Telskopstavar

Svar till Martin

Jag är ju inte heller veteran på området men nu när jag har satt mig in i djungeln så har jag lärt mig att skillnaden är:

Twistlock är de stavar som man vrider för att de ska låsa.

Flicklock har en liten plastbit typ snabbkoppling på cykelhjul som låser genom hävstångskraft.
Precis som på cykelhjul så kan man ställa denna hårdare eller mjukare beroende på hur hårt man vill att det ska sitta.

Som jag har kunnat konstatera så är flicklock dels bättre för att den låser säkrare samt att om den går sönder så kan man lätt byta låsmekanismen.

Rätta mig gärna om jag har missuppfatat något.

MVh Niclas

Håller med Fafner...

...satsa några kronor på ett par begagnade slalomstavar att ha i pisten, det är inte roligt att krascha (böja) ett par teleskop. Att runda trugor fastnar i träd vid off-pist stämmer också, ha aldrig händerna trädda genom öglorna vid skogsåka. Runda trugor kan också göra så att staven "halkar" vid frånskjut eller när du stödjer dig i nån brant, detta försvinner när lädret blir mjukt (smörj). "mina militärstavar verkar omöjliga att knäcka". Gissa varför Kronan har valt dom.
/BAX

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg