Terroristdåd hårt slag mot knivtillverkare

Apropå inkonsekvens

För några år sedan köpte jag en av de mindre Victorinoxknivarna i butiken precis innan passkontrollen på flygplatsen i Geneve för att ge bort när jag kom hem. Precis när jag skulle betala kom jag på att jag redan hade checkat in bagaget och ville därför avstå från köpet. Damen i knivaffären förklarade då att man på denna flygplats hade dispens för schweizerknivar och att det inte skulle vara några problem att ta med den ombord. Så jag köpte kniven och jag blev inte av med den i säkerhetskontrollen heller!

Bra köp!

Jag drar mig till minnes ett av mina bästa knivköp om man ser till priset jag betalade i förhållande till normalt butikspris i Sverige. För ett antal år sedan så flög jag med Crossair (dotterbolag till Swissair på den tiden) till Spanien och köpte en Victorinox Cybertool på planet till ett pris som låg långt under priset för samma kniv på Clas Ohlson. På hemresan hade jag "beställningar" från kompisar på tre eller fyra knivar till så det var bara att "shoppa loss" på planet... :)

Asså, historien med passaren är nästan för löjlig. Man undrar om de har något alls i huvudet. Faktum är att om du skulle vilja använda den som vapen, så hade den nästan varit bättre utan den lilla fåniga nålen.

Det som förvånar mig är att om man skulle råka ha ett bryne med sig så är det tydligen inte förbjudet! Mycket märkligt med tanke på de redan nämnda besticken i cafeterian. Inga problem att låsa in sig på toaletten och slipa upp en bestickskniv på några minuter till ett rejält farligt vapen.

Så till händelsen i Schweiz. Jo, jag kan tänka mig att det funkade så för några år sedan. Frågan är dock om det gör det idag med tanke på 9-11 händelsen.

Om man trots allt skulle få ta med sig en sådan kniv så gäller det att man flyger direkt utan mellanlandning i t ex Köpenhamn. Då ligger man nämligen ändå risigt till. Danskarna har tagit en kniv av mig redan innan 9-11. En liten Puma Cub. De hänvisade till att man inte få ha en kniv med låsbart blad ombord trots att bladet bara är 6 cm långt.

En annan gång ville de ta min EKA Swede 38 trots att bladet inte är låsbart och bladlängden är lite drygt 7 cm. Efter en hel del dividerande fram och tillbaka fick jag dock ändå till slut ta med den ombord. Men det satt hårt inne.

Ni kanske tycker att jag kanske borde lämna allt i knivväg hemma och slippa alla problem. Hm, jag har burit kniv på mig sedan kanske 15 år tillbaka och att lämna den hemma känns mycket olustigt, ungefär som att glömma nycklarna (se tråden "Vad är din dagliga laddning?"): http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9407

~Paul~

dePaul; sa:
Undrar om en kniv tillverkad i Titan, Stellite eller Talonite hade gett utslag på flygplatsen. Är i stort sett säker på att de inte hade gjort det.

...

Den här kniven innehåller så pass lite järn (0.03%) att jag verkligen tvivlar på att den skulle bli upptäckt.

~Paul~

Jobbar på Landvetter flygplats (inte i kontrollen).
Bågarna känner av allt av metall du har på dig, alltså även titanimplantat t ex. Hur det är med kolfiber vet jag inte. I röntgenapparaten kan man se allt i handbagaget, även papper, och det krävs ett tränat öga för att se vad som är vad.

När det gäller metallbestick på Airside, det tog vi anställda upp när de nya säkerhetsreglerna började gälla...Om ni tror att 9/11 har skapat bekymmer och besvär för resenärerna, skulle ni pröva på att jobba på en svensk flygplats i dag, och jämföra hur det var innan. På min enhet (städ) är merkostnaden i förlorad arbetstid p g a färre inpasseringsplatser, väntetider mm motsvarande en årsarbetare. Detta på 42 anställda, alltså betyder det att varje anställd i genomsnitt använder en arbetstimme per vecka på improduktiv tid i, och p g a, utökad säkerhetskontroll.

Tyvärr får vi inte ta ut flygplatsernas ökade kostnader i högre passageraravgifter, utan det är annat som får stryka på foten.
Nej, vi är inte skattefinansierade! Vi är avgiftsfinansierade och herr Nuder vill ha vinsten - även de år vi inte hade någon vinst alls!

Men vill vi ha internationell flygtrafik i Sverige får vi följa de beslut som har fattats på internationell nivå.
[Ändrat av Havskatten 2005-07-19 kl 10:29]

OK Birthe, jag har kanske inte uttryck mig riktigt klart. Jag menar så här: ett föremål som vid kontrollen ger ett så pass litet utslag som en talonitekniv blir antagligen inte taget för vad det är, nämligen just en kniv.

När jag senast gick genom bågen på Landvetter så hade jag på mig ett bälte som innehåller en liten del järn och resten någon typ av legering (nickel osv). Det gav visserligen utslag men eftersom det var såpass lite (förmodar jag) så var det ingen som sa något och det det var bara att passera utan vidare kontroll.

Jag undrar mao hur mycket utslag apparaten måste ge för att man skall bli stoppad? Eller har jag fått det om bakfoten och utslaget är alltid lika stort oavsett mängden?

~Paul~

dePaul; sa:
Jag undrar mao hur mycket utslag apparaten måste ge för att man skall bli stoppad? Eller har jag fått det om bakfoten och utslaget är alltid lika stort oavsett mängden?
Det beror delvis på varifrån man reser. I Spanien och England så kommer man inte igenom med en rulle Mentos eller en påse Fisherman's Friend i fickan...

/En som testat

dePaul; sa:

~Paul~

När man går genom bågen så skall väl kontrollanten anväda den lilla handjagaren om den gett ett utslag, dvs att den har pipit till. Antagligen så kan den mängd metall som bågen reagerar på variera mellan olika bågar. Med handjagaren så skall han/hon sedan kontrollera var och vad det var som gav upphov till utslaget, var det exempelvis bara bältet så får man passera. Då infinner sig frågan vad som finns innanför bältet, ett litet knivblad?

Efter att ha jobbat över tio år ute på Alanda så kan man ju bara konstatera att den som vill ta med sig något icke tillåtet kan göra det, den extra säkerheten avskräcker nog bara den lilla hobbyterroristen...

/Jesper

Slagsmålskunskaper?

Är det bara jag som kan komma på fler sätt att snabbt slå ut exempelvis flygpersonal utan kniv än MED kniv.
Men jag fastnar inte i säkerhetskontrollen. reglerna är på många sätt rätt löjliga, vill man kapa ett plan är det säkert inget större problem att lyckas. Det viktigaste måste väl ändå vara att se till att pistoler och bomber kommer ombord?

En kniv i handen på en som kan hantera den är inte märkbart farligare än en person som inte har kniv men är duktig på närstrid. Varför är man då så besatt av stickvapen? Är det psykologiskt? "Håller dom fast flygvärdinnan och hotar med att vrida nacken av henne blir hon inte hälften så rädd som om dom hotar med passare" eller?

det är lite vansinnigt. Klantiga är dom med. De sökte igenom pappas necessär och tog hans nagelsax. I botten låg dock två fällknivar: En med sax som var rätt liten och en EKA i med 8-9 cm blad. De grejorna tog dom inte, men de tog en ihopfällbar slö sax från Classe

Edit: Det jag kan komma på med kniv är at skära till exempel hals - eller sticka. Men det är blodigt. Och sen en massa skumma saker som Guillou pratar om i Hamilton-böckerna, men det ska man nog ha speciell utbildning för att klara av.

Slår man däremot finns det ju flera ställen som ger mer eller mindre direkt bedövning. Med andra ord, händer farligare än kniv?
[Ändrat av hanspers 2005-07-19 kl 12:32]

polarhund; sa:
Efter att ha jobbat över tio år ute på Alanda så kan man ju bara konstatera att den som vill ta med sig något icke tillåtet kan göra det, den extra säkerheten avskräcker nog bara den lilla hobbyterroristen...
Word! Den som verkligen vill ha med sig ett vapen ombord kan naturligtvis ordna det. Materialutvecklingen går hela tiden framåt...
"Hobbyterrorister" och otrevligheter orsakade av överförfriskade personer med knivar är väl vad man egentligen stoppar idag.

polarhund; sa:
Med handjagaren så skall han/hon sedan kontrollera var och vad det var som gav upphov till utslaget, var det exempelvis bara bältet så får man passera. Då infinner sig frågan vad som finns innanför bältet, ett litet knivblad?/Jesper

Precis, det är hela min poäng. Det finns otaliga så kallade "Belt Buckle Knives". De sitter i bältesspännet. Personalen på våra flygplatser har antagligen inte en aning om deras förekomst. Här kommer ett litet demo:
http://www.belt-buckle-knife.com/images/knife.mpg

Och här är siten där man kan köpa olika bältesspännen (knivar). Förvillande lika vanliga spännen: http://www.belt-buckle-knife.com/

~Paul~

Det är klart att för den som verkligen vill ta in grejor är det fullt möjligt, framför allt för personalen på flygplatsen. Och alla människor har ett pris, inte nödvändigt i pengar. "Om du inte gör detta kommer vi att stympa din systerdotter, och här ser du att vi har henne" (visar ett foto)

Problemet med sådana här diskussioner är att om fel människor läser dem kan de få idéer, om de inte redan har dem.

klätterep

lite offtopic:
har rest runt lite varstans med mitt klätterep i handbagaget, inga probs föruton på Bergens flygplats i Norge.

Blev utsläpad bakom incheckningsdisken för att packa in det i det incheckade bagaget (ifs spännande ställa att se). Min poäng.. alla tolkar reglerna lite olika ;)

Anders

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg