fujii; sa:Termos eller stormkök?
Ska ut på stugtur mellan Nikka och Abisko och har läst att man kan klara lunchen genom att ta med sig varmvatten i termos för tillagning av soppa te/kaffe.
Problemet är att jag tycker att vikten på en termos är ganska hög så frågan är om man sparar vikt med termos gentemot stormkök+bränsle (+vatten, men det kan man väl ta från närmaste fjällbäck)?
Någon som har några idéer?
Jag skulle säga att det inte är så mycket en fråga om vikt som om bekvämlighet, särskilt om vädret är lite grisigt. Man fyller då inte enbart vatten i termosen utan någon soppa, gärna en som ska koka ett tag, vilket brukar borga för att näringsinnehållet är lite bättre än de man bara blandar ut med varmt vatten.
På morgonen i stugan kokar man varmt vatten tillsammans med de övriga frukostbestyren i stugan, häller vattnet tillsammans med soppulvret i termosen. Soppan kokar sedan medan man går och är färdig när det är dags för lunch. Man slipper då böka fram kök och bränsle utan tar bara fram soppan och käkar. Vid regn är det särskilt behändigt då det inte är så mysigt med långa lunchraster.
Själv brukar jag numera mest kampera i tält varför denna metod inte är så aktuell för min del. Men då jag gjort någon stugtur har jag tyckt att det är ganska behändigt.