Therm-A-Rest?

Tjena!

Har precis köpt mitt första Therm-A-Rest liggunderlag, det är ett GuideLite. Nu har jag två frågor ang. självuppblåsningen.
- Hur hård ska madrassen bli och hur snabbt ska det fyllas?

Anledningen till att jag frågar är nämligen att det inte är något "sug" när man öppnar ventilen, det tar ganska lång tid för madrassen att bli full. Och när den är full så är den så mjuk att man känner golvet på några ställen. Är det når fel på den?

Tacksam för svar!

Tack för tipset!
Skrev inte det för att det är självklart men det var det första jag gjorde när det inte blev hårt nog :)

Min fråga var om någon vet hur hårt det ska bli och om det ska ta 4-5 min för det att blåsa upp sig. Det kanske är precis som det ska, men eftersom jag inte har någon erfarenhet av produkten så frågar jag. Har fått intrycket på olika hemsidor att det är helt "självgående" men man kanske ska blåsa lite själv?

Ha ha. Det är förmodligen självklart att blåsa luft i den, men själv gick jag en kortare fjälltur första gången jag köpt mitt första Therma-A-Rest med förvissningen att det självuppblåsta läget var det avsedda. Förutom dålig sömn blev resultatet ytterligare en knäck av mitt praktiskt-tekniska självförtroende när jag fick veta att ett självuppblåst Therma-A-Rest är det enda som försäkrar ett nog hårt liggunderlag.

Det är mina praktiska erfarenheter. Då det gäller vad produkten lovar och om man egentligen ska förvänta sig att liggunderlaget blåser upp sig själv på en rimlig tid vet jag inte. Kanske någon annan har koll på detta?

Jag brukar alltid avsluta med att blåsa.

För att få den att blåsa upp sig snabbare så kan man vika den några gånger och pressa ut luft. Om man gör så ett par gånger och låter den suga in litet luft emellan varje gång så går det _mycket_ snabbare.

Cascade Designs Therm-a-resthemsida har en bra FAQ:

http://www.thermarest.com/faqs.aspx

Tack för svaren! Då behöver jag inte göra bort mig genom att gå tillbaka till butiken o säga att jag fått ett trasigt ex :-D

Ang hemsidan så kollade jag där innan jag skrev första inlägget men tycker att deras svar ger intrycket av att madrassen ska bli riktigt hård.
Döm själva...

Citat från sidan:
How do Therm-a-Rest mattresses self-inflate?

When you open the valve, the open-celled foam responds by soaking up air, similar to a sponge absorbing liquid. Self-inflation is what makes Therm-a-Rest mattresses easy to use and comfortable. Once the mattress has inflated, you can adjust the firmness by adding or letting air out. It's that simple.

Hur som helst är jag nöjd, spelar ju inte så stor roll om man behöver blåsa 4 ggr. Oavsett om det är meningen eller inte. Tål man inte det är man nog inte typen som ska äga ett sånt dyrt liggunderlag *skratt*

1 2 3 blås

När du kommer till övernattningsplatsen ,rulla ut liggunderlaget direkt och låt det "ligga till sig" med öppen ventil en stund.
Och när du skall till att sova blås 1 till 3 gånger så har du en komfortabel "madrass"
De flesta nyanvändare brukar blåsa in tok för mycket luft så att det blir stenhårt.
/Bosse
[Ändrat av Boosse 2004-11-06 kl 21:10]

Att blåsa eller inte blåsa....

Hallå där,
Att blåsa eller inte blåsa in luft i ett Thermarest, ja det är frågan.
Visst har jag gjord det själv också och gör det fortfarande ibland. Man bör dock vara medveten om att när du blåser in luft får du även in fukt i ditt Thermarest.

Om det sedan är vinter riskerar den kondens du blåser in att bilda iskristaller som kan påverka liggunderlaget negativt och förkorta livslängden.

Några alternativ som jag själv prövat och tycker fungerar bra är:
1. låt liggunderlaget blåsa upp sig självt så gott det går, lägg dig därefter på det en stund. Kroppsvärmen kan i vissa fall räcka för att luften ska expandera.
2. Har du ett spritkök eller liknande så kan det ju vara en god idé att använda Thermarestet som vindskydd/reflektor. Maten blir klar och om du är försiktig så fungerar värmen från köket bra för att få ett hårdare liggunderlag.

Re: Att blåsa eller inte blåsa....

Man måste hjälpa till med självuppblåsningen, visst. Men jag tycker fortfarande att therm-a-restet är OK så länge du ligger på mage eller rygg, eller om det är hyfsat varmt. Om man som jag gärna ligger lite på sidan kommer axlar och framförallt höfter (där man är lite "kantig") att trycka "igenom" underlaget, och man ligger på dessa punkter mer eller mindre direkt på marken. När man fryser tillräckligt, om nu temperaturen är tillräckligt låg, så vaknar man och man lägger sig på rygg eller mage igen.

Jag har använt therm-a-rest i 3-4 år men nu bytt till ett z-rest och det är jag nöjd med. Kan tillägga att jag främst är ute somrar och höstar.

Mvh
Peter P.

Självuppblåsande

Jag har använt Terma-Rest liggunderlag sedan slutet av åttiotalet, är mycket nöjd och äger fortfarande mina två första liggunderlag.

Dock har jag konstaterat att de är självuppblåsande i så måtto att man får oftast blåsa upp dem själv, mer ju kallare det är.

En annan erfarenhet är att när man legat ett tag och kroppsvärmen värmt upp luften i liggunderlaget så kan man behöva släppa ut lite luft eftersom underlaget blivit för hårt för att vara bekvämt.

Re: Självuppblåsande

klippen; sa:
En annan erfarenhet är att när man legat ett tag och kroppsvärmen värmt upp luften i liggunderlaget så kan man behöva släppa ut lite luft eftersom underlaget blivit för hårt för att vara bekvämt.

Sant, men man kan också behöva blåsa i mer, när nattkylan kylt ner luften och därmed minskat trycket.

MvH

Som jag ovan berättat sprang jag omkring på en fjälltur och sov på ett Therm A Rest som endast fått blåsa upp sig självt (pga av begåvningsbegränsingar). Det kan jag inte rekommendera (varken att låta ett Therm A Rest endast blåsa upp sig självt eller begränsad begåvning).

Men som jag ser det finns det fler nackdelar med ett Therm A Rest. Jag upplever bland annat ytan på liggunderlaget som alltför glatt, vilket kan resultera i att en natt med medlut samlar hela ens lekamen i fotändan på tältet. Att ett Therm A Rest dessutom väger något mer än ett konventionellt liggunderlag har gjort att jag många gånger övervägt att lämna det hemma. Det finns dock en avgörande orsak till att jag släpar med det på varje vandring och det är möjligheten att tillverka en stol med den s k Ultimate Chair-tillsatsen. Att få luta sig tillbaka och vila ryggen efter en dags vandring är obeskrivbart skönt.

På kortare turer använder jag annars ett vanligt Ridge Rest, vars vikt och smidighet gör det till ett mycket lämpligare liggunderlag på alla plan jämfört med ett Therm A Rest, vore det inte för den ultimata stolen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg