Telemarksproblem

Hejsan!!

Har kort telemark ganska intensivt (6-7 dgr/vecka senaste 6 veckorna) pa senaste tiden, och nu har jag borjat kanna av vansterknaet. vet att det ar manga som far problem, och trots att man tranade pa forsasongen,sa gor det ont nu. halva sasongen ar ju kvar, och ma vill ju garna aka (helst som det snoar ute nu!!!), sa jag ber er alla med nagon sorts erfarenhet av detta utslitet-knae-problemet att ge mig tips pa allt som hjalper. smorjer just nu med ormsalva, och har idag vilat efter ett forsok att aka i en halvtimme eller sa...

snalla, hjalp!!!

Sara

knäproblem

Vad jag förstår så har du ite ramlat och utsatt knäet för trauma utan på något sätt överbelastat det.
Jag kan bara tyvärr komma med det tråkiga tipset att du inte skall provocera smärtan, alltså inte ens prova "knäet". Gå till läkaren o få ut litet Voltaren eller gå direkt till Apoteket o köp Ibumetin (ibuprofen) som funkar nästan lika bra.
Dessa tabletter har antiinflammatorisk effekt, ät dessa o låt dig sedan inte lockas av att smärtan försvinner utan vila minst en vecka. Om smärtan inte försvunnit då sök professionell vård!
Nu i början så tror jag inte du kan träna det hela rätt utan måste vila, om du gör detta så kan du säkert rädda säsongen!
Lycka till/ Mikael

Jag har också haft problem med ett knä då jag åkte dagligen under flera månader och jag håller med Micke om att det bästa är att vila, hur tråkigt det än är. Ett knäskydd kan också vara skönt att ta på sig eftersom det ger stöd och värmer.

knäproblem

Knäproblem är väl aldrig lika för olika personer.
Och så vitt jag förstår sliter telemark mer på knän än normal skidåkning.
Jag har själv till och från ont i ett knä.
Är det en förslitning prova att käka Artrox tror jag det stavas.
Av min sjukgymnast och kotis har jag fått rådet att stärka småmusklerna runt knäleden. Kör mycket med en balansplatta stående på ett ben. På gymet kör inte för tungt.
När du står på laggen, värm upp ordentligt innan du börjar dra på för fullt. Kör första åket i lugn takt.
Mitt akuta knäonda håller jag tillbaka med Voltaren.
Naturligtvis inte bra. Men ....
Sen ett fenomen som jag har hört från flera håll.
När det är riktigt ont och jag turar ett par dar avtar smärtan. Varför har jag ingen aning om
Hoppas du frisknar till.

Zon och värme!

Hej!
Har haft liknande problem, ett malande knäont som kommit utan annan anledning än lite intensiv telemarkskörning. Jag vet inte om jag törs skriva det här...men i början bytte jag helt enkelt till slalomlaggen under den tid det tog för knäna att "hämta" sig. På senare tid har jag dock gjort som det skrivits här, värmt upp grundligt innan jag börjat stå på, och kört med tjocka noepren-knäskydd. Välj gärna ett par med öppning för patellan, är de tighta och inte har öppning kan de orsaka smärta..och det behöver man ju inte :)
Som avslutning på de dagar jag känner att knäna är på gång att ömma använder jag Zon, som först kyler, sedan lindrar smärtan och är inflammationshämmande. Zon finns på Apoteket receptfritt. Ta bara inte Zon innan eller under körning, smärtan är en varning innan nåt värre händer! Plus att hasighetssporter och droger i (på) kroppen inte hör ihop ;-)
// Oskar

Läkare.

Vettigast att gå till en läkare för att få en diagnos. Kan ju vara något enkelt som att du bara är överansträngd.

Har själv haft knäproblem (menisk med 5 operationer totalt). Men det fick jag av den numera diagnostiserade "sjukdomen" fotboll och rugby. Detta uppstod pga överansträngning då jag tränade lite väl intensivt under en längre period. Skadan fick jag när jag startade en löpning så det behövs inte alltid någon större kraft för att det skall uppstå komplikationer. Räcker med en enkel vridning samt uttröttad muskulatur.

Men som sagt, har du tur är det bara en överansträngning. Dock kan du nog bara få en diagnos via en läkare och förslagsvis en ortoped då dessa har bättre koll än en allmänläkare.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg