Telemarksskidor för toppturer

Hej!

Jag är på jakt efter en telemarksskida som uteslutande skall användas för toppturer i alperna. Ett krav är att den måste flyta på bra i lössnö och skall vara hyfsat lätt. Skidan måste kunna bära mig (ca. 90 kg) + en fullpackad ryggsäck.

Min första fråga; vilka skidor kan ni rekommendera generellt?

Mina egna funderingar går att köpa en riktig feting, typ Völkl G4, men jag är rädd att toppfärden blir en plåga pga mervikten + att jag gärna skulle vilja hålla ned priset lite grann.
Har kollat ut ett par skidor som är prismässigt lockande:

Atomic TM24 (längd 190cm, pris 2000 kr)
Atmoic Beta TM 20 (längd 190cm, pris 2500 kr)
Rossignol Rebel (längd 184cm, pris 1500 kr)
(priserna konverterade från DM)

Har läst de flesta inlägg rörande dessa skidor och det verkar som de flesta tycker att
dessa skidor funkar utmärkt i pisten, men har någon en uppfattning om hur de funkar som turskida el. i djup lössnö?

Är priserna ok för dessa gamla modeller? Har inte koll på vad de kostade som ”nya”.

En annan skida som jag funderar över är Salomons X-scream som många verkar gilla.
Är den ett alternativ som telemarks-turskida enligt mina förutsättningar ovan?

Tacksam för alla svar!

hälsn.

Stefan
 
Hei!

Sjekk ut Dynastar Vertical. Det er en freeride ski, som mange er veldig godt fornøyd med. Får du tak i modeller fra i fjor, er de også billigere.
Vil du lese mer om anbefalinger av ski, ta en titt på http://www.friflyt.no, og gå inn på forum. Det er en side lignende denne, og hvor det er flere innlegg på ski.

Lykke til!
 
Hejsan!

Jag går i nästan exakt samma funderingar. Själv har jag funderat på
Tua big easy (102-72-??),
Tua sumo (110-76-??)
Tua crossride 110(samma mått som sumon fast tuffare), Tua crossride 112 (lite bredare än 110),
Black Diamond Mira (112-79-??), bra kritik utomlands, lätt: under 3 kg uppges.
Atomic 10EX (lätt alpin fatski som troligen är riktigt vass även i pist, men möjligen lite tuff) Vikten okänd för mig men den känns väldigt lätt i butiken.
Tua skidorna väger mellan 3 och 3,3 kg ungefär, vilken borde vara helt OK för topptur. Samtliga Tua skidor har fått finfin kritik i amerikanska tester(om de nu är jämförbara för oss europeer). Völkel G4 som du nämnde borde väga en god bit över 4 kg.
K2 World piste och super stinx kan oxo vara värda en koll

Själv lutar jag åt den jämförelsevis ngt smalare Tua big easy, eftersom jag åker på de halvlåga T2:eek:rna, men synpunkter på det valet mottages tacksamt. Tänkte testa lite lagg på telistestarhelgen i Stöten, om jag kommer loss.

Var hittade du de schyssta priserna förresten? DM? Tyskland? Internet? Fanns det andra skidor än de du nämnde?
Snö!!
Sladden
 
Inget under 75mm...

Om jag var du skulle jag inte satsa på nått under 75mm i midja om du vill ha extra flyt i lössnö. Skulle heller inte köpa nåt över 80mm om jag skulle gå på tur. Har kört med ett par Launchers som är 88mm i midja. Det funkar riktigt bra om det är kortare turer o lätt packning. Altså ingen klätterutrustning. Endast mat o förstårkningskläder o lavin prylar. I längden blir det dock tungt. K2 World Piste är en härlig skida. Skön mjuk flex o otroligt lätt för sina mått. Tua Sumo är nog också en kanonskida. BD Mira verkar också va en skida som kör härligt med sina mått. HAr kört X-Scream (68mm) som telis skida o deras flyt i lössnö är inget att prata om om man jämför med skidor som är 75mm o mer. Desutom är ju X-Scream en onödigt tung skida.

Hoppas du hittar rätt.
 
Tua och BD

Hej alla!

Maste säga att BD Mira onekligen har väckt mitt intresse. Kollat upp den pa BD's hemsida, men
priset 495 $ svider rejält. Vad kostar den inte da i Sverige? 6000 kr???

Kan inte säga att jag har speciellt bra koll pa Tua, men de verkar ocksa vara värt att kolla upp. Ngn som kan deras hemsida sadär pa rak arm?

Tack för svaren sa länge!

/stefan
 

Liknande trådar