Telemarkskurs i Abisko?

Visst Abisko Pallentjåkka-Tjåmuhas..Kårsajiegna glaciäran i maj via Kärkevagge-passet

Du har en del jeppar som ä bra i Kiruna:
Micke Oja, Brandkårn i Kiruna..
Patrik, i Riksgränsen (kocken o vinkonessörn') m.fl.

Just nu innan jul snöat lite puder.
Telemark i lättpuder visst innan skaren svetsas fram av solen.
Stighudar, inte att glömmas..

Kårsaglaciären, är 2 km utför i kanonåk. Få glaciär-sprickor. Mest vid klippkant i söderändan.
Går att sent, vandra upp från Kärkevaggen i barmark upp till passet ovan vattenfallen till högklipp-passet och över till glaciären.. Skitfint, luftigt. 'Järv-vägen'...
 
Rekommenderar Abisko

Jag gick på Abiskos grundkurs i telemark i slutet av mars detta år och tyckte det var en fullträff. Vi var fyra deltagare som alla kunde åka telemark någorlunda. Kursen anpassades efter våra kunskaper, så vi kunde snabbt flytta upp till bättre backar. Under första eftermiddagen åkte vi en hel del utanför pisterna i Björkliden, då det råkade finnas en halvmeter med lätt pudersnö. Tisdagen tillbringade vi också i Björkliden, onsdagen och torsdagen på väg till och från Låkta. På fredagen var det offpist i Nuolja.

Det var en intensiv vecka, och jag lärde mig massor. Vi hade tur med gruppen, fyra deltagare med inte alltför olika kunskapsnivå. Vädret var också bra, ingen riktigt hård blåst, men omväxlande med sol, värme, kyla och snöyra.

Jag kan rekommendera Abiskos teliskurs. Om allt klaffar tror jag inte man kan bli missnöjd.

Nicholas satte upp några bilder från kursen på webben. De första 14 bilderna på http://www.fjall.info/nicko/skiing.html är därifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bredviken Telemarkskurs, svårt att hitta Telemark 8
Telemarkskurs på sommaren Telemark 1
telejohnny Abisko / Björkliden Telemark 0
turkmenbashy Snösäkerhet och boende i Abisko Telemark 2
Erkjoh Narvik, Gränsen och Abisko Telemark 5
Abisko-Kebe Telemark 5

Liknande trådar