Jag går mycket på tur med vanliga fjällskidor och skulle vilja bli bättre i utförsåkningen, och allra helst kunna lägga några telesvängar på väg ner. Frågan är i vilket utsträckning detta är möjligt och lämpligt när man som jag åker på moderna turskidor, Fischer E99 med NNN BC-bindning och vanliga pjäxor, Crispi Stetind. Jag har förstås testat lite, med varierad framgång – svårt för mig att säga om det är utrustningen eller mina kunskaper som brister. Vad jag förstår var det en annan sak förr, med kabelbindningar.
Jag vill inte köra hårt eller ens nödvändigtvis särskilt snyggt, bara lära mig grundteknik och kunna njuta snarare än fega och ploga.
Hur tänker och gör ni? Finns någon särskilt användbar instruktion eller inspiration? Fire away!
Har sökt lite i forumet och inte funnit någon bra tråd från nutid, men om det redan finns så tar jag tacksamt emot länk. Och om frågan hör hemma i turåkningsforumet så kan den flyttas dit.
Jag vill inte köra hårt eller ens nödvändigtvis särskilt snyggt, bara lära mig grundteknik och kunna njuta snarare än fega och ploga.
Hur tänker och gör ni? Finns någon särskilt användbar instruktion eller inspiration? Fire away!
Har sökt lite i forumet och inte funnit någon bra tråd från nutid, men om det redan finns så tar jag tacksamt emot länk. Och om frågan hör hemma i turåkningsforumet så kan den flyttas dit.