Teleskopstavar

Hej!

Tänkte inhandla Black diamonds teleskopstavar (Naturkompaniet) är det någon därute som har erfarenhet av dessa, eller kanske något likvärdigt i annat fabrikat. (kostar runt tusingen)

Produktbeskrivning:
En lätt stav med ovandel i 7075-aluminium och nederdel i kolfiber. Ergonomiskt handtag med justerbar rem. Längden justeras med ett flick-lock spänne. 3/4 truga. Nederdelarna kan kopplas ihop till en sond, antingen 183 eller 213cm.

Längd: 100-125cm, 115-140cm.
Vikt: 625g/par
Art.nr: 111510

//Lasse//

Ps Ikväll snöar det f-n imej i Göteborgstrakten !!!! Fast det går väl bort imorgon igen.

En kompis från tyskland har såna. Han är en sån som envisas med att gå med käppar på sommaren också, tydligen kan man byta trugorna till gummipluppar.

De medföljande trugorna är lite för små för min smak, men jag åker bara turskidor å andra sidan. Med andra ord är de också för korta för mig också. Men han kör mest randonné i alperna och var görnöjd, så de är säkert funkis.

Låter bra!

Det var för typ randoneé det var tänkt,så det låter ju bra!!

Tackar!

//Lasse//

En kompis från tyskland har såna. Han är en sån som envisas med att gå med käppar på sommaren också, tydligen kan man byta trugorna till gummipluppar.

De medföljande trugorna är lite för små för min smak, men jag åker bara turskidor å andra sidan. Med andra ord är de också för korta för mig också. Men han kör mest randonné i alperna och var görnöjd, så de är säkert funkis.

gipron

Själv använder jag gipron för telemarksåkning, på tur men även i pist. Flicklock har de också. Jag är nöjd och särskilt nöjd med att kunna justera flicklockens "låsstyrka" med en vanlig skrivmejsel. Köp inte teleskopstavar där man har en expanderande plastcylinder inuti staven - hade sådana tidigare och till slut blev polygriptpng nödvändig i ryggan och till sut gav plastn inuti upp och jag har sett flera ha samma problem. Ytter flicklock är måste om du frågar mej.

Har ingen erfareneht av BDs stavar så just de kan jag inte säga något om.

/Patrik

Stavar

Är det 790 stavar du har?
Har du nån rek. på inköpsställe?

//Lasse//

Själv använder jag gipron för telemarksåkning, på tur men även i pist. Flicklock har de också. Jag är nöjd och särskilt nöjd med att kunna justera flicklockens "låsstyrka" med en vanlig skrivmejsel. Köp inte teleskopstavar där man har en expanderande plastcylinder inuti staven - hade sådana tidigare och till slut blev polygriptpng nödvändig i ryggan och till sut gav plastn inuti upp och jag har sett flera ha samma problem. Ytter flicklock är måste om du frågar mej.

Har ingen erfareneht av BDs stavar så just de kan jag inte säga något om.

/Patrik

Jag har ett par tredelade Gipron Sherpa, köpta på northstar.se för ett par år sedan. De är tredelade och har ganska korta sektioner så packlängden är kort vilket var viktigt för mig då jag köpte dem. Jag åker bräda och så då är det bra med korta stavar så att de inte blir som långa antennspröt på ryggan när man åker utför.
Flicklock låsningen funkar mycket bra. Lätta att justera. Det är ju en enkel konstruktion som är lätt att förstå sig på om det blir problem. Att justera en stav med vridlås känns som en hel vetenskap.

Hej!
... 3/4 truga. ....

Jag har själv denna truga på mina stavar och tycker den funkar fint, även om den är lite liten i lössnö, men jag vet att andra som går mer på topptur tycker att plasttrugan är för styv och ivägen när man går på skrå.

Går man mycket på tur är väl den traditionella trugan med läderremmar och ring bättre men jag tycker den fastnar vid utförsåkning.

/M

Hej,
Jag har ett par Gipron, tre-delade. Dessa är hyfsade. Låningen funkar skapligt. Något tunga. Bra truga(Plastmaterial). Den ger bra stöd i lössnö. Bra handtag. De känns något "vingliga" när jag har du på det "längsta" läget d v s ca 150 cm. Har haft en incident med flicklocken: Skruven som håller låsningen gick av - Nu hade jag analyserat staven innan turen och vad som kunde gå fel och hade lagt i reservskruv i härdad 12.8 kvalité. Hur kunde detta ske? Ja troligtvis drog jag åt skruven för hårt.
Har gjort några rejäla vurpor med stavarna, hittills är de hela. När jag är på tur så har jag med mig en del av en gammal stav på ca20cm som jag kan reparera med, i det fall den skulle gå av. Har även nån meter silvertejp lindad på varje stav som ett litet förråd till lagning lätt åtkommligt.

Lars Tw.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaketoad Teleskopstavar Skidalpinism 3

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg