Tenson MPC

Trots uteblivet svar köpte jag mig en Tenson jacka med MPC extrem och hittills är jag mycket nöjd. Jackan "andas" minst lika bra som min gamla 3-lagers Gore-tex jacka och minst lika tät är den säkert. För övrigt verkar den mycket välsydd och tejpningen av sömmar ser ut att vara gjord med mycket omsorg och kvalitet. Dock blir den lite "styv" vid stark kyla med det går at leva med.

Sen blir man ju inte mindre nöjd när priset var mindre än hälften jämfört motsvarande Gore-tex jacka (1500:)

/Peter

MPC är nog inte så illa...

är själv lite skeptisk till pris/prestada förhållandet vad gäller Gore-Tex...skulle vara konstigt om det inte finnas fler likvärdiga lösningar på ett så enkelt problem som att transportera lite fukt....sen gäller det bara att marknadsekonomin hänger med...men det verkar bara vara Gore-Tex som gäller i sverige...

hittade lite info på friluftsbolagets hemsida:

/Lager med porer är antingen membranet Gore-Tex eller en beläggning av materialet Polyuretan. Gore-Tex membranet tillverkas av teflon (ePTFE). Polyuretanfiltrerna tillverkas som regel av ett material som heter Entrant och som kommer från den japanska tillverkaren Toray Industries. Entrentbeläggningarna är litet "smidigare" i ytan – de känns som gummi – än teflonmembranet Gore-Tex. Entrentbeläggningarna kallas olika av olika klädtillverkare. Tenson kallar dem för MPC, hos Helly Hansen ingår de i Helly Tec.

Intressant att notera är att ett membran som Sympatex kan vara lika stort som GoreTex i Tyskland. I Sverige är däremot GoreTex det överlägset mest vanligt förekommande membranet./

se vidare..
http://www.naturkompaniet.se/produktval/kla_mig_ratt/ytterklader/ytterklader.htm

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christian1 Impregeringsmedel till Tenson MPC? Kläder 0
Tigger Tenson MPC byxor Kläder 0
Elvah 5000 regnpelare på fjället? Tenson Scalloway? Kläder 2
lillangie Tenson jacka Himalaya Kläder 1
XAdamX TENSON??? Kläder 1
Skalbyxor, Tenson?? Kläder 9
Plumsis MPC vs Gore tex Kläder 8

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips