Hejsan
Først og fremmest håber jeg at det går på dansk - jeg skal prøve at undvike svære ord.
Jeres tur er absolut mulig, jeg har indenfor de seneste 3-4 år gået alle de steder du beskriver, jeg er 50 årig og en del af turene har været med min 16-18 årige datter.
Mit forslag til jer er som følger:
Dag 1: Ja, det er lidt sent, men I er friske og ivrige, se til at komme op på fjeldet, gerne til prismekåten. Brug omkring 3 timer på vandring den første dag. Er I sultne, så spis inden I forlader Salto.
Dag 2: Se til at komme over Sitojaura inden I stopper for dagen, men gerne lidt længere.
Dag 3: Jeg er helt enig med de øvrige indlæg her, når I kommer fra Salto, så skal man forbi Skierfe. Er vejret godt, brug de 40-50 minutter det tager en tur/retur derop. Fortsæt til foden at Giertokiesjtjåkkå, slå lejr f.eks. ved N67 11.367 E18 10.377.
Dag 4: Prøv ikke skrågangen på sydsiden som Grundsten beskriver, men gå istedet for direkte op på østsiden til det flade stykke som ses på kortet og gå derefter rundt til vestsiden. Derefter følges Grundsten beskrivelse videre frem til Lulep Vassja jokken som kan vades bekvemt ved ca 1000 meters niveau ved N67 14.134 E18 01.367 - men der er også andre vadesteder lidt højere oppe. Kravl op af den høje ravine og slå lejr.
Dag 5: Gå med mod Rapadal stien på udløberen ved renvogterstuen og fortsæt på stien op til Snavvavagge. Er I meget trætte nu, så stop her og slå lejr ved N67 17.089 E17 48.086. Det er en lille hylde på sydsiden med en grandiøs udsigt til rovdyrtovget og østover. Er I friske og har mod på 3 timer mere, så fortsæt gennem Snavvavagge og slå lejr ovenover Spokstenen ved N67 19.420 E17 45.753. Udsigten her er også grandiøs ned over øvre Rapadalen.
Dag6: Fortsæt til Skarja/Smailatræffen, og gerne et lille stykke op i Routesvagge. Er I kommet bagefter tidsplanen på nuværende tidspunkt, eller stopper Tjågnorisjåkkå jer, så er det Plan B gennem Bastavagge.
Dag 7: Fortsæt genem Routesvagge, men tag ruten langs vestsiden af Akka, det er kortere, letgået og udsigten smuk. Eneste minus er vadet over Suottas-jåkkå, men I er 2 sammen så det skulle gå (jeg har taget dette vad ensom, og det gentager jeg ikke). Slå lejr efter vadet over Suottas-jåkkå, der er fin teltmark overalt.
Dag 8: Vest om Akka og slå lejr lige før broen over Vuojatadno ved N67 36.690 E17 21.551 - der er meget smukt. Derfra tager det ca 75 minutter at gå til Ånonhjalme.
Dag 9: De sidste 4½ km til Ånonhjalme - er det for langt så tidligt på dagen, så gå lidt længere dagen før, det er muligt at finde tålelige teltpladser længere fremme også.
I ved godt at der går en båd til Ritsem ved 11-tiden også ? DEn passer bedre, så kan man nå frukost i den lille cafe
Men den senere afgang passer måske ikke med jeres videre færd hjem ?
Håber I får en god tur.
Med venlig hilsen
Lars Hedegaard Larsen