Hej!
Jag är på jakt efter en telemarksskida som uteslutande skall användas för toppturer i alperna. Ett krav är att den måste flyta på bra i lössnö och skall vara hyfsat lätt. Skidan måste kunna bära mig (ca. 90 kg) + en fullpackad ryggsäck.
Min första fråga; vilka skidor kan ni rekommendera generellt?
Mina egna funderingar går att köpa en riktig feting, typ Völkl G4, men jag är rädd att toppfärden blir en plåga pga mervikten + att jag gärna skulle vilja hålla ned priset lite grann.
Har kollat ut ett par skidor som är prismässigt lockande:
Atomic TM24 (längd 190cm, pris 2000 kr)
Atmoic Beta TM 20 (längd 190cm, pris 2500 kr)
Rossignol Rebel (längd 184cm, pris 1500 kr)
(priserna konverterade från DM)
Har läst de flesta inlägg rörande dessa skidor och det verkar som de flesta tycker att
dessa skidor funkar utmärkt i pisten, men har någon en uppfattning om hur de funkar som turskida el. i djup lössnö?
Är priserna ok för dessa gamla modeller? Har inte koll på vad de kostade som ”nya”.
En annan skida som jag funderar över är Salomons X-scream som många verkar gilla.
Är den ett alternativ som telemarks-turskida enligt mina förutsättningar ovan?
Tacksam för alla svar!
hälsn.
Stefan
Jag är på jakt efter en telemarksskida som uteslutande skall användas för toppturer i alperna. Ett krav är att den måste flyta på bra i lössnö och skall vara hyfsat lätt. Skidan måste kunna bära mig (ca. 90 kg) + en fullpackad ryggsäck.
Min första fråga; vilka skidor kan ni rekommendera generellt?
Mina egna funderingar går att köpa en riktig feting, typ Völkl G4, men jag är rädd att toppfärden blir en plåga pga mervikten + att jag gärna skulle vilja hålla ned priset lite grann.
Har kollat ut ett par skidor som är prismässigt lockande:
Atomic TM24 (längd 190cm, pris 2000 kr)
Atmoic Beta TM 20 (längd 190cm, pris 2500 kr)
Rossignol Rebel (längd 184cm, pris 1500 kr)
(priserna konverterade från DM)
Har läst de flesta inlägg rörande dessa skidor och det verkar som de flesta tycker att
dessa skidor funkar utmärkt i pisten, men har någon en uppfattning om hur de funkar som turskida el. i djup lössnö?
Är priserna ok för dessa gamla modeller? Har inte koll på vad de kostade som ”nya”.
En annan skida som jag funderar över är Salomons X-scream som många verkar gilla.
Är den ett alternativ som telemarks-turskida enligt mina förutsättningar ovan?
Tacksam för alla svar!
hälsn.
Stefan