There's nothing like the smell of kerosene in the evening...

Eftersom det här blivit en nördtråd så slänger jag in en bild på ett kaffekok också.

Bilagor

• SAM_1124.jpg
    SAM_1124.jpg
    44.6 KB · Visningar: 1,172
Tll förvärmningen är denna lilla flaska bra, om man nu inte har en fin original-plåtflaska med svängd pip.

/Mats

Bilagor

• no-oljekanna-06865-250-ml-2342692986.jpg
    no-oljekanna-06865-250-ml-2342692986.jpg
    16.8 KB · Visningar: 1,620
Sten, är detta ett no 199 stoppat i låda från en no 8? Kul modd i så fall!

Nej, det är en Optimus Ranger 10. Köpt i slutet av 90-talet.

Köket riktades egentligen till den norska marknaden, men visst är det i realiteten en 111 brännare i en 8 låda. Instruktionerna gör fullständigt klart att man kör fotogen eller disel. Bensin är en fett dålig ide med tanke på den helt oskärmade svarta bränsletanken några millimeter från lågan.

Runt kilot i vikt. Antagligen idiotiskt att skubba runt med i anständigt väder, men förmodligen ett av de pålitligaste vinterköken du kan hitta som har en semianständig vikt. Också enda köket jag äger eftersom jag inte kan hitta vårt halvantika Trangia ;)

Edit: Jag förvärmer med befintlig fotogen eftersom strumpa ingår i konstruktionen. Det betyder att matlagning inuti absid inte kommer på fråga.

Senast ändrad:
Till förvärmningen är denna lilla flaska bra,
om man nu inte har en fin original-plåtflaska med svängd pip. /Mats
Jag körde med en liknande tidigare, den var suverän under många år:
Fotogenbrannare_till_Trangia-72dpi.jpg

(Jag hade den där orangea plastflaskan tills alkoholen hade angripit metallen så mycket att kragen inte höll tätt längre när man drog ut pipen. Så häromåret byggde jag ihop den allra minsta Optimus bränsleflaskan med en Trangia säkerhetskork, vilken fått fylla KAP:en sedan dess...)

Jag körde med en liknande tidigare, den var suverän under många år:
Fotogenbrannare_till_Trangia-72dpi.jpg

(Jag hade den där orangea plastflaskan tills alkoholen hade angripit metallen så mycket att kragen inte höll tätt längre när man drog ut pipen. Så häromåret byggde jag ihop den allra minsta Optimus bränsleflaskan med en Trangia säkerhetskork, vilken fått fylla KAP:en sedan dess...)

Uj, har du satt en Optimus snabbkoppling på din Kap :)?

Ser ut så, fast bilden kanske luras..?

//J

Uj, har du satt en Optimus snabbkoppling på din Kap :)?
Ser ut så, fast bilden kanske luras..? //J
Njae, faktum är att det kom sådär från Gunnar Finn... Jag köpte köket komplett på Domus Sport i Kiruna när jag 'snubblade' över det (under några timmars stop-over/tågbyte på väg upp till Abisko) och jag tar för givet att deras lagervaror var komna direkt från Gunnar själv... Modifikationen jag gjort är bytet till en mindre/smidigare bränsleflaska. Den där röda är numera ersatt av ett större syskon till den här gröna Optimus sprit-flaskan...:
KAP_forvarmningssprit.jpg

Hm, jag tror det är dags att ta en ny sån där bild av KAP:en - så som den är nu... :cool:

Senast ändrad:
Njae, faktum är att det kom sådär från Gunnar Finn... Jag köpte köket komplett på Domus Sport i Kiruna när jag 'snubblade' över det (under några timmars stop-over/tågbyte på väg upp till Abisko) och jag tar för givet att deras lagervaror var komna direkt från Gunnar själv... Modifikationen jag gjort är bytet till en mindre/smidigare bränsleflaska. Den där röda är numera ersatt av ett större syskon till den här gröna Optimus sprit-flaskan...:
KAP_forvarmningssprit.jpg

Hm, jag tror det är dags att ta en ny sån där bild av KAP:en - så som den är nu... :cool:

Ok, så det är alltså en snabbkoppling..? Har bara sett med gängad koppling tidigare, mitt eget ex har också gäng.

//J

Ja, det är en snabbkoppling (ser ut som en miniatyr-CEJN)
och den har WALTHER - SERIE 06-003 instansat runt ytterytan.

Här är bilden på kitet som det ser ut nuförtiden. Det här är den kompletta 25-satsen, för både sommar=gas och höst/vinter/vår=fotogen. I den moddade kaffepannan ryms såväl tamoj + te-sil som diskmedelsflaska + 'grön' ScotchBrite-svamp + tändstickorna + tändstålet + lilla Markill-adaptern. Och kaffepannan ryms precis innuti kastrullerna...
[Den likadant håltagna Trangia 27-an brydde jag mig inte om att fotografera...]
KAP-Arctic-kitet-72dpi.jpg

Instämmer

visst skall köken fyras på och användas. Har numera 6 olika fotogenkök tillverkade mellan ca 1940 och 1980 varav ett kan köras även på bensin.

Fortfarande finns reservdelar och utbytesbrännare till det mesta. Köpte t ex ny brännare till KAP-köket efter ca 25 år.

Men gas har klara fördelar.

Thure

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg