Telemarkspjäxor, Plast/läder

tyngdpunkt

varför kraschar du offpist med slalomskidor eller bräda?
jo, för att du har för mycket tyngd på framänden av åkdonet. detta blir ännu klurigare (tycker jag) (och gör att det krävs mer lårstyrka) med telemark.

fråga: är det detta man lär sig genom att börja åka med läderpjuck? det skulle väl kanske vara den enda anledningen till att köra utför i sådana.

/j

Kompromissa givetvis...

Jag började åka telis 1991 då jag var 11 år gammal!! då åkte jag på Tua skidor på 2 m och låga turpjäxor. Mycket fränt då man var så gammal... Idag har jag insett att plast har mycket fördelar men också nackdelar. Känslan framför allt...

Så idag åker jag på en sko som är till hälften plast(bakkappan) och till hälften läder (framtill för känslans skull...) att jag sedan fortfarande åker på raka Tua skidor på 190 cm har inte med detta att göra.

Annars gäller väl pricipen..
Tur>> Läder
Pist>> Plast
Topptur>> Funkar med vilket som

Telemarkspjäxor

De svar som jag har fått är av olika karraktär. Det genomgående temat i svaren verkar att ta det som känns bäst på foten. Om jag nu bestämmer mig för ett par läderpjäxor, skall det då vara höga, låga, hur många spännen skall det vara, finns det "hybrider" mellan läder och plast?

Mikael

Väljer du läderpjäxor ser jag ingen anledning till att välja de allra högsta modellerna, isåfall tycker jag du DEFINITIVT ska titta på en mellanhög plastpjäxa istället. En mellanhög plastpjäxa är bättre (faktiskt generellt sett lättare) på allt, såväl plattåkning som utförsåkning. De mellanhöga och låga läderpjäxorna kan däremot vara ett skönt alternativ om det är turandet som är det absolut primära. I riktigt mjukt och lättåkt före kan man även få riktigt sköna utförsåk med rätt teknik och läderpjäxor. Men lite hårdare, brant eller vindpackat så vill åtminståne inte jag byta ut plasten. Blött läder på turen slipper jag gärna oxo.

Något som jag tycker är viktigare än plast eller läder är bindningsval. Till platt och uppförsgång vill jag ha en bindning som ger hög frihet åt hälen, men till utförsåkningen underlättar det med en bindning med en ledpunkt (för kabel el. motsv.) lite längre bak på bindningen. Några bindningar har bägge möjligheterna, andra bindningar är en kompromiss åt någondera hållet (lite förenklat). Ett par bindningar som kombinerar de egenskaperna är rottefella 3-pincable (både kabel och bygel, bara bygel på platten och uppför - på med kabel inför utförslöpan)och amerikanska hammerhead (med flyttbar ledpunkt för kabeln, går ännu bara att beställa över internet). Om man fastnar för läderpjäxor ska man kolla särskillt att bindning verkligen passar ihop med pjäxan. Jag vet folk som fått problem med glapp. Läppen på en del (åtminståne äldre) läderpjuck kan vara för kort eller för mjuk för en del moderna bindningar som kommit att anpassas främst för stabilare plastdojjor. Men passar det så är det bara tuta och köra.

Hälsar Sladden (som just fått besked om att främre korsbandet är av, med bonus meniskskador - inget skidåkande den här säsongen m a o :-( :-( Får roa mig annat istället, suck, men det var kul tills jag ramlade ;-), så det finns inget ångra.)

Jörgen...

skedde din skada i samband med att du åkte telemark?
Hur som haver, krya på dig!

MVH Anders B

PS om du föll i backen så tycker jag att du skall införskaffa ett par 7tm till nästa säsong DS

Re: Jörgen...

brook; sa:
skedde din skada i samband med att du åkte telemark?
Hur som haver, krya på dig!

MVH Anders B

PS om du föll i backen så tycker jag att du skall införskaffa ett par 7tm till nästa säsong DS

Ja, olyckan skedde vid telisböjande!

Hahaha...!! :eek:) Kunde just ha gissat att du skulle passa på att slå ett slag för 7tm! ;-)

Men allvarligt, det är inte omöjligt att skadan hade kunnat begränsas med en utlösningsbindning. Bakre skidan fick ett kraftigt slag och inre kanten (fel kant alltså) högg i snön och skar iväg. Det hela gick i ett snäpp och jag hamnade liksom emellan vilket ledde til att underbenet vreds utåt tills det tog stopp och knäppte det till och benet släppte och kunde vridas utåt igen... Dvs korsbandet small av. (Det gjorde mycket aj!)
Det är dock inte alldeles säkert att en utlösningsbindning att löst ut, det är möjligt, men inte säkert. Kraften mellan pjäxan och skidan tror jag nämligen inte var särskillt stor. När knät gav med sig tror jag pjäxan redan hade snökontakt, isåfall hade troligen ingen bindning i världen hindrat eländet. Men som sagt, det kan faktiskt ha hjälpt, inte helt otroligt. Hög tid för den utvecklingen.

Förra gången jag smällde ett korsband (andra knät, försökte kapa en 15 cm tjock fjällbjörk med alpinlagg, stabila rackare dedär) tog jag koncekvenserna och skaffade hjälm och knäskydd, så jag får väl skaffa ett par 7tm den här gången. Tur man gillar prylar. :)
Kör så det ryker!
Hälsar
Jörgen alias sladden alias klantarslet Claesson

Nej...

jag missar inte många tillfällen...nåväl jag hoppas att du kommer igen nästa säsong, om det är med eller utan 7tm spelar inte så stor roll ;)

/Anders B

Instämmer med föregående talare!

pathfinder77; sa:
Förstår inte inställningen att man ska lära sig tekniken i "gamla" grejer först för att sedan få utnyttja den teknik som kommit de senaste åren. Det är väl ingen som rekommenderar någon som ska börja åka slalom att ta ett par skidor från 1990 för att lära sig den teknik som gällde med dem först? Sedan få äka med carvingskidor och upptäcka hur mycket lättare och roligare det är.
Att använda den senaste tekniken är ju rätt på nästan alla andra områden så varför inte inom telemark.
En riktig gubb-inställning!

Förresten, någon som vill köpa min 286:a för att lära om datorer på det riktiga sättet?`
eller kanske min röda cresent med 10 växlar som då kan användas för att cykla 08XC nästa år.

Det var bättre förr!
/Freddan

Jomenvisst var det mycket mycket bättre förr. Jag minns när en polare o jag började åka telis på nytjärade trälagg (Edsbyn med låg fästpunkt t.o.m kunglig hovleverantör om jag minns rätt) o Lundhagskängor för många år sedan. Jäsikens vad häftigt det var, men inte tusan åker jag med bättre teknik än er med T1-T2-T3:eek:r, o vad det nu finns, för det. Fast å andra sidan undrar jag om det inte var roligare då än nu.
Nej, f-n spelar nog ingen roll hur du åker eller vilken utrustning du har så länge du har sköj i snö;-)

Men är det någon som vill börja riktigt från "grunden" och lära sig åka telemark så kan ni få låna prylarna;-)

/Håkke

Läderpjäxor

Tjeena Sladden och Brook och alla Andra.
Det var ett tag sedan. Taskit med ditt X-band Sladden. Kommer Ni ihåg mitt resonemang angående knäskador och stabiliserande knäortoser innan skadan innträffat? Nu lär Du Sladden få en sådan ändå. Oavsett om Du blir opererad eller ej.
Synd att Du inte hade en innan. Min absoluta tro är att en väl utpassad stabiliserande knäortos kan förhindra många skador. Ingen tvivlar väl längre på att hjälm förhindrar skalskador! Så varför inte använda skydd för knäna, när det är en av de vanligaste skidskadorna.
Detta torde väl också vara ett svar på läder/plast pjäxor. En läderpjäxa är mjuk, sladdrig, ostabil och låg. Detta innebär bl, att man inte får något skydd för fotleden. I KLARTEXT innebär det att risken för fotledsfraktur är 10-poteniellt högre med låga pjäxor. Toppturer hit och off-pist dit. Som tidigare nämts så kan det vara rena "helvetet" att ta sig ner från en topp. Bristande skare, sorbe´, glassiäris, djupsnö mm mm. Vem i hela världen kan då på fullast allvar föreslå en låg, mjuk läderpjäxa? Dessutom undrar jag var man kan köpa nytillverkade låga läderpjäxor? Norra Pakistan???. Jag har många toppturer på T1:eek:r. Aldrig haft problem. Även träffat lokala jägare i bl, Jämtland som gått efter toppfågel på våren. Långa jaktskidor.Ja som bär men med höga plastpjäxor.
Så med detta lite provocerande inlägg föreslår jag att Vi lägger nivån på en lite högre nivå. Dvs, att om någon frågar om utrustning så bör Den som svarar ta lita ansvar för konsekvenserna med att föreslå "dittan och dattan".
Jämförelse! Ingen vettig människa skulle väl köpa ex, en Laborgini Diablo utan ett fyrpungtsbälte och köra Le Mans, för att det inte fanns bälten på 30:talet?
Ber om ursäkt för mitt humör i dag. Men jag troddde lädersnacket var passe vid det här laget.
Allas väl och krya på Dig Sladden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergh smörja läder.. Telemark 4
ingalill74 Var hittar man läder... Telemark 2
erikborglund Plats/Läder Telemark 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg