Tidsaspekt

Vad kan man räkna med för tid på de 58 kilometrarna mellan Vounatjviken och Tsiellejåkkåstugan?
Har någon prövat att gå denna?
Jag funderar på att gå Kungsleden utan tält och detta skulle ju då vara den längsta biten

Jag gick sträckan omvänt från Kvikkjokk till Jäkkvik med familjen 2002, barnen var då 11år och nio år. Vi tältade.
Det tog oss fem dagar, men då gick vi max 16 km per dag. För det mesta hade vi dags etapper på ca 10-12 km. I dagboken har jag skrivit att terrängen var tråkig, lätt vandrad, stenig och brant. När vi försökte sova i Tsielekjåkkstugan tyckte vi att den var unken, full med mygg och dammig. Det slutade med att vi satte upp tältet. Är det samma stuga än? Det var ju bara en prisma stuga med britsar.
Något svar på din fråga om tidsåtgång kan jag inte ge. De e väl bara å gå. Om vädret är hyfsat kan man ju ta en tupplur i naturen.

Ett bra mått på maxsträcka (helt ovetenskapligt ihopsnickrat av mig):

Ta fram en fjällkarta.
Sträck ut tummen och lillfingret åt sidorna.
Mät dagsturer på kartan.

Detta mått använder jag som maxmått på en dagstur i fjällen för mig (= drygt 20 km). Jag är hyfsat bra tränad. Jag kan tänka mig att detta relativa mått borde fungera rätt bra för alla. Jag lovar inte att det blir helt proportionellt, men någon med olika stora famlijemedlemmar får gärna prova och rapportera.

3 km/h brukar väl vara medelhastighet i terräng, utan raster. 58 km blir 19 timmar och 20 minuter i ren gångtid med den beräkningen. Och jag antar att du behöver vila en del emellanåt om du skall ta allt på en gång. Räkna med att börja på morgonen, hoppa över en natts sömn (eller sova under bar himmel) och gå på till nästa kväll. :)

Tält

Det verkar som tält är bäst.....Jag får väl två nätter i tält på hela kungsleden....Det är ju lite retligt att bära ett tält /liggunderlag/sovsäck för endast två övernattningar. Om jag inte skickar tältet till Jäkkvikk och lämnar det i Kvikkjokk.....planeringen fortsätter.

Det verkar som tält är bäst.....Jag får väl två nätter i tält på hela kungsleden....Det är ju lite retligt att bära ett tält /liggunderlag/sovsäck för endast två övernattningar. Om jag inte skickar tältet till Jäkkvikk och lämnar det i Kvikkjokk.....planeringen fortsätter.

Lägga sig på marken med ett lätt liggunderlag och en vindsäck ("Bothy"), kanske? Liggunderlaget kan ju även användas på raster. Kanske 500 gram totalt.

Läste just boken "fjällvråken Borg Mesch". Han tog en extra kavaj med sig en gång istället för tält. kan det vara något?

Har du sett mina grubblerier över detta hahahaha.......ja jag är kanske lite konservativ i det ämnet. Jag ska kolla in vad ni föredrar.

Om man tycker att stövlar är bekvämt kanske det inte finns nån större anledning att byta bara för sakens skull, men väldränerade och snabbtorkande terränglöpningsskor är finfint.

Särskilt om man tänker gå med lätt packning mellan stugor och därmed har all möjlighet att gå och lägga sig med varma och torra fötter och dessutom ha torra strumpor och iläggsula på morgonen så skulle jag själv inte tveka en sekund på skoval.

Det kräver ju viss tid att komma över det inlärt förkastliga med att gå med fuktiga fötter - ungefär tre minuter tog det för mig :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg