Slalom skidor
Hej Johan
Jag hade den äran att få prata lite med ett par killar som var förbi här i Västerås och marknadförde K2, Dynastar, Extrem, Vökl, Atomic. Frågan var precis den som du ställer -Hur bra fungerar slalomskidor? Det visade sig att två av killarna körde telisar och använde slalomskidor när de var ute och körde. Inga problem alls enl. dem. Rekommendationen från deras sida var att ta sig till Sälen när det är skidprovar dag och sedan låna och prova telisar på slalomskidor. En av killarna skulle var uppe där med sin privata utrustning, så ber man snällt så får man säkert prova.
En sak jag har noterat är på telis sidan så är man fortfarande lite konservativ och vågar inte satsa på de extrema skärningarna som finns på slalom skidorna. (t.ex. 103-65-93 och 106-68-96) Och jag frågade killarna hur det kom sig och dem svarade att idag så är telis och slalom så lika varandra och telis pjäxor bindningar har blivit så styva att det finns ingen anledning att tillverka speciella telis skidor.
Så ta mod till dig och investera i ett par sjyssta slalom lagg och jag tror att du kommer få roligt.
Lycka till T