

Mvh /Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gimholt Ersätta skalställ (Tierra Conrad Kain) Kläder 1
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
Tomas J Tierra Conrad Kain jacka? Kläder 10
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
tommy.paulsson.5 Tierra Kläder 1
Swift Tierra Ace Pant Kläder 6
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
nuddis Tierra Roc Blanc Pants Kläder 3
Elle_belle Tierra Roc Blanc W Kläder 0
Jerker86 Tierra Whitehorn Kläder 0
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
hannulan Tierra Roc Noir Kläder 7
Nautilus Tierra Prime jacka dark lime? Kläder 0
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
murkla Tierra Kläder 0
Ullarulla Fråga om Tierra Pacman Jacka och regn? Kläder 12
Curium Tierra Scirocco Jacket Kläder 3
69-hard Tierra Cho Oyo Kläder 1
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
Martin Fransson Tierra Dhaulagiri Kläder 7
lolipopan Tierra Prime Jacket Kläder 1
realout Tierra Piedra Pant Kläder 0
oskarfk Ny skaljacka, Tierra Snoowie/Intrepido? Kläder 1
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
rand Tierra Prime- Omdömen! Kläder 10
PJE Tierra softshell Kläder 12
Mr.Plow Åsikter om Tierra. Kläder 13
Aico Tierra - størrelser Kläder 0
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
puttepatrik77 Tierra Kläder 8
Runner75 Tierra Sälka på sommaren Kläder 5
avslutad_221205 Tierra Powder? Kläder 1
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
pasta Tierra Adrenaline PacLite jacka? Kläder 1
bushmaster84 tierra sarec Kläder 2
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
lusth Tierra Kläder 7
axel_broman Klättermusen/haglöfs/tierra Kläder 7
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
Niclas Tierra Yukon Kläder 0
arghe Tierra vs Marmot Kläder 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg