Läderpjäxor
Tjeena Sladden och Brook och alla Andra.
Det var ett tag sedan. Taskit med ditt X-band Sladden. Kommer Ni ihåg mitt resonemang angående knäskador och stabiliserande knäortoser innan skadan innträffat? Nu lär Du Sladden få en sådan ändå. Oavsett om Du blir opererad eller ej.
Synd att Du inte hade en innan. Min absoluta tro är att en väl utpassad stabiliserande knäortos kan förhindra många skador. Ingen tvivlar väl längre på att hjälm förhindrar skalskador! Så varför inte använda skydd för knäna, när det är en av de vanligaste skidskadorna.
Detta torde väl också vara ett svar på läder/plast pjäxor. En läderpjäxa är mjuk, sladdrig, ostabil och låg. Detta innebär bl, att man inte får något skydd för fotleden. I KLARTEXT innebär det att risken för fotledsfraktur är 10-poteniellt högre med låga pjäxor. Toppturer hit och off-pist dit. Som tidigare nämts så kan det vara rena "helvetet" att ta sig ner från en topp. Bristande skare, sorbe´, glassiäris, djupsnö mm mm. Vem i hela världen kan då på fullast allvar föreslå en låg, mjuk läderpjäxa? Dessutom undrar jag var man kan köpa nytillverkade låga läderpjäxor? Norra Pakistan???. Jag har många toppturer på T1
r. Aldrig haft problem. Även träffat lokala jägare i bl, Jämtland som gått efter toppfågel på våren. Långa jaktskidor.Ja som bär men med höga plastpjäxor.
Så med detta lite provocerande inlägg föreslår jag att Vi lägger nivån på en lite högre nivå. Dvs, att om någon frågar om utrustning så bör Den som svarar ta lita ansvar för konsekvenserna med att föreslå "dittan och dattan".
Jämförelse! Ingen vettig människa skulle väl köpa ex, en Laborgini Diablo utan ett fyrpungtsbälte och köra Le Mans, för att det inte fanns bälten på 30:talet?
Ber om ursäkt för mitt humör i dag. Men jag troddde lädersnacket var passe vid det här laget.
Allas väl och krya på Dig Sladden.