Telskopstavar

Hej på er alla!

Vet någon om det är något speciellt märke på teleskopstavar som är bättre eller sämre?

Är de "stavgångsstavar" som kommit nu lika tåliga som de vanliga skidstavarna?

Jag ska ha dem till telemarksåkning, turåkning, vandring!

Tack på förhand/ Niclas

Lite om stavar...

Ok, själv använder jag bara mina stavar i undantagsfall till annat än gång (framförallt uppför) i bergsterräng, men här är i alla fall mina erfarenheter:

2-delade stavar håller som regel längre, då färre "brytpunkter" givetvis föreligger. En tredelad design blir ju å andra sidan kortare, när den är ihopskjuten. Väger du, som jag, lite mer, eller skall bära tungt är det däremot en tvådelad modell av stav som gäller, för att inte kröka och/eller/trycka ihop staven när du är ute och knallar.

Stora kringlor tycker jag är skönt, framförallt i glaciärterräng.

Själv använder jag en gammal stav med flicklock (tycker de funkar bättre med tumvantar än twistlock, och de är enklare att manövrera när staven är kall) från Gipron som heter Sherpa 2. Den är jag jättenöjd med.

Hoppas att det var några tips du har användning av.

Teleskopstavar...

Har använt Gipron Sherpa 2 för exakt de ändamål du nämnt. I vintras hade jag dem för både turåkning, enklare toppbestigningar samt ren telmarksåkning. De fungerar utmärkt för alla dessa övningar, eventuellt med undantag av ren piståkning då originalkringlan är för stor. I somras använde jag dem även till fjäll-vandring men hade då köpt till lösa gummispetsar. Det extra påskjut stvarna gav var enormt, speciellt i tyngre uppförslut. Vidare var det betydligt bättre med stavar vid vadning och blockterräng än vanlig vandringskäpp.

2- eller 3-delat? Har inte provat 3-delat men hitills har jag inte upptäckt några problem med att 2-delade är längre när de är ihoptryckta.

Vad som talar till Giprons fördel är priset, betalade 400 Kr för dem i vintras. Kollade på några Black Diamond och de var mer än dubbelt så dyra...

Slutligen, flicklås är suveränt på vintern - mycket lätt att öppna och låsa oavsett väder&vind!

/Peter

Gipron Sherpa 2

Håller med föregående talare (eller skrivare...), även jag har ett par Gipron Sherpa 2 som funkar helt ok. Jag var dock tvungen att skruva igen lite på den skruv som sitter i FlicLock-delen, men förutom det så har det varit felfria dagar.

En liten notis om trugorna på Black Diamonds teleskopstavar (vet ej vad modellen heter), dom är "asymetriska", dvs dom är inte helt likadana åt alla hållen, eller hur man nu ska beskriva det. När man antingen åker där det är brant och/eller hårt kan det hända att Gipron stavarnas trugor "halkar" i bakkant iom att dom är symetriskt runda och på så sätt inte får fäste direkt som Black Diamond modell får.

Det som är en nackdel med Teleskopstavar är vikten, det är en märkbar skillnad mellan "odelade" och teleskopisar....

/Anders B

Teleskopstavar

Vikten är inget problem för mig eftersom jag för tillfället kör med Arméns stavar av stål och de väger garanterat mer!!

/ N

Fördelar/nackdelar

Jag råkar äga tre par teleskopstavar...

Ett par Leki Lavisond extremt tåliga har hållt för det mesta i mer än 10 år. Har pajat en gång, bröt av en gänga innuti. Men en timma vid svarven så var de som nya igen! Kan även byggas om till en 3 m sond, perfekt för att sonda snöbivack!

Ett par Gipron i kolfiber/alu lightstavarnam dessa pajade jag första veckan. Sväng i puckelpist och landade på stålkanten på staven och skar av den... Men kapa lite och epoxi som ny fast 10 cm kortare!
Kalaslätta för topptur men kanske lite veka!
Flicklock är kalas!
Trugorna kapade jag av i framkanten på ena sidan så fick man deluxemodellen (Black Diamond, se ovan!).

Ett par Komperdell, riktigt sunkiga, svåra att ställa om, dåliga hantag värdelös infästning till remmen men de kostade 120 kr så prisvärda kanske!

Numera åker jag alltid pist med billigare (ej teleskop) stavar!.

[Ändrat av fafner 2001-09-12 kl 23:56]

Vandringstavar skall visst används för vandring

Hej

jag har hört att leverantörerna till vandringsstavar rekomenderar att man inte anväder sina stavar till annat än just vandring. Motiveringen till detta skulle vara att det är olika spänst mm. Vet inte om det stämmer eller om det bara är ett försök att få sälja fler produkter.

MVH Daniel

Mer om stavar

Två grejor till:

Twistlockstavar har en tendens att frysa innuti så att man inte kan dra åt dom. Köp flicklock.

Trugor som berstår av en metallring fastsatt med läder kan lätt fastna i grenar mm när man åker offpist. Ganska obehagligt att bli omkullryckt faktiskt...

Tackar!!

Tack så mycket för alla bra synpunkter.

Det blir med flicklock ser det ut som. De tuffa järnringarna med läder ska jag försöka hålla mig ifrån.

Jag tänkte först ha mina militärstavar tills de gick sönder men det verkar vara en omöjlighet att knäcka dem.

Tack alla!!

Niclas

Twistlockstavar och flicklock?

Hej

Jag är novis vad gäller teleskopstavar. Vad är skillnaden mellan twistlock och flicklock? Kan någon reda ut begreppen.

Martin

Niclas

Du verkar ju redan ha bestämt dig. Jag kan bara stämma in i kören, köp flicklock. MEN om du åker telisar i pist, så offra 200 kr på ett par vanliga slalomstavar oxå. Böjda (dyra) teleskopstavar gör att de inte går att ändra höjden på och i pisten behöver man inte några teleskopstavar (men visst det är ju image, oxå ;-)). Dessutom, håller en truga av en alu-ring, med fastsättning av läder för piståkning?

/Håkan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg