Termos luktar illa

O-ringen

Avger mjukmedelsämnen. (Klager har rätt.) Vissa av dessa reagerar med kaffeoljorna... resultat en oangenäm odör!
Åtgärd diska o-ringsspår och o-ring noggrant. Byt till enbart hett vatten i thermosen.
Har upplevt det med andra thermosar.
Har modellen i fråga och den fungerar utmärkt med hett vatten.

Go tur

Johan K

Kör hela i diskmaskinen

Jag brukar köra hela termosen i diskmaskinen. Funkar utmärkt och blir skinande rent och luktfritt. Har mot förmodan inte heller haft problem med packningarna trots detta förfaringssätt.

Man kanske kan blästra den in- och ut-vändigt och mellan gångerna man använder den, för säkerhets skull, förvara den i bergrummet i Forsmark?

Re: O-ringen

johankse; sa:
Avger mjukmedelsämnen. (Klager har rätt.) Vissa av dessa reagerar med kaffeoljorna... resultat en oangenäm odör!

Ok, skall testa att fylla upp sambons termos med vatten bara och låta den stå över natten, den inhandlades samtidigt. Får jag samma resultat lämnar jag tillbaks dem.

Men jag tycker ta mig tusan att man skall kunna förvara kaffe i en termos utan problem, det måste ju ändå vara den mest vanliga dryck som hälls i... Problemet måste ju ha uppstått hos miljontals brukare världen över i sådana fall.

Mvh
/ Stefan

Fenris; sa:
Har lite problem med min nyinköpta Termos av märket Thermos... Kaffet (det enda jag provat än så länge) smakar illa, nästan lite kemiskt. Efter 3 diskningar och 3 påfyllningar kaffe är smaken/lukten fortfarande där...

Har konstaterat att smaken/lukten kommer från gummipackningarna till korken, den luktar som tusan när den är blöt och varm. Luftar man termosen lite luktar det ingenting ur själva flaskan.

Har någon annan varit med om detta? Ser att det finns några recensioner här på Utsidan men ingen nämner smak/lukt. Finns det något knep för att få bort lukten (dill kanske). :)

Eller får jag stå ut med att kaffet smakar skit tills korken har "luktat av sig"? Korken är av tvådelad modell med en "pip" som öppnas när man trycker ner en knapp.

Mvh
/ Stefan

Hej Stefan

Jag har alltid en tumregel som jag följer när det gäller thermosar, det är att jag endast har rent vatten i den och inget annat, blandar alltså mitt kaffe eller blåbärssoppa direkt i kåsan. Då fastnar ingen smak i thermosen och jag har alltid rent varmt vatten till hands! Bra att ha ifall man är i akut behov av att tävtta sår och dyl!

Gröt.

Koka vanlig havregrynsgröt och häll i. Du kan dryga ut med gamla brödkanter om du vill. Låt stå ett dugn och diska ur. Drar ut mycket smakämnen, även efter mögelskador.

Använder själv en termos av samma fabrikat och har enbart haft kaffe i den.

Har inte haft dessa problem. Det kan ju tänkas att fabriken använder sig av olika leverantörer av packningsmaterial.
Då bör ju detta lukt-/smakfenomen reklameras,
först till inköpsstället, sedan till importören.
Kan ju vara en kort serie som har dessa problem.

Jag skulle inte hålla på och böka med termosarna, utan lämna tillbaks dem och testa ett inköp i en annan butik.

/Björn

Ruggit bra termosar

Jag har 2 st termosar av märket Termos. Tycker att de är riktigt bra, har testat många olika tillverkare. Jag har inte märkt att de luktat konstigt. Jag har 2 olika modeller FSP-500PL (China) och NCL-10P (Malaysia). Du har antagligen fått ett måndagsexemplar som du ska gå tillbaka till affären med.

Visst blir det smak och beläggningar i termosar därför har jag 4 st, 2 st till kaffe (0,5 resp 1 liter) och 2 st till vatten (0,5 resp 1 liter).

Unken lukt...

Jag har alltid kört med maskindiskmedel över natten för att hålla beläggningar av kaffe om man nu använder det men även kalk annat som försämrar termosen, gäller aven perkulator eller vatten kokare som får beläggningar, men skölj med varmt vatten väldigt noga. Ättika och citronsyra är bra bakteriedödare vilket lukt ofta kommmer ifrån.

Problemet är löst

Tack än en gång för alla svar, dock var det korkens gummiringar som luktade apa, inte själva termosen (men om det nu skulle hända så har jag ju nu full koll på hur man gör, hehe). :)

Lämnade tillbaks termosen idag och fick en ny, den ger inte smak åt kaffet. Fick ett taskigt ex första gången med andra ord.
Kan också delge ett litet tips, Thermos lämnar 5 års garanti på termosen, men köper ni den på ICA lämnar de 10 år (vet ej om det är feltryck men det spelar ju mindre roll). Priset var även bra, billigare än i vissa onlinebutiker jag kollat på.

Sen det här med att bara ha vatten i termosen... Jag och mina friluftskamrater kör alltid med vatten när vi är ute, detta mest för att kunna dela med sig om någon får slut på sitt. Kaffe kör jag i termosen när den ska med till jobbet (kör mycket bil). Kalla mig rebell, men jag tänker då ta mig tusan fortsätta ha kaffe i termosen. ;)

Mvh
/ Fenris

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg