The beckoning silence

Eller Kurz kunde ha dragit upp repet under sig, skarvat det till det övre repet ovanför sig, och fortsatt på det, dvs vänt repet upp och ned. Går det inte i praktiken, var Kurz för svag etc?
Jag kan tänka mig att han måste varit rätt mör i huvudet efter den behandling han utsatts för.
Det verkar inte helt trivialt även om man tänker klart:
- Dra upp repända och knyta fast ovanför knuten
- kapa repet nedanför knuten
- klippa in en ny karbin på det "nya" repet och i ny fästpunkt på kläder/kroppen.
- kapa fästpunkten mot kroppen för gamla karbinen

Då behöver man inte avlasta knuten för att fira vidare.
Om man kapar repet ovanför knuten istället för fästpunkten för "gamla" karbinen är nog risken stor att knuten glider av repändan som hänger kvar? Att slå en extra knut på ett spänt rep verkar inte enkelt.

Hade han extra karbin eller kniv med sig? Risken är väl att han fumlat bort den innan han firade ner sig den sista gången.

Att slå en extra knut på ett spänt rep verkar inte enkelt.

Förstår tankegången, och att man då inte skulle behöva avlasta den fastklämda knuten. Dessutom kräver ju detta egentligen inte ett rep till, utan bara att Kurz kan dra upp repet som hänger under honom och fästa den nedersta ändan på det vis du föreslår (så att det uppstår en tillfällig loop på repet).

Då är frågan hur man fäster ett rep på ett annat. Att knyta ihop dem tror jag är omöjligt, med det ena repet helt spänt. Återstår då någon sorts lösning med prusik. Det finns flera lämpliga knopar för att fästa ett tunnt rep i ett tjockt. Men återigen: då kunde Kurz lika gärna göra en vanlig "fira-förbi-knut", dvs fästa en prusik ovanför knuten, kliva upp i denna, och passera knuten när den avlastats. Så din lösning, Island Traveller, blir ju lite som att gå över bron efter vatten, förutom möjligen att den inte kräver så mycket fysisk styrka.

John

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg