Testosteronstinna jämtar?

Vill ni läsa om min påsktur i Jämtland och om hur mina fördomar kom på skam så rekommenderar jag mitt senaste blogginlägg:
http://www.utsidan.se/blogs/majjens/11701.htm

HåkanF

En fördom som jag har är att det inte är folk som lever i fjällnära miljöer som skryter om nästa stora expedition utan folk från storstadsområdena. Anledningen? Tja, är man uppvuxen med vildmarken runt hörnet så är den inte så jäkla speciell. Har man sedan man var liten varit ute dagar i sträck så är det ingen "expedition" att ta sig längs med kungsleden...

/Karolina (som är uppvuxen alldeles för nära civilisationen och som ibland skryter om vildmarksäventyr...)

Jag håller med Karolina tror jag även om det inte går att generalisera så enkelt men min erfarenhet av de jag mött stöder dock den hypotesen. :)

Sen så är det ju inte sällan locals är tämligen ointresserade av friluftsliv som sträcker sig mer än en armlängds avstånd från skotern, motorbåten eller bilen och försöker spela macho på annat sätt t ex genom att påpeka hur "fjolligt" det är med flugfiske, turskidåkning eller vandring.

Men alltid skoj när ens fördomar kommer på skam. :) Ni verkar ha haft en trevlig tur!

Mm, Karolina, jag skryter jag också. Jag bloggar till och med om mina bravader. Att jag sedan skyltar med mina tillkortakommanden är bara en maskering... ;)
Och visst hade vi en härlig tur, David. Ska jag nu vara lite närkingst gnällig, så önskar jag att vi varit uppe en vecka senare och fått smaka på den riktiga kylan...
Se där! Där poppade mina storstadsmachofasoner fram. (Storstad? Örebro? Nä, det var nog inte macho. Det var nog bara gnäll.)

HåkanF

Åter somliga norrlänningar ser äventyr runt knuten; om det beror på att horizonten brukat vara densamma dag efter vecka efter månad och år, däri kan en blott spekulera. Faktum är dock att en inföding och en själv skulle koka kaff' femtio meter från knuten och då jäklars levde nån slags Davy Crockett-från tv upp i 'n. På med hemslöjdshatt och f:n vet allt. Tri nava å e nypa kaff' skulle man visst ha i, det var viktigt det. Och surt ett kaff' blev det. Men vi hade iaf fall tur med vädret och hann hem i tid till tv:n; allt som allt ändå en lyckad expedition.

Åter somliga norrlänningar ser äventyr runt knuten; om det beror på att horizonten brukat vara densamma dag efter vecka efter månad och år, däri kan en blott spekulera. Faktum är dock att en inföding och en själv skulle koka kaff' femtio meter från knuten och då jäklars levde nån slags Davy Crockett-från tv upp i 'n. På med hemslöjdshatt och f:n vet allt. Tri nava å e nypa kaff' skulle man visst ha i, det var viktigt det. Och surt ett kaff' blev det. Men vi hade iaf fall tur med vädret och hann hem i tid till tv:n; allt som allt ändå en lyckad expedition.

Hahaha, strålande expeditionsbetraktelse! Vet inte om det är kaffet i mig som spökar, men jag storknade nästan av skratt. Hur ser en hemslöjdshatt ut?

man blir lite olika bemött beroende på färdsätt har jag märkt.
Igår åkte jag körde jag hund efter skoterleden i Tarradelen.Det går rätt fort så länge hunden orkar springa.Riktigt snögloppväder.
Passerade ett glatt gäng på sju personer med turskidor och pulkor .Man hör lite glada kommentarer.
Kommer jag på skoter hälsar man eventuellt,och inte lika hjärtligt.
Själv på skidor i rätt hög fart är det heller inte lika glatt.
Det har nog lite med den romantiserade bilden av fjällen att göra.Tur och pulka och ev draghund är helt rätt,medan skoter och även att en vanlig träningstur på skejtskidor inte räknas som riktigt OK för en del.

Det har nog lite med den romantiserade bilden av fjällen att göra.Tur och pulka och ev draghund är helt rätt,medan skoter och även att en vanlig träningstur på skejtskidor inte räknas som riktigt OK för en del.

Som skidåkare medger jag att jag bemöter skoteråkare annorlunda än jag bemöter andra skidåkare eller t ex hundslädförare. Skotrar förtar lite av min egen naturupplevelse, därför är jag lite mer reserverad vilket kanske märks i kroppsspråk. Oftast när jag ser skotrar känner jag "varför?". Ofta finns säkert ett bra svar, men kanske inte alltid. Jag tror många (skidåkare) känner att skotrar skär sig mot naturupplevelsen.

Jag ska betona att i Funäsdalsfjällen där jag oftast är, så har jag inte sett skotrar som ett problem. Det går väldigt bra att samsas på fjället. Jag är inte sån att jag går och irriteras av att somliga åker skoter. Men en känsla har jag ändå.

Skejtskidor däremot reagerar jag knappast på, snarare positivt isåfall :)

Är det inte den där lika barn-leka-bäst-grejen som gör att lastbilchaffisarna hälsade på mig den psommarn jag körde lastbil. Detta grej parad med tillgång-och-efter-fråge-mekanik... Och alla motorcyklister hälsade på alla andra på vintern (rätt unik då)... Men folk på stora motorcyklar hälsade inte på mig på min lilla på sommaren. Och så vidare om segelbåtar, kajaker... På "låg frekvent tid" respektive "hög frekvent".

När vi inte hade sett en "viting" på ett par veckor i mongoliet&norra kina kunde vi nästan spinga efter en. :)

En tanke bara...

Jag håller med man behöver inte va en fundamental turskidare för att se ner på skoter åkare, speciellt om man har kusiner som kan ta sin skoter på ett släp 50-60 mil till Borga eller liknande, för att köra en 100 - 150 mil i fjällen på några få dagar. Man ju inte gå runt med för dommar om människor men nånstans där inne finns det nåt som jag inte kan acceptera avgaslukten !!

Turskidare är ofta ett planerande gör det själv pretto som gärna skulle vilja vara ute hela tiden, medans skoter åkaren pratar om hur vädret blir nästa dag hur långt han kört eller hur fort.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg